آرتروز گردن در سالمندان

0
4
آرتروز گردن در سالمندان-سالمند-علائم آرتروز گردن-درمان خانگی آرتروز گردن-فیزیوتراپی-پرستاری
آرتروز گردن در سالمندان-سالمند-علائم آرتروز گردن-درمان خانگی آرتروز گردن-فیزیوتراپی-پرستاری

آرتروز گردن یا (Arthritis in the Neck) شامل گردن سفت و دردناک می باشد. ممکن است به دلایل مختلفی بروز نماید و نسبتا شایع است. آرتروز در بخش پایینی بدن همراه با درد می باشد‌‌. اما در گردن احساس سفتی می کنید. آرتروز گردن شامل تغییراتی است که با گذشت زمان به دلیل آسیب دیدگی اتفاق می افتد-سالمند-علائم آرتروز گردن-درمان خانگی آرتروز گردن-فیزیوتراپی-پرستاری

عوامل آرتروز در افراد سالمند

آرتروز گردن در سالمندان یکی از بیماری های شایع است. اگر چه آرتروز ممکن است در تمام سنین سراغ افراد بیاید اما میزان شیوع آن در افراد سالمند بالای 65 سال بیشتر می باشد‌.

علائم آرتروز گردن در سالمندان

علائم این مشکل در افراد مختلف متفاوت می باشد. آرتروز گردن هبچ علامتی ندارد و به صورت معمولی سفتی در گردن است که از خفیف تا شدید متفاوت است. احساس درد و خشکی در مفصل، محدودشدن دامنه حرکت مفاصل، تورم خفیف در اطراف مفصل،دردی که پس از فعالیت یا در پایان روز حس می شود،شایع هستند.در پرستاری از سالمند به این نکات توجه کنید.

سایر علائم شامل:

  • سردرد
  • هنگام چرخاندن گردن سر و صدا یا احساس خرد شدن
  • اسپاسم عضلات در گردن و شانه ها
  • سختی و مشکلات در راه رفتن
  • ضعف در دست ها و پاها
  • ازدست دادن تعادل

https://www.instagram.com/homecare_elderly_sick/

فعالیت بدنی منظم

وقتی آرتروز گردن در سالمندان دیده می شود شاید فکر کنید عدم حرکت خوب باشد. ولی غیر فعال بودن گردن ممکن است سفتی گردن و عضلات را افزایش دهد.درمان خانگی آرتروز گردن-فیزیوتراپی-پرستاری-نگهداری از سالمند

درمان های خانگی موثر در سالمندان

  • درست خوابیدن: بهتر است با یک بالشت تخت بخوابید که گردن شما در حالت خوبی قرار بگیرد. اگر عادت دارید به پشت بخوابید از بالشت و تشک سفت استفاده کنید‌.
  • ترک دخانیات: سیگاری اثربخشی خیلی از داروها را از بین می برد. به جای آن ورزش روزانه جایگزین شود.
  • کمپرس سرد: از کمپرس سرد برای کاهش درد و التهاب موثر می باشد.
  • استفاده درست از تلفن:هنگام مکالمه تلفنی از هدست استفاده شود تا کمتر خستگی بوجود آید.
  • تغییر پوزیشن بدن: تعییر وضعیت بدن می تواند به تسکین درد گردن ناشی از آرتروز گردن در سالمندان کمک کند. ضمن این که حالت استرس را به حداقل می رساند. اگر مسافت های طولانی را طی می کنید یا ساعت های طولانی با رایانه سر و کار دارید. بلند شوید. حرکت کنید و به کشش برای گردن و شانه های خود اقدام کنید. میز و صندلی رایانه خود را طوری تنظیم کنید که مانیتور در هم سطحی چشم باشد. زانوها بایستی کمی از باسن پایین تر باشند. از دسته های بازوی صندلی استفاده کنید.
  • حفظ مناسب وضعیت بدنی:هنگام ایستادن و نشستن مطمئن شوید که شانه های تان در یک خط مستقیم روی باسن شما قرار دارند.

خرید و دانلود بسته فیلمهای آموزشی مراقبت از سالمند و بیمار در منزل

 

حرکات ورزشی موثر در خانه:

1- چرخش شانه ها و سر

این حرکات گرم کردن خوبی برای شروع قبل از تمرینات دیگر می باشد:

برای چرخاندن شانه بازوهای خود را در دو طرف نگه دارید  و سر خود را راست نگه دارید. به سادگی شانه های خود را بالا آورده و بچرخانید. بین هر چرخش به طور مختصری استراحت کنید‌. ده چرخش روبه جلو و ده چرخش رو به عقب انجام دهید.

2- کشش گردن در سه حالت نشسته

این تمرین به راحتی پشت میز کار انجام می شود. برای کشش نشسته ابتدا به صورت راست روی صندلی تان بنشینید. سپس پاها را صاف روی زمین قرار دهید. بازوی راست خود را در امتداد سمت راست خود دراز کرده و دست چپ خود را در بالای سر خود قرار دهید.

سر خود را به چپ متمایل کنید با فشار دادن دست خود به آرامی کشش را تشدید کنید. 30 ثانیه در همین حالت نگه دارید. سپس برای سمت راست تکرار کنید. احساس کشیدگی در دو طرف گردن و کتف خواهد بود.

سالمند-علائم آرتروز گردن-درمان خانگی آرتروز گردن-فیزیوتراپی-پرستاری

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید