مراقبت از سالمندان دیابتی

0
15
مراقبت از سالمندان دیابتی-کنترل قند خون در سالمندان -سکته قلبی دیابتی ها-عوارض دیابت در سالمندان-سالمند-پرستار
مراقبت از سالمندان دیابتی-کنترل قند خون در سالمندان -سکته -پرستار-قلبی دیابتی ها-عوارض دیابت در سالمندان-سالمند

مراقبت از سالمندان دیابتی

هر فرد سالمند باید نوشته ای حاوی اطلاعات مربوط به بیماری فعلی ، قبلی و اعمال جراحی انجام شده ، داروهایی كه مصرف می‎كند یا نسبت به آنها حساسیت دارد را همیشه همراه داشته و به تمام پزشكانی كه به ویژه در هنگام فوریتهای پزشكی مراجعه می‎كند ( افراد مسن معمولاً به پزشكان متعددی مراجعه می‎كنند) ارائه دهد. توجه داشته باشید كه لازم است فرد دیابتی بیماری خود را به تمام كسانی كه نزد آنها می‎رود، یادآوری كند .(مراقبت از سالمندان دیابتی- پرستار-کنترل قند خون در سالمندان -سکته قلبی دیابتی ها-عوارض دیابت در سالمندان)

عوارض دیابت در سالمندان

عوارض ناشی از دیابت از جمله فوریتهای مربوط به بالا یا پایین بودن قندخون نزد سالمندان دیابتی مشكل تر است. از این رو باید مراقبت خاصی از آنها به عمل آید تا از بروز این عوارض جلوگیری شود.توجه كنید كه سكته های قلبی در مبتلایان به دیابت ممكن است با درد زیادی همراه نباشد و حتی گاهی بدون علامت باشد،از این رو سالمندان نباید بدون نظر پزشكان متخصص قلب و عروق ورزشها و فعالیتهای بدنی سنگین انجام دهند.

نکات مهم:

  • اگر از فرد سالمند دیابتی زمین گیر شده ای مراقبت می‎كنید ، پوست او را به ویژه در نواحی تحت فشار از آسیب دیدن حفظ نمایید و در مورد جلوگیری از ایجاد زخم بستر با پرستار یا پزشك مربوطه صحبت كنید.
  • تمیز نگه داشتن تمام قسمتهای بدن بسیار اهمیت دارد زیرا میكروب می‎تواند از راه ترك های كوچك پوست به داخل راه یافته و عفونت جدی ایجاد كند. افراد سالمند ممكن است به هنگام شستشو به كمك احتیاج داشته باشند. امكان دارد پوست پس از شستشو خیلی خشك شود كه می‎توان پس از استحمام و شستشو با یك كرم ملایم و روغن مخصوص آنرا چرب كرد.
  • یبوست می‎تواند یكی از نشانه های بالا رفتن قند خون باشد زیرا افزایش ادرار موجب كم آب شدن بدن و جذب اضافی مایعات از روده ها ‎شده و موجب بروز یبوست می شود.لذا فرد پرستار باید این موضوع را مد نظر قرار دهد.می توان  با نوشیدن مایعات فراوان و كنترل قندخون مشكل یبوست را حل كرد.
  • عفونتهای مجاری ادراری در زنان مسن و مبتلایان به دیابت شایع است.ممكن است بوی ناخوشایند و تند ادرار توجه شما را به این عفونتها جلب كند. در این موارد حتماً بیمار را برای دریافت داروی لازم نزد پزشك ببرید.

توجه:

«اندازه گیری مرتب قندخون و ثبت آن مانند هر فرد دیگری بسیار حائز اهمیت است.آزمایش قندخون بهترین راهنما برای دانستن وضعیت قندخون بیمار است. اگر سالمندی نتواند قندخون خود را اندازه بگیرد، باید فرد دیگری این كار را انجام دهد.»

  • بیشتر سالمندان به علت مشكلات بینایی كه با بالا رفتن سن ایجاد می‎شود، عینك می‎زنند ولی فرد مبتلا به دیابت هرگز نباید نسبت به تغییرات بینایی خود بی توجه باشد و آنها را با مشكلات سالمندی و پیری ربط دهد.

مشاهده افزایش عوارض ناشی از آسیب بافتی در دیابت از جمله رتینوپاتی (بیماری شبكیه چشم ) در افرادی كه بیش از 5 سال از آغاز ابتلای آنها به دیابت می‎گذرد طبیعی می‎باشد. هر كسی ممكن است در سنین بالا به آب مروارید دچار شود ولی این بیماری در دیابتیها شایعتر است. تاری دید نیز یكی از علامتهای آب سیاه ( گلوكوم : بالا رفتن فشار داخل چشم) است كه درمان پذیر می‎باشد و در دیابتی ها شایعتر است . از دیگر علل تاری دید در دیابتی ها بالا رفتن میزان قندخون است.

توجه:

«هیچوقت قبل از معاینه مجدد توسط چشم پزشك ، اقدام به خرید عینك جدید نكنید زیرا در این صورت ممكن است پول خود را هدر داده باشید.»

آموزش آنلاین دوران سالمندی و مراقبت از سالمند

  •  زخم پا یكی از دلایل شایع بستری شدن سالمندان دیابتی در بیمارستان است. افراد مسن باید باید هر روز پاهای خود را بازبینی كنند و برای بازبینی دقیق می‎توانند از آینه و چراغ رومیزی كمك گیرند. اگر سالمند به دلیل خشكی بدن نمی‎تواند پاهای خود را خوب وارسی كند، باید از فرد دیگری كمك بخواهد .

مراقبت از پاها:

  1. پاها باید هر روز شسته و خشك و در صورت لزوم چرب شوند.
  2. هر روز باید جورابهای تمیز پوشیده شود.
  3. ناخن های پا باید صاف كوتاه گردند تا لبه های تیز نداشته باشند و هیچگاه از ته بریده نشوند.
  4. اگر جریان خون پاها ضعیف شده است باید در زمستان آنها را گرم نگه داشت. پوشیدن كفش و پوتینهایی كه آستر پشمی یا كركی دارند سودمند است.
  5. همواره از پوشیدن كفش، دمپایی یا جورابهای تنگ خودداری شود.
  6. در صورت مشاهده هر پدیده غیرعادی در پاها باید فوراً با پزشك متخصص تماس گرفت. علامتهای خطر عبارتند از : سخت شدن پوست در قسمتی از كف پاها ، وجود كرختی و بی حسی در قسمتی از پاها و چنگالی یا خمیده شدن انگشتان پا.

مراقبت از سالمندان دیابتی-پرستار-کنترل قند خون در سالمندان -سکته قلبی دیابتی ها-عوارض دیابت در سالمندان

تغذیه مناسب

تغییر عادات غذایی پس از هفتاد سال برای فرد دشوار است.سعی كنید عادات غذایی افراد سالمند دیابتی را یكباره تغییر ندهید . شاید اعمال تغییرات لازم برای تمام جزئیات برنامه غذایی، 6 ماه طول بكشد.

بیسكویت های پرفیبر ساده را به جای انواع قندی آنها استفاده كنید. پس از چند هفته، مقدار اندكی سبوس گندم به غلات و دسرها اضافه كنید.

سعی كنید لوبیای بیشتری مصرف نمایید و گاهی سوپ عدس بخورید. به تدریج سعی كنید نان كامل را جایگزین آن كنید.

درباره میزان غذایی كه می‎خورید دقت كنید و آن را با مقدار غذای مورد نیازتان تنظیم نمایید به گونه ای كه وزن مطلوب خود را كسب كنید و در همان وزن باقی بمانید.

مراقبت از سالمندان دیابتی-کنترل قند خون در سالمندان -سکته قلبی دیابتی ها-عوارض دیابت در سالمندان-پرستار

https://www.instagram.com/homecare_elderly_sick/

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید