اثرات آتورواستاتین و سولفات روی بر موش ها

0
479
اثرات آتورواستاتین - پرستاری - پزشکی طب لاین - اختلال در متابولیسم گلوکز - دیابت

دیابت ،از شایع ترین بیماری های غدد درون ریز در جهان است که با اختلال در متابولیسم گلوکز و چربی همراه می باشد. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی اثرات ترکیبی آتورواستاتین و سولفات روی بر سطوح سرمی گلوکز و پروفایل لیپیدی در موش های صحرایی دیابتی انجام شد. گروه کادر درمان پرستاری و متخصصین علوم پزشکی طب لاین می تواند شما را در مباحث پزشکی و پرستاری راهنمایی کنند. در ادامه به مبحث نکاتی در مورد اثرات آتورواستاتین و سولفات روی بر موش ها میپردازیم. 

 انجام فرایند دیابت بر موش ها 

در این مطالعه تجربی، پس از دیابتی کردن موش های صحرایی با ۶۰mg/kg استرپتوزوتوسین، موش های صحرایی به پنچ گروه شش تایی: یک گروه شاهد سالم و چهار گروه دیابتی (شاهد دیابتی، دیابتی تیمار شده با ۲۰mg/kg آتورواستاتین، دیابتی تیمار شده با ۳۰mg/kg سولفات روی و دیابتی تیمار شده با ترکیبی از نصف دز آتورواستاتین (۱۰mg/kg) و سولفات روی (۱۵mg/kg) ) تقسیم شدند. کلیه تیمارها به صورت محلول در نرمال سالین، به مدت یک ماه، به روش گاواژ معدی روزانه صورت گرفت. بعد از اتمام دوره تیمار، خون گیری انجام و سپس سطح سرمی گلوکز و پروفایل لیپیدی اندازه گیری شد. درنهایت داده های کمی به دست آمده توسط آزمون آنالیز واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی توکی بین گروه های موردمطالعه در سطح معنی دار p<۰/۰۵ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته های آزمایش دیابت موش 

یافته های این مطالعه نشان داد که تیمار موش های صحرایی دیابتی با آتورواستاتین به تنهایی بیش از آنکه موجب کاهش قند خون شود، موجب کاهش معنی دار (p<۰/۰۵) پروفایل لیپیدی می شود و تیمار حیوانات دیابتی با سولفات روی و ترکیبی از نصف دز آتورواستاتین و سولفات روی در کنار کاهش معنی دار سطح قند خون و اختلال در متابولیسم گلوکز ، موجب کاهش معنی دار میزان کلسترول تام، تری گلیسرید، LDL و افزایش معنی دار سطح HDL حیوانات گردید.

بحث و نتیجه گیری

به نظر می رسد ترکیب آتورواستاتین و سولفات روی اثر بهتری در کنترل سطح قند و لیپیدهای خون و در نتیجه کنترل دیابت داشته باشد.

طب لاین گروه کادر درمان بیماری و متخصصین علوم پزشکی و پرستاری :

گروه آموزشی علوم پزشکی ، کادر درمان پرستاری و روانشناسی طب لاین ،ارائه دهنده انواع پکیج های پزشکی ، پرستاری و داروشناسی با بهترین کیفیت میباشد.جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

اینستاگرام گروه کادر درمان بیماری با متخصصین علوم پزشکی و پرستاری طب لاین

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید