اختلالات رشد در کودکان دیابتی وابسته به انسولین

0
111
اختلالات رشد در کودکان دیابت وابسته به انسولین
بیماری اندو کرین و خود ایمنی در کودکان واختلالات رشد در کودکان دیابت وابسته به انسولین با مشکلات تیروئیدی(پرکاری و کم کاری تیروئید )

دیابت در کودکان

دیابت شايع ترين بيماری اندوكرين در كودكان است و ارتباط نزديكي با ساير بيماری های خودايمنی  و در رأس آنها بيماري هاي تيروئيدي دارد.شيوع بالاي اختلالات تيروئيدي (گواتر و کم کاری تیروئید) ممكن است ناشي از شيوع زياد آنتي بادي هاي تيروئيد در بيماران ديابتي يا اثر كنترل بد ديابت بر روي غلظت هورمون هاي تيروئيد باشد .در ادامه با گروه آموزشی پزشکی پرستاری طب لاین 24 همراه باشید تا آشنایی بیشتری با این بیماری کودکان و درمان آن داشته باشید.

رشد کودکان دیابتی وابسته به انسولین

اكثر كودكان مبتلا به ديابت وابسته به انسولين به خصوص قبل از بلوغ رشد طبيعي دارند، گرچه سرعت رشد آنها در زمان بلوغ ممكن است كاهش يابد . در كودكان ديابتي كه خوب كنترل نشده اند مي تواند اختلال رشد اتفاق بيفتد. به عنوان مثال بيماران سندرم Maurac اختلال  شديد رشد همراه با هپاتومگالي در نتيجه رسوب گليكوژن در كبد دارند .

عواملي نظير سوء تغذيه، اسيدوز مزمن، افزايش توليد گلوكوكورتيكوئيد، هيپوتيروئيدي و مقاومت به هومون رشد و منجر به نارسايي رشد در بيماران سوماتومدين ديابتي مي شوند . اين مساله به خصوص در بيماران با كنترل ضعيف و اختلالات متابوليكي ناشي از آن بارزتر است.

علائم شایع بیماری ها در کودکان -قسمت اول

بیماری اندو کرین و خود ایمنی در کودکان واختلالات رشد در کودکان دیابت وابسته به انسولین با مشکلات تیروئیدی(پرکاری و کم کاری تیروئید )

دلایل عقب افتادگی رشد کودکان دیابتی

مهمترین دلایل اختلالات رشد در کودکان انسولینی در ایران عدم رژیم غذایی مناسب یا سو تغذیه و یا عدم پیگیری کامل درمان از سوی خانواده ها می باشد که هیپو تیروئیدی هم در کنار اینها از عوامل شناخته شده می باشد.

طبق نتايج مطالعات انجام  شده در کشور ٦٠ درصد بيماران ديابتي مبتلا به كم كاري تيروئيد از نظر وزن و ٨٠ درصد آنها از نظر قدي كاهش رشد واضحي داشتند براي قضاوت دقيق و صحيح در مورد اختلالا ت رشد بيماران ديابتي بايستي منحني رشد آنها قبل و بعد از ابتلا به ديابت و چگونگي كنترل قند خون و عوامل مؤثر ديگر را در دسترس داشت .

بیمارى هاى شایع کودکان-قسمت دوم

نتیجه گیری

در پايان نتيجه مي گيريم كه گواتر و هيپوتيروئيدي در مبتلايان به ديابت شايع است و كاهش رشد نسبتًا زياد است . اين كاهش رشد ممكن است به علت نارسائي تيروئيد باشد و پيشنهاد مي شود تمام غربالگري TSH و T 4 كودكان ديابتي ساليانه از نظر شده و معاينه تيروئيد انجام گيرد.

https://www.instagram.com/tebline24

منبع:حمداله کرمى فر و غلامحسين اميرحکيمى-گروه كودكان، دانشگاه علوم پزشكي شيراز

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید