مراحل بلوغ در دختران

0
454
بلوغ- بلوغ دختران- رشد دختران-علائم بلوغ-مراحل بلوغ-هورمون جنسی-استروژن-پروژسترون
بلوغ- بلوغ دختران- رشد دختران-علائم بلوغ-مراحل بلوغ-هورمون جنسی-استروژن-پروژسترون

زمانی که یک دختر به سنین نوجوانی نزدیک می‌شود،  دوره‌ای را آغاز میکند که با تغییرات متعدد همراه  است. بلوغ دختران در مقایسه با بلوغ پسران شروع زودتری دارد و  می تواند از سن ۸ سالگی تا ۱۳ سالگی باشد.در ادامه مبحث مراحل بلوغ دختران بظور کامل توضیح داده می شود- بلوغ-رشد دختران-علائم بلوغ-مراحل بلوغ-هورمون جنسی-استروژن-پروژسترون

مراحل بلوغ در دختران

مرحله یک

این مرحله ظاهر کودک را قبل از اینکه نشانه‌های جسمی بلوغ ظاهر شوند توصیف می‌کند. در اواخر این مرحله، مغز شروع به فرستادن سیگنال‌هایی به بدن می‌کند تا خود را برای تغییرات بلوغ آماده کند. در این زمان، هیپوتالاموس ترشح هورمون آزادکننده گنادوتروپین (GnRH) را شروع می‌کند. GnRH به هیپوفیز می‌رود. هیپوفیز ناحیه کوچکی زیر مغز است که هورمون‌هایی تولید می‌کند که سایر غدد بدن را کنترل می‌کند.استروژن-پروژسترون

غده هیپوفیز دو هورمون دیگر را نیز تولید می‌کند که هورمون لوتئینی (LH) و هورمون تحریک‌کننده فولیکول (FSH) نام دارند. این علائم اولیه معمولا پس از تولد هشت‌سالگی دختر ظاهر می‌شوند و در این مرحله هیچ تغییر فیزیکی قابل‌توجهی برای پسرها یا دخترها وجود ندارد.

مرحله دو 

مرحله دو بلوغ آغاز رشد جسمانی(رشد دختران) است. در این مرحله، هورمون‌ها شروع به فرستادن سیگنال به سراسر بدن می‌کنند. برای دختران، بلوغ معمولا بین سنین نه تا 11 سالگی شروع می‌شود. اولین علائم بلوغ در دختر در این مرحله شکل گرفتن جوانه در زیر نوک سینه کودک است. ممکن است سینه دختر احساس خارش یا حساس بودن داشته باشد که این امر کاملا طبیعی است. معمولا اندازه سینه‌ها متفاوت است و هر یک از آن‌ها با سرعت متفاوتی رشد می‌کنند. بنابراین، طبیعی است که یک جوانه بزرگتر از دیگری باشد.

همچنین، در این مرحله، ناحیه تیره اطراف نوک سینه یا هاله پستان نیز گسترش پیدا می‌کند. علاوه بر این، یکی دیگر از علائم جنسی در دختر در این مرحله این است که رحم دختر شروع به بزرگ شدن می‌کند و بر روی لبه‌های واژن مقدار کمی مو شروع به رشد می‌کند. به‌طورکلی، دخترانی که از شاخص توده بدنی بالاتری برخوردارند، این علائم را زودتر تجربه می‌کنند.

مرحله سه

در این مرحله، تغییرات فیزیکی آشکارتر می‌شوند. علائم بلوغ در دختر در این مرحله معمولا بعد از 12 سالگی بروز پیدا می‌کند. این تغییرات عبارت‌اند از:

  • جوانه سینه همچنان در حال رشد و گسترش است.
  • موهای ناحیه تناسلی ضخیم‌تر و مجعدتر می‌شوند.
  • موهای زیر بغل شروع به رشد می‌کنند.
  • اولین علائم آکنه ممکن است در صورت و قسمت پشت بدن ظاهر شوند.
  • بیشترین رشد قد شروع می‌شود.
  • چربی باسن و ران شروع به افزایش می‌کند.
مرحله چهار 

بلوغ در این مرحله در نوسان کامل قرار دارد و دختران تغییرات زیادی را در این مرحله تجربه می‌کنند. مرحله چهارمعمولا حدود 13 سالگی شروع می‌شود. تغییرات این مرحله در دخترها عبارت‌اند از:

  • سینه‌ها با عبور از مرحله جوانه، شکل کامل‌تری پیدا می‌کنند.
  • بسیاری از دختران معمولا بین 12 تا 14 سالگی اولین قاعدگی را تجربه می‌کنند اما قاعدگی ممکن است زودتر نیز اتفاق بیفتد.
  • رشد قد کمی کند می‌شود.
  • موهای ناحیه تناسلی ضخیم‌تر می‌شوند.
مرحله پنج 

این مرحله نشان‌دهنده پایان بلوغ جسمی فرزندتان است. در دختران مرحله پنج بلوغ معمولا در حدود 15 سالگی اتفاق می‌افتد و تغییراتی که آن‌ها در این مرحله تجربه می‌کنند عبارت‌اند از:

  • اندازه و شکل سینه‌ها مانند اندازه و شکل سینه بزرگسالان است. بااین‌حال، سینه‌ها می‌توانند تا 18 سالگی تغییر کنند.
  • قاعدگی‌ها بعد از گذشت شش ماه تا دو سال منظم می‌شوند.
  • قد دختران یک تا دو سال پس از اولین قاعدگی به قد بزرگسالی می‌رسد.
  • موهای ناحیه تناسلی آن‌قدر پر می‌شوند که به قسمت داخلی ران‌ها می‌رسند.
  • اندام‌های تناسلی و دستگاه تناسلی کاملا رشد کرده‌اند.
  • باسن و ران به شکل کامل پر می‌شوند.

اختلالات بلوغ

تحقیقات نشان می‌دهد، افزایش علائم قبل از قاعدگی مانند استرس، زودرنجی و دمدمی مزاج بودن از علائم کاهش پروژسترون است.خستگی‌های مزمن بویژه در دختران جوان حتی پس از بهره‌مندی از خواب کافی شبانه از علائم فقر پروژسترون است. قاعدگی نامنظم و غیرطبیعی، یا سیکل‌های ماهیانه‌ای که دوره آن به جای ۲۸ روز یک‌بار هر ۲۰ روز یک بار اتفاق می‌افتاد.  استرس یکی از دلایل کاهش ترشح پروژسترون و اختلال در تخمک گذاری است.(استروژن-پروژسترون)

رشد دختران-علائم بلوغ-مراحل بلوغ-هورمون جنسی-استروژن-پروژسترون

https://www.instagram.com/tebline24/

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید