بیماری خروسک، التهاب حنجره(لارنژیت) کودکان

0
1014
سرفه کودکان-بیماری خروسک-التهاب حنجره- لارنژیت - سندرم کروپ
بیماری خروسک-التهاب حنجره- لارنژیت - سندرم کروپ

بیماری خروسک که با نام‌ های لارنژیت و سندرم کروپ نیز شناخته مشود، یکی از عفونت‌های شایع کودکان است که بر سیستم تنفسی تأثیر می‌گذارد. اصلی‌ترین نشانه این بیماری سرفه‌ی خروسکی یعنی سرفه‌ای با صدایی تیز است(سرفه کودکان). این بیماری بر اثر عفونت ویروسی ایجاد می‌شود و اغلب در فصل زمستان و بهار بروز می‌کند- التهاب حنجره- لارنژیت – سندرم کروپ

خروسک یک عفونت ویروسی است که اغلب کودکان کم سن و سال (زیر ۵ تا ۶ سال) را مبتلا می‌کند. این بیماری موجب تورم تارهای صوتی کودک می‌شود که همین موضوع باعث سرفه‌ های خروسکی و تغییر صدای او می‌ شود. تارهای صوتی در باریک‌ترین قسمت از راه هوایی قرار دارند و بنابراین متورم شدن آن‌ها به راحتی موجب مسدود شدن راه هوایی می‌شود(لارنژیت).

بیماری خروسک معمولاً بین ۵ تا ۶ روز ادامه پیدا می‌کند و در شب‌ها شدت آن(سرفه کودکان) بیشتر می‌شود. علائم بیماری معمولاً در شب دوم یا سوم به بیشترین حد خود می‌رسند.

علل بیماری خروسک

در اغلب موارد، علت ابتلا به بیماری خروسک، ابتلا به عفونتی ناشی از ویروس‌های گروه پاراآنفولانزا (HPIVs) است. HPIVs گروهی متشکل از چهار نوع ویروس مختلف هستند. این ویروس‌ ها می‌ توانند از طریق هوا نقل مکان کنند و بنابراین از طریق عطسه و سرفه کودکان مبتلا به ویروس به افراد دیگر منتقل می‌شوند. همچنین در صورتی که کودک یک سطح آلوده به ویروس را لمس کند و سپس دست خود را در دهانش ببرد، ویروس به او منتقل می‌ شود.

علائم ایجاد بیماری خروسک

  • سرفه خروسکی: گاهی اوقات کودک از خواب بیدار می‌شود و سرفه‌هایی با صدای تیز می‌کند که ممکن است هم از نظر کودک و هم از نظر والدین او وحشتناک به نظر بیاید.
  • تب: بیماری خروسک اغلب با تب همراه است اما این تب معمولاً کمتر از ۴۰ درجه است.
  • صدای دورگه و خشن: این مورد نیز به خاطر تورم در حنجره است.
  • نای سوت: یکی از نگران‌ کننده‌ ترین علائم خروسک، نای سوت است که به معنای صدایی بلند، خشن، خراشیده و سوت مانندی است که در هنگام نفس کشیدن کودک تولید می‌شود.
  • سرماخوردگی: علائم سرماخوردگی ساده نیز ممکن است کمی قبل از بیماری یا بعد از آن بروز کنند.

علائم عادی التهاب حنجره(لارنژیت)

شما باید رفتار کودک خود، علائم او و چگونگی پیشروی بیماری را تحت نظر داشته باشید. اگر کودک شما خندان، شاد، بازیگوش است و به اطراف خود نگاه می‌کند و محیط برایش جذاب است و به طور واضحی بیماری‌اش او را آزار نمی‌دهد، این موضوع نشانه‌ی خوبی است. ممکن است سرفه کودکان صدای تیزی داشته باشند اما در هنگام تنفس نای سوت ندارند. اگر کودک شما می‌تواند بخوابد و به طور مکرر از خواب بیدار نمی‌شود، این بدین معناست که تنفس او مشکلی ندارد و خیال شما باید راحت باشد.

علائم ابتلا به خروسک وخیم و التهاب حنجره

برخی از علائم هشدار دهنده هستند و البته شما نباید از این موضوع وحشت کنید. کودکی که دچار انسداد راه هوایی شده است و نمی‌تواند به خوبی نفس بکشد، چهره‌ای ناراحت و نگران دارد و به محیط اطراف خود توجهی نداشته و مایل به بازی کردن نیست چرا که تمام توجه او در گرفتن هوا کافی است. کودک نمی‌تواند دراز بکشد و فقط می‌نشیند و سرفه می‌کند و نمی‌تواند بخوابد. وقتی به فرورفتگی کوچکی که در گردن کودک و بالای استخوان سینه‌ی او قرار دارد نگاه می‌کنید، این فرورفتگی با هر نفس به داخل می‌رود. نای سوت نیز نشانه مهم دیگری است که باید متوجه آن شوید. صدای نای سوت در هنگام گریه کردن و مشوش شدن کودک بدتر می‌شود.

التهاب حنجره- لارنژیت – سندرم کروپ

انواع خروسک

خروسک ویروسی

در اغلب موارد، ابتلا به بیماری خروسک بر اثر عفونتی ویروسی در حنجره است. در این حالت بیماری در ابتدا شبیه به سرماخوردگی عادی است و سپس به تدریج، سرفه‌های خروسکی شروع می‌شوند. صدای کودک شما خروسکی می‌شود و نفس کشیدن او صدادار می‌شود و سینه او خس‌خس می‌کند. ممکن است در هنگامی که نفس خود را داخل می‌دهد، صدایی شبیه به سوت ایجاد کند که به آن نای سوت تنفسی گفته می‌شود. اغلب کودکان مبتلا به بیماری خروسک ویروسی، تب پایین دارد اما در موارد کمی ممکن است تب کودک به ۴۰ درجه نیز برسد.

خروسک اسپاسمودیک

این بیماری بر اثر آلرژی یا رفلاکس گوارشی معده ایجاد می‌شود. ممکن است بروز این بیماری به نظر وحشتناک بیاید چرا که به طور ناگهانی و اغلب در نیمه‌های شب شروع می‌شود. ممکن است کودک شما با حالی خوب به رخت خواب برود و بعد از چند ساعت در حالی که برای نفس کشیدن تقلا می‌کند، از خواب بیدار شود. صدای او دو رگه است و هنگام نفس کشیدن، نفس او صدای سوت می‌دهد. این نوع از بیماری خروسک در کودکان ممکن است در آینده نیز مجدداً عود کند. این بیماری مشابه با آسم است و معمولاً به داروهای آلرژی و یا رفلاکس به خوبی پاسخ می‌دهد.

التهاب حنجره- لارنژیت – سندرم کروپ

خروسک با سوت تنفسی

خروسک خفیف معمولاً با سوت تنفسی همراه است که در هنگام گریه کردن یا فعال بودن کودک بیشتر شنیده می‌شود. اما اگر کودک شما حتی در حالت استراحت نیز سوت تنفسی دارد، این موضوع نشان‌دهنده وخیم بودن خروسک او است. از آنجایی که کودک شما تلاش می‌کند بیشتر نفس بکشد، ممکن است بی‌اشتها شود و از غذا خوردن و نوشیدن آب امتناع کند. همچنین ممکن است کودک به حدی خسته شود که نتواند سرفه کند و در این حالت شما صدای سوت تنفسی یا نای سوت را بیشتر می‌شنوید. خطر خروسک همراه با سوت تنفسی این است که گاهی ممکن است راه هوایی تا حدی متورم و ملتهب شود که کودک به‌سختی بتواند نفس بکشد.

تشخیص بیماری خروسک و التهاب حنجره

پزشک متخصص به شرح‌ حالی که شما می‌دهید گوش می‌دهد و سپس به صدای سرفه کودک و تنفس کودک دقت می‌کند. او همچنین از شما سؤال می‌کند که آیا کودک شما اخیراً به بیماری که موجب تب، گرفتگی و آبریزش بینی شده باشد، مبتلا شده است یا خیر. پزشک در مورد سابقه‌ی ابتلا به بیماری خروسک و بیماری‌های راه هوایی فوقانی نیز از شما سؤال می‌کند. در صورتی که خروسک بسیار شدید باشد یا بعد از شروع درمان، روند بهبودی آن بسیار کند باشد ممکن است پزشک، انجام رادیوگرافی گردن را تجویز کند. در برخی از موارد ممکن است باریک شدن راه هوایی در تصاویر رادیوگرافی قابل‌مشاهده باشد.

التهاب حنجره- لارنژیت – سندرم کروپ.

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید