بیماری عفونت پوستی

0
4389
بیماری عفونت پوستی - پزشکی - طب سنتی - بافت نرم پوستی

سلولیت (cellulitis) نام پزشکی بیماری عفونت پوستی و بافت نرم است. عفونت پوستی به طور معمول حاصل فعالیت بیماری‌ زای گروهی از باکتری‌ هاست. استرپتوکوک‌ ها و استافیلوکوک‌ ها شایع‌ ترین باکتری‌ ها در ایجاد عفونت پوستی هستند. هر فرد سالمی می‌ تواند روی پوست، سطح داخلی بینی یا دهان خود این باکتری‌ ها را داشته باشد. اگر جایی در پوست خللی مانند یک خراش یا زخم وجود داشته باشد، این باکتری‌ ها وارد پوست و بافت زیر آن می‌ شوند، رشد می‌ کنند، تکثیر می‌ یابند و عفونت و تورم را پدید می‌ آورند. گروه کادر درمان پرستاری و متخصصین روانشناسی علوم پزشکی طب لاین می تواند شما را در مباحث پزشکی و طب سنتی راهنمایی کنند. در ادامه به مبحث نکاتی در مورد بیماری عفونت پوستی میپردازیم.

بیماری عفونت پوستی

عفونت پوستی یا بافت نرم پوستی اغلب خفیف و بی‌ خطر است، با این حال امکان شدت گرفتن این بیماری وجود دارد تا جایی که شاید باعث عفونت عمومی بدن شود. پس اگر عفونت پوستی با تب همراه بود، تغییرات پوستی به سرعت پیشرفت کرد و علائم جدی دیگر حاصل گردید و یا فرد مبتلا به بیماریهای دیگری مانند دیابت دچار شد، باید بدون معطلی به پزشک مراجعه نماید.

عوامل خطرزا برای عفونت پوستی 

  • زخم تازه روی پوست مانند زخم پس از اصلاح موهای زائد یا تزریق دارو
  • پوست منطقه پرتودرمانی (رادیوتراپی) شده
  • عفونت پوستی قبلی مانند تاول آبله مرغان یا عفونت قارچی لای انگشتان پا که اغلب در بین ورزشکاران شایع است.
  • جاهای ورم کرده به دلیل جریان ضعیف خون، نارسایی قلب، بیماری کبدی یا برداشتن غدد لنفاوی طی عمل جراحی
  • داشتن اضافه وزن
  • ناراحتی‌ های مزمن پوستی مانند اگزما

علائم عفونت پوستی 

شایع‌ترین نشانه‌ عفونت پوستی یا سلولیت پوستی درد و دردناکی در برابر فشار است؛ یعنی محل عفونت هم بدون فشار درد می‌ کند و  هم با فشار بسیار دردناک‌ تر میشود. تورم، گرم بودن و قرمزی در ناحیه عفونی از دیگر نشانه‌ های این بیماری هست. قابل ذکر است که خارش از علامت‌ های عفونت پوستی نیست. عفونت پوستی می‌ تواند ناگهانی یا به آرامی آغاز شود. ممکن است نشانه‌ هایش ظرف چند ساعت تا چند روز گسترش یابند یا تشدید شوند. ساق پا شایع‌ ترین محل بروز عفونت پوستی به شمار می‌ آید. دیگر نواحی شایع عبارتند از: بازو، اطراف چشم، پستان و روی شکم. ناگفته نماند که آبسه‌ ها و جوش‌ ها که با تجمع چرک همراه هستند، از انواع عفونت‌ های پوستی به شمار می‌ آیند.

درمان عفونت پوستی 

اساس درمان عفونت پوستی یا سلولیت پوستی تجویز آنتی‌ بیوتیک توسط پزشک معالج است. البته در کنار آن، درمان یا کنترل بیماری یا زمینه‌ ای که شرایط را برای ظهور عفونت پوستی فراهم کرده، بسیار اهمیت دارد.

کارهای زیر می‌تواند به بهبود زودتر این عفونت کمک کند:

  • اگر محل عفونت در ساق یا بازو است آن را بالاتر از سطح قلب قرار دهیم. این کار باعث کاهش تورم و بهبود سریع‌ تر عفونت می‌ شود.
  • محل عفونی را پاکیزه و خشک نگه داریم. می‌ توانیم طبق روال عادی دوش بگیریم و در پایان استحمام با گذاشتن یک حوله‌ تمیز، محل را خشک کنیم. توجه داشته باشیم که نباید حوله را روی پوست بمالیم. استفاده از پماد یا کرم آنتی‌ بیوتیک به طور معمول لزومی ندارد.
  • پزشک معالج بر پایه‌ باکتری‌ های شایع در محل عفونت، آنتی‌ بیوتیک مناسب را تجویز می‌ کند. دوره درمان بنا به صلاح‌ دید پزشک ۵ تا ۱۴ روز طول می‌ کشد. حتماً آنتی‌ بیوتیک را در موعد مقرر مصرف و دوره درمان را کامل کنید. بی‌ دقتی در مصرف دارو ممکن است باکتری را مقاوم کند و دوره‌ درمان طولانی‌ تر شود. اگر عفونت شدید باشد، ممکن است پزشک دستور بستری در بیمارستان را بدهد و از آنتی بیوتیک تزریقی برای درمان استفاده کند.

طب لاین گروه کادر درمان  و متخصصین علوم پزشکی و پرستاری و طب سنتی  :

گروه آموزشی علوم پزشکی ، کادر درمان پرستاری و روانشناسی طب لاین ،ارائه دهنده انواع پکیج های پزشکی ، پرستاری و داروشناسی با بهترین کیفیت میباشد.جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

اینستاگرام گروه کادر درمان متخصصین علوم پزشکی و پرستاری و طب سنتی طب لاین

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید