داشتن استرس و درمان آن

0
471
استرس -علائم استرس-علت استرس-درمان استرس-انواع استرس حاد و مزمن
علائم استرس-علت استرس-درمان استرس-انواع استرس حاد و مزمن

آیا تا به حال این سوال به ذهنتان خطور کرده است که چرا استرس می گیریم. استرس یک احساس طبیعی است که در هنگام ناتوانی در مواجه با نیازها و شرایط خاص به سراغ ما می آید. در عین حال، اگر فرد نتواند به درستی این مشکل خود را کنترل کند، به یک عارضه مزمن تبدیل خواهد شد.نیازهایی که باعث استرس ما می شوند از کار، روابط، فشارهای مالی و دیگر شرایط نشات می گیرند؛ اما هر چیزی که برای فرد چالش ایجاد می کند یا این که زندگی اش را به خطر بیندازد، می تواند باعث ایجاد استرس شود. در ادامه به مبحث نکاتی در مورد داشتن استرس ، درمان و علائم آن میپردازیم.علائم استرس-علت استرس-درمان استرس-انواع استرس حاد و مزمن

داشتن استرس و درمان آن از نظر روانشناسی و روانپزشکی

اگر بخواهیم از جنبه دیگری به این مسئله نگاه کنیم متوجه می شویم که این مشکل خود مثل یک مشوق است و برای زنده ماندن و ادامه بقا ضروری است. مکانیسم جنگ یا فرار به انسان می گوید که کجا و چه مواقعی باید با شرایط خطرناک مقابله کند. با وجود این، اگر بدن به راحتی در هنگام مواجه با یک موقعیت دچار اضطراب شود یا این که در یک زمان با شرایط استرس زا زیادی روبرو شود، سلامت روانی و جسمانی فرد را به خطر می اندازد و آسیب زاست.

استرس و درمان آن

استرس یا اضطراب نوع عملکرد دفاعی و طبیعی بدن است که از انسان در برابر خطر و غارت محافظت می کند. اضطراب موجب جاری شدن هورمون هایی می شود که سیستم های بدن برای گریز یا مقابله را به حالت آماده باش در می آورد. افراد اغلب با عنوان مکانیسم جنگ یا فرار از این شرایط نام می برند. زمانی که انسان با یک شرایط چالش زا یا خطرساز مواجه می شود، تا حدودی فعالیت های بدنی نیز دارد. در بدن منابعی فعال می شوند که به انسان کمک می کند که یا ایستادگی کند و با چالش مقابله کند یا این که هر چه سریع تر خود را به یک جای امن برساند.

علائم استرس-علت استرس-درمان استرس-انواع استرس حاد و مزمن

در این شرایط، در بدن میزان بیشتری از هورمون های شیمیایی کورتیزول، اپی نفرین و نوراپی نفرین تولید می شود. تولید این هورمون ها منجر به تحریک عکس العمل های جسمانی زیر می شود:

  • افزایش فشار خون
  • افزایش میزان آمادگی عضلات
  • تنگی نفس استرسی
  • تعریق
  • به حالت هشدار در آمدن

تمام این عوامل باعث بهبود توانایی بدن در مقابله با شرایط به شدت خطرناک یا چالش برانگیز می شود. ترشح هورمون های اپی نفرین و نوراپی نفرین باعث تند شدن ضربان قلب نیز می شود.

جزوه روان پزشکی

تاثیرات فیزیکی ناشی از استرس و درمان آن 

بروز اضطراب با کند شدن یک سری از عملکردهای طبیعی بدن نیز همراه است؛ مثلا سرعت فعالیت سیستم های گوارشی و ایمنی بدن کم میشود. سپس بدن تمرکز خود را بر روی نفس کشیدن، گردش خون، بالا بردن سطح هوشیاری و آماده کردن ماهیچه ها برای استفاده ناگهانی معطوف میکند. در زمانی که دچار این مشکل می شوید، تغییرات زیر در بدنتان اتفاق می افتد:

  • افزایش فشار خون و نبض
  • افزایش سرعت نفس کشیدن
  • پایین آمدن سرعت سیستم گوارش
  • کاهش فعالیت سیستم ایمنی بدن
  • محکم تر شدن ماهیچه ها
  • بی خوابی که به خاطر افزایش میزان هوشیاری بدن است

انواع استرس از نظر روانشناسی

استرس به دو دسته تقسیم بندی شده است: استرس حاد و استرس مزمن. برای کنترل هر نوع به سطوح کنترلی متفاوتی نیاز است.

  • استرس روتین، مانند: مراقبت از نوزاد، کارهای خانه یا وظایف مالی
  • استرس ناشی از تغییرات ناگهانی یا بر هم زننده، مانند: عزاداری خانواده یا از دست دادن شغل
  • استرس آسیب زا: این نوع زمانی به سراغ فرد می آید که در نتیجه تصادف کردن، حمله کردن، رخدادهای طبیعی و موارد از این دست، فرد دچار آسیب های شدید شود.

استرس حاد

این نوع استرس کوتاه مدت و در عین حال شایع ترین نوع آن است. استرس حاد زمانی ایجاد می شود که فرد با فشار ناشی از شرایطی مواجه می شود که به تازگی رخ داده باشد. مواقعی که فرد با چالش های پیش روی خود مواجه می شود، نیز به این استرس دچار می شود.

استرس مزمن

این مشکل به صورت مزمن در طولانی مدت پیشرفت می کند و برای انسان بسیار خطرناک است. ادامه داشتن فقر، داشتن یک خانواده ناکارآمد یا ازدواج ناموفق نمونه ای از شرایطی هستند که منجر به بروز استرس های مزمن می شود. اضطراب مزمن زمانی رخ می دهد که فرد چاره ای برای پیشگیری از بروز عوامل استرس زا ندارد و به دنبال راهکار نیست. اگر فرد در اوایل زندگی خود با شرایط آسیب زا مواجه شود، این مشکل به استرس مزمن تبدیل خواهد شد.

علت بروز استرس

نحوه عکس العمل نشان دادن مردم نسبت به شرایط استرس زا متفاوت است. حتی مسئله ای که برای یک نفر استرس زا نیست، ممکن است برای شخص دیگری باشد و تقریبا هر حادثه ای می تواند به طور بالقوه باعث ظهور استرس شود. در بعضی از افراد تنها کافی است که فرد به محرک یا چندین محرک کوچک که باعث بروز این مشکل می شود، فکر کند.

علائم استرس-علت استرس-درمان استرس-انواع استرس حاد و مزمن

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید