انواع سلول های خونی

0
580
انواع سلول های خونی - پرستاری - پرستاری - پلاسمای خون - پزشکی

انسانها نمی توانند بدون خون زندگی کنند. بدون خون، اعضای بدن نمی توانند اکسیژن و مواد غذایی لازم برای زنده ماندن را دریافت کنند، ما نمیتوانیم بدن خودمان را گرم نگه داریم یا آن را خنک کنیم، با عفونت ها مقابله کنیم و از شر مواد زائد تولید شده در بدنمان خلاص شویم. خلاصه اینکه اگر به اندازه کافی خون نداشته باشیم، ضعیف می شویم و میمیریم. گروه کادر درمان پرستاری و متخصصین علوم پزشکی طب لاین می تواند شما را در مباحث پزشکی راهنمایی کنند. در ادامه به مبحث انواع سلول های خونی و پلاسمای خون تشکیل شده میپردازیم.

تعریف پلاسمای خون

خون اکسیژن و مواد غذایی را به همه قسمت های بدن می رساند تا آنها بتوانند به کار خودشان ادامه بدهند و همچنین دی اکسید کربن و مواد زائد دیگر را از طریق شش ها، کلیه ها، و سیستم گوارش از بدن خارج می کند. وظیفه مقابله با عفونت ها و جابجایی هورمون ها در بدن هم به عهده خون می باشد. خون از سلول های خونی و پلاسما تشکیل شده است. پلاسما یک مایع زرد رنگ است که حاوی مواد مغذی، پروتئین، هورمون و مواد زائد است. سلول های مختلف خونی، وظایف مختلفی را بر عهده دارند

انواع سلول های خونی

گلبول های قرمز

گلبول های قرمز مانند دیسک های مسطحی هستند که اندکی به سمت داخل خم شده اند. گلبول های قرمز حاوی پروتئینی به نام هموگلوبین هستند که اکسیژن را حمل می کند. در واقع رنگ قرمز روشن خون حاصل از اکسیژن دریافت شده از شش ها می باشد. با حرکت خون در بدن، هموگلوبین اکسیژن را در قسمت های مختلف بدن آزاد می کند. عمر هر یک از گلبول های قرمز حدود چهار ماه است. بدن ما هر روز گلبول های قرمز جدیدی را جایگزین گلبول های قرمز مرده و از دست رفته می کند. گلبول های قرمز در قسمت داخلی استخوان یعنی مغز استخوان تولید می شوند.

گلبول های سفید

پلاسمای خون گلبول های سفید یکی از بخش های کلیدی سیستم ایمنی بدن هستند. سیستم ایمنی، بدن را در برابر عفونت ها محافظت می کند. انواع مختلف گلبولهای سفید با میکروب هایی، از قبیل باکتری ها و ویروس ها مبارزه می کنند. برخی از انواع گلبول های سفید آنتی بادی ها می باشند. آنتی بادی ها پروتئین های خاصی هستند که مواد خارجی موجود در خون را تشخیص می دهند و به بدن کمک می کند تا از شر آنها خلاص شود.

انواع گلبول های سفید

انواع مختلفی از گلبول های سفید وجود دارد و طول عمر آنها از ساعت ها تا سال ها متغیر است. سلول های جدید به طور مداوم تشکیل می شوند برخی از آنها در مغز استخوان و برخی دیگر در قسمت های دیگر بدن مثل طحال، تیموس و غده های لنفاوی قرار دارند.

میزان گلبول های سفید

میزان گلبول های سفید بسیار کمتر از گلبول های قرمز آن است، هرچند بدن می تواند تولید گلبول سفید را برای مبارزه با عفونت افزایش دهد. شمارش گلبول های سفید (تعداد گلبول ها در مقدار مشخصی از خون) در افراد مبتلا به عفونت اغلب از حد معمول بیشتر است زیرا در این افراد گلبول های سفید بیشتری ساخته، و به خون وارد شده است.

پلاکت ها

پلاکت ها که به آنها ترومبوسیت هم گفته می شود سلول های بیضی شکل کوچکی هستند. هنگامی که یک رگ خونی شکسته می شود، پلاکت ها درآن منطقه جمع می شوند و به جلوگیری از خروج خون از رگ کمک می کنند. پلاکت ها به کمک پروتئین هایی که عامل لخته شدن خون هستند کار میکنند تا خونریزی های داخلی و سطح پوست ما را کنترل کنند. پلاکت ها تنها در حدود نه روز در جریان خون زندگی می کنند و به طور مداوم توسط پلاکت های جدید ساخته شده توسط مغز استخوان جایگزین می شوند.

طب لاین گروه کادر درمان علوم پزشکی و متخصصین  :

گروه آموزشی علوم پزشکی و پرستاری طب لاین ،ارائه دهنده انواع پکیج های پزشکی ، پرستاری و طب سنتی با بهترین کیفیت میباشد.جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

اینستاگرام گروه کادر درمان علوم پزشکی و پرستاری طب لاین

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید