اقدامات پرستاری پس از جراحی در قفسه سینه

0
703
اقدامات پرستاری -اسپيرومتری انگيزشی-خونریزی یا سایر ترشحات از محل برش جراحی-سوند قفسه سینه- رنگ خلط-پانسمان محل جراحی-پرستاری
اسپيرومتری انگيزشی-خونریزی یا سایر ترشحات از محل برش جراحی-سوند قفسه سینه- رنگ خلط-پانسمان محل جراحی-پرستاری

چون به دنبال برش قفسه سينه عضلات دچار صدمه و كشيدگي مي شوند، دست و شانه بايد در دامنه حركتی مفاصل حركت داده شوند. به بيمارآموزش داده می شود كه هرچه 12 ساعت، سريعتر از تخت خارج و هر چه سريعتر حركت كند . علاوه بر خروج از تخت به بيمار يادآوری می گردد كه ورزشهای بازو و شانه را جهت حفظ حركت و جلوگيری از سفتی دردناك باز و شانه مبتلا شروع می كند. در ادامه به مبحث نکاتی در مورد اقدامات پرستاری پس از جراحی در قفسه سینه میپردازیم. اسپيرومتری انگيزشی-خونریزی یا سایر ترشحات از محل برش جراحی-سوند قفسه سینه- رنگ خلط-پانسمان محل جراحی-پرستاری

اقدامات پرستاری پس از جراحی در قفسه سینه

رژیم غذایی

سوء تغذيه در بيماران تحت عمل جراحی قفسه سينه به علت تنگی نفس ، توليد خلط و كاهش اشتها متداول است . بنابراين ، بيمار بايد از نظر وضعيت تغذيه بعد از جراحی مورد حمايت كافی قرار گيرد . در صورت سمع صداهای روده ای ، رژيم مايعات برای بيمار شروع شده و در صورت تحمل ، بتدريج رژيم غذايی معمولی دريافت می كند . وعده های كوچک ، مكرر و متعادل بهتر تحمل می شوند و برای بهبود و حفظ عملكرد ريه حياتی هستند . بايد از رژيم غذايي پرپروتئين ،پر كالري و سرشار از ويتامين استفاده كنيد مصرف سبزيجات و مركبات و آب ميوه های تازه حاوي ويتامين C ، مي تواند به بهبود سريعتر رخم كمک كند .

ورزشهای پس از عمل جراحی

آموزش مراقبت از خود به بیمار و خانواده

به بیماران توصیه می گردد در صورت بروز علایم و نشانه های زیر باید به پزشك مراجعه کنند و اقدامات پرستاری انجام بدهید :

  • تغییر در وضعیت تنفسی : تشديد تنگی نفس ، افزايش بی قراری ، يا ساير تغييرات در وضعيت ذهنی و شناختی
  • افزايش تعداد تنفس ، تغيير در الگوي تنفس ، تغيير در مقدار يا رنگ خلط
  • خونریزی یا سایر ترشحات از محل برش جراحی یا سوند قفسه سینه
  • افزایش درد قفسه سینه به علاوه ، روشهاي مراقبت تنفسي ( اكسيژن ، اسپيرومتر انگيزشی ، فيزيوتراپی قفسه سينه و داروهای وريدی، استنشاقی يا خوراكی ) ممكن است در منزل ادامه يابند . بنابراين لازم است پرستار به بيمار و خانواده در مورد استفاده صحيح و ايمن به آنها آموزش دهد .

نحوه استفاده از اسپیرومتري انگیزشي

در ابتدا به بيماران يادآوری می گردد كه : هدف از استفاده از اسپيرومتری ، تنفس عميق ، ايجاد حداكثر اتساع در برونشها ، سرفه ی موثر و پيشگيری و درمان روی هم خوابيدن ريه به خصوص بعد از اعمال جراحی ، از طريق فيدبک بينايی ، و بر اساس تحمل ، انگيزه ، قدرت اراده و همكاری بيمار است. به بيمار آموزش داده می شود كه جهت استفاده از اسپيرومتر بايد به روش زير عمل نمايد :

  • ابتدابايد بيمار در پوزيشن نشسته قرار گيرد .
  • به بيمار آموزش دهيد كه يک بازدم عميق انجام دهد ، سپس قطعه دهانی را كاملا در بين لبهای جمع شده قرار دهد و عمل دم را به آرامی و بطور عميق انجام دهد . در انتهای دم هوا را برای 2 تا 3 ثانيه نگه داشته ، سپس قطعه دهانی را از دهان خارج كرده و بازدم را انجام دهد.
  • بين هر تنفس 31 تا 61 ثانيه استراحت نمايد اين مانور را 11 تا 15 بار در ساعت انجام دهد . بعد از استفاده از اسپيرومتر بايد قطعه دهانی را بخوبی شستشو داد .بعداز هر بار تلاش بيمار را تشويق به انجام سرفه مي كنيم
  • به بيمار آموزش می دهيم حين سرفه كردن دست خود را روی بخيه ها بگذارد واز انها حمايت كند

اسپيرومتری انگيزشی-خونریزی یا سایر ترشحات از محل برش جراحی-سوند قفسه سینه- رنگ خلط-پانسمان محل جراحی-پرستاری

جهت استفاده از اسپري بايد به روش زير عمل نمايد :

  • كلاهک دستگاه را برداريد و مخزن را تكان دهيد و بعد آن را در وضعيت قائم مطابق شكل نگه داريد .
  • سرتان را اندكی به عقب ببريد و هوا از ريه هايتان خارج كنيد . سر وسيله را درون دهان قرار دهيد
  • در حاليكه به آرامي در طول سه تا پنج ثانيه هوا را به درون ريه هايتان وارد مي كنيد، روي پيستون بالاي وسيله فشار آوريد . مهم اين است كه همزمان با فشار اسپري ، دم عميق را تا آنجا كه ممكن است به آهستگي انجام دهيد .
  • براي 11 ثانيه نفس تان را حبس كنيد تا دارو فرصت پركردن ريه ها را پيدا كند .
  • هرگز بيش از ميزان تجويز شده از اسپري استفاده نكنيد .

اسپيرومتری انگيزشی-خونریزی یا سایر ترشحات از محل برش جراحی-سوند قفسه سینه- رنگ خلط-پانسمان محل جراحی-پرستاری

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید