آزمایش آنتی ژن کپسید ویروسی

0
394
آزمایش آنتی ژن کپسید ویروسی - پرستاری - متخصصین علوم پزشکی- متخصصین طب لاین

اگر شما هم در طول زندگی خود حداقل یک بار با ویروس اپشتین بار دست و پنجه نرم کرده باشید، احتمالا کم و بیش در مورد آزمایش آنتی ژن کپسید ویروسی (VCA) اطلاعاتی دارید. اما اگر اولین بار است که با ویروس اپشتین بار مواجه می‌ شوید، و قرار است به توصیه پزشکتان آزمایش آنتی ژن کپسید ویروسی بدهید، می‌ توانید برای آشنایی با این مفهوم با گروه کادر درمان پرستاری و متخصصین علوم پزشکی طب لاین همراه باشید و می تواند شما را در مباحث پزشکی راهنمایی کنند. در ادامه به مبحث نکاتی در مورد آزمایش آنتی ژن کپسید ویروسی میپردازیم. 

ویروس اپشتین بار  (EBV) 

قبل از این‌ که بخواهیم در مورد آزمایش آنتی ژن کپسید ویروسی (VCA) صحبت کنیم، می‌ خواهیم شما را با ویروس اپشتین بار (EBV) و خصوصیات آن آشنا کنیم. به این ترتیب، ارائه اطلاعات در مورد آزمایش مذکور نیز برای شما مفید خواهد بود.

ویروس اپشتین بار تحت عنوان ویروس هر پس انسانی ۴ هم شناخته می‌ شود، که عامل ایجاد نوعی تبخال به نام تبخال گاما است. این ویروس عموما در اثر تماس مستقیم با ترشحات عفونی منتقل می‌ شود. ویروس اپشتین بار می‌تواند منجر به بروز مونونوکلئوز عفونی در فرد شود. لازم به توضیح است که این نوع از ویروس اپشتین بار  تنها در انسان دیده می‌ شود، بنابراین تنها از فردی به فرد دیگر قابل انتقال است.

آزمایش‌ های ابتلا به ویروس اپشتین بار 

در حالت کلی انجام آزمایش می‌ تواند میزان آنتی‌ بادی‌ ها و آنتی ژن‌ های موجود در خون فرد را تشریح کند:

۱) آزمایش آنتی ژن کپسید ویروسی (VCA)

۲) آزمایش آنتی ژن اولیه (EA)

۳) آزمایش آنتی ژن هسته ای EBV (EBNA)

۴) آزمایش مونوسپات

آزمایش‌های فوق معمولا به تشخیص پزشک برای فرد تجویز می‌ شوند. بنابراین بهتر است قبل از انجام هر کدام از آزمایش ها در ابتدا با پزشک خود در مورد ضرورت انجام هر یک از آن ها مشورت کنید.

آزمایش آنتی ژن کپسید ویروسی (VCA)

آزمایش آنتی ژن کپسید ویروسی به منظور اطمینان از ابتلای فرد به ویروس  عفونی EBV انجام می‌ شود. در این اصطلاح کپسید به معنای پوشش پروتئینی موجود در اطراف ماده ژنتیکی ویروس است، که باعث نفوذ راحت‌ تر ویروس به داخل سلول می‌ شود. کپسید معمولا موجب حفاظت از ژنوم حساس ویروس در مقابل آسیب‌ های فیزیکی، شیمیایی و آنزیمی می‌ شود. انعطاف‌ پذیری کپسید مبحث مهمی است، چرا که در غیر این صورت می‌ تواند منجر به خنثی شدن ویروس شود. کپسید همچنین مسئول شناسایی و بر هم کنش اولیه سلول‌های میزبان به منظور آغاز مرحله اولیه عفونت است.

در حالت کلی دو نوع آنتی ژن کپسید ویروسی در بدن تولید می‌ شود:

  • آنتی ژن کپسید ویروسی IgM معمولا در اوایل ابتلای فرد به ویروس EBV ظاهر می‌ شود. این آنتی ژن معمولا طی ۴ الی ۶ هفته پس از آلودگی به این ویروس به تدریج از بین می‌ رود، و تاثیرات آن نیز ناپدید می‌شود.
  • در مقابل آنتی ژن کپسید ویروسی IgG معمولا در مراحل حاد عفونت EBV ظاهر می‌ شود. این آنتی ژن در هفته دوم تا چهارم ابتلای فرد به ویروس EBV به اوج خود می‌ رسد، سپس برای مدتی میزان آن در خون کاهش می‌ یابد. اما معمولا تا پایان عمر در خون فرد مبتلا باقی میماند.

چرا آزمایش آنتی ژن کپسید ویروسی (VCA)، برای افراد مبتلا به عفونت ضروری است؟

آزمایش آنتی ژن کپسید ویروسی، در حقیقت نشان‌دهنده توانایی بدن برای مقابله با عفونت است. این آنتی ژن در حقیقت با ترشح خود سعی دارد در مراحل رشد سلول‌های عفونی بیماری‌زا اختلال ایجاد کند. به این ترتیب زمان کافی برای ترشح آنتی‌بادی و مبارزه علیه بیماری نیز فراهم خواهد شد.

از این رو انجام آزمایش آنتی ژن کپسید ویروسی، اطلاعاتی از نحوه مقابله بدن به عفونت ایجاد شده توسط ویروس را در اختیار پزشک معالج قرار دهد. به این ترتیب پزشک می‌تواند مرحله پیشروی این عفونت را از روی آنتی ژن‌های ترشح شده در بدن تشخیص داده و به این ترتیب از داروها و روش‌های درمانی متناسب استفاده کند.

طب لاین گروه کادر درمان بیماری  و متخصصین علوم پزشکی و پرستاری :

گروه آموزشی علوم پزشکی ، کادر درمان پرستاری و روانشناسی طب لاین ،ارائه دهنده انواع پکیج های پزشکی ، پرستاری و داروشناسی با بهترین کیفیت میباشد.جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

اینستاگرام گروه کادر درمان بیماری با متخصصین علوم پزشکی و پرستاری طب لاین

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید