تشنج و انواع آن

0
721
تشنج
تشنج

مغز مرکز کنترل تمام واکنش‌های ارادی و غیرارادی در بدن است. تشنج هنگامی رخ می‌دهد که قسمت یا قسمت‌هایی از مغز به دفعات زیاد سیگنال‌های غیرعادی که باعث قطع موقت عملکرد الکتریکی عادی مغز شود را دریافت کنند.

 

تشنج و انواع آن چیست؟

نورون‌ها در دستگاه عصبی ما به فراوانی یافت می‌شوند و کار آن‌ها انتقال پیام‌های عصبی مغز است. حال اگر این نورون‌ها به صورت شدید و غیرطبیعی در مغز فردی فعالیت کنند، فرد دچار تشنج  می‌شود که وضعیت روانی و فیزیکی و سطح هوشیاری او در آن حالت تغییرات شدیدی می‌کند.

تشنج موضعی

این مورد زمانی رخ می‌دهد که عملکرد الکتریکی مغز در یک یا چند ناحیه از مغز مختل شود. دو نوع تشنج موضعی وجود دارد که عبارتند از:

تشنج موضعی ساده: معمولاً کمتر از یک دقیقه طول می‌کشد. هوشیاری ؛از دست نمی‌رود.

تشنج موضعی پیچیده: این نوع معمولاً در لوب تمپورال مغز رخ می‌دهد ،معمولاً بین یک تا دو دقیقه طول می‌کشد. هوشیاری معمولاً در هنگام بروز  از دست رفته و رفتارهای مختلفی ممکن است انجام شود.

تشنج گسترده

این مورد هر دو طرف مغز را در برمی‌گیرد. در هنگام تشنج و پس از آن هوشیاری فرد از دست می‌رود. انواع مختلف سیژر گسترده عبارتند از:

تشنج_کوچک: معمولاً، وضعیت شخص در حالت تشنج حفظ می‌شود. دهان و صورت به راحتی حرکت کرده و ممکن است چشم‌ها چشمک بزنند. در این نوع معمولاً بیش از 30 ثانیه طول نمی‌کشد. و وقتی که تمام شد، شخص به یاد نمی‌آورد که چه اتفاقی افتاده است. معمولاً بین سنین 4 تا 12 سالگی رخ می‌دهد، ممکن است چندین مرتبه در روز اتفاق بیفتد.

آتونیک (به آن حملات غش نیز اطلاق می‌شود): در هنگام بروز تشنج آتونیک فرد به طور ناگهانی کنترل عضلات خود را از دست داده و از حالت ایستاده به زمین افتاده و ناگهان سرش می‌افتد. در هنگام بروز، شخص شل شده و بی‌حرکت می‌شود.

تونیک کلونیک گسترده:بدن، دست‌ها و پاها منقبض شده، باز می‌شوند و تکان می‌خورند. پس از این نوع ، شخص ممکن است به خواب رفته و برای دیدن و تکلم با مشکل مواجه شود و سر درد، خستگی و بی‌حالی و بدن درد شدیدی داشته باشد.

تشنج_میوکلونیک: این نوع از تشنج به حرکات سریع و پرش‌های ناگهانی گروهی عضلات اشاره دارد.در این نوع ممکن است چندین مرتبه در روز یا چند روز پشت سر هم اتفاق بیفتد.

اسپاسم_شیرخواران: این نوع نادر در شیرخواران زیر شش سال اتفاق می‌افتد.و بیشتر در زمانی که کودک بیدار است یا در حالی که دارید او را می‌خوابانید اتفاق می‌افتد. معمولاً در گردن، بدن و پاهای شیرخوار در زمان بسیار کوتاهی در حد چند ثانیه رعشه ایجاد می‌شود.

برونر-مغز و اعصاب

@new_medical

 

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید