انواع سلولیت های چشمی

0
8163
انواع سلولیت های چشمی -سلوليت پره سپتال-سلولیت اربیتال-ادم و اریتم پلک-فلج عضلات خارج چشمی
سلوليت پره سپتال-سلولیت اربیتال-ادم و اریتم پلک-فلج عضلات خارج چشمی

انواع سلولیت های چشمی:سلوليت چشمي عبارت است از التهاب بافت حفره چشمي به دليل عفونت هاي ويروسي، قارچي يا باكتريايي كه معمولاً از ساختمانها و بافت هاي عفوني مجاور بخصوص سينوس هاي عفوني به چشم منتقل مي شود و از علائم آن تورم، قرمزي، پر خوني، درد در ناحيه چشم و افزايش گلبول هاي سفيد خون در اين بيماران است.سلوليت پره سپتال-سلولیت اربیتال-ادم و اریتم پلک-فلج عضلات خارج چشمی

انواع سلولیت های چشمی

انواع سلولیت‌ های چشمی عبارتند از سلوليت پره سپتال ، پرزنتاسیون و سلولیت اربیتال، که در ادامه به تعریف هر یک می‌پردازیم.

1-سلوليت پره سپتال

سلولیت پره سپتال التهاب و عفونت Inflammation & Infection محدود به پلك‌ها و ساختمان‌های پری اربیتال، انتریور به سپتوم اربیت است. در این حالت ساختمان‌های پشت سپتوم اربیت، عفونی نبوده ولی ممكن است به طور ثانویه (مجاورتی) دچار التهاب شود.

اتیولوژی

معمولا سلولیت پره سپتال به دنبال زخم‌های ناشی از تروما، نیش حشرات، شالازیون و یا عفونت‌های پوستی ایجاد می‌شود. که باید هرچه سریع تر به چشم پزشکی مراجعه کرد.

2-پرزنتاسیون

در سلولیت پره سپتال ممكن است ادم و اریتم پلك ایجاد شود. در این نوع سلولیت، بر خلاف سلولیت اربیت، حدت بینایی، واکنش مردمک‌ها به نور، و حركات چشمی نرمال هستند؛ و درد در حركات چشمی و كموزیس شدید، فوق‌العاده نادر می‌باشد. در بچه‌های زیر پنج سال، با توجه به این که این کودکان مستعد عفونت با هموفیلوس آنفلوانزا هستند؛ ممكن است بیمار با اریتم بنفش رنگ Violaceous  كاراكتریستیك، و ادم قابل ملاحظه‌ی پلك‌ها تظاهر کند. این بیماران سابقه‌ای از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی داشته و ضمنا تب و تحریك پذیری Irritability  نیز دارند.

نحوه شستشوی چشم

تشخیص افتراقی

تشخیص‌های افتراقی سلولیت پره سپتال شامل ادم آلرژیك، درماتیت تماسی (Contact dermatitis) و موارد شدید كونژنكتیویت توسط چشم پزشکی می‌باشد.

3- سلولیت پره سپتال

موارد خفیف باید با احتیاط با آنتی بیوتیك‌های خوراكی و F/U  روزانه درمان شوند. در صورت عدم جواب به درمان با آنتی بیوتیك خوراكی و یا در صورت شك به گسترش عفونت به خلف سپتوم، با شک به سلولیت اربیتال و نیز تشخیص شایع‌ترین علت آن که گسترش عفونت از سینوس‌های مجاور است؛ باید از بیمار یك سی‌تی اسكن گرفته شود. نوجوانان (Teenagers) و بالغین مبتلا به سلولیت پره سپتال معمولا به سرعت به آنتی‌بیوتیك‌های خوراكی پاسخ می‌دهند. رایج‌ترین آنتی بیوتیک‌های تجویزی شامل کوآموکسی‌کلاو هر هشت ساعت، اریترومایسین هر شش ساعت، یا سفاکلور است.

4-سلولیت اربیتال Orbital Cellulitis

سلولیت اربیتال به معنی عفونت بافت‌های نرم اربیت، پوستریور به سپتوم اربیت است. در واقع در این نوع از سلولیت، عفونت و التهاب عمقی‌تر بوده و ساختارهای حیاتی‌تر چشم را درگیر می‌کند و لذا علایم و نشانه‌های شدیدتری در مقایسه با نوع پره سپتال آن دارد.

اتیولوژی

گونه‌های استافیلوكك، استرپتوكك و هموفیلوس آنفلوانزا می‌توانند سبب سلولیت اربیت شوند. شایع‌ترین منبع عفونت از سینوس‌ها می‌باشد؛ ضمن این که ممکن است سلولیت اربیت از التهاب بافت‌های مجاور از جمله صورت و Oropharynx ، تروما، جسم خارجی و یا سپتی‌سمی نیز ایجاد شود.

تظاهرات بیماری

تب، جلوآمدن محوری (در جهت خلفی – قدامی = Axial proptosis) کره‌ی چشم، كموزیس، درد و افزایش آن با حركات چشمی و محدودیت‌های حركات چشمی تظاهرات اصلی سلولیت اربیتال می‌باشند. در بیماری شدیدتر، كاهش دید و نقایص میدان بینایی نیز دیده می‌شود. همچنین ممکن است احتقان وریدهای رتین و کوروئید و ادم دیسك و پری‌فلبیت هم دیده می‌شود.

عوارض سلولیت اربیت

اصلی‌ ترین عوارض سلولیت اربیت شامل موارد زیر است:

آبسه ساب پریوستئال  Subperiosteal Abscess

تجمع و ارگانیزاسیون عفونت در زیر پریوست استخوان‌های دیواره‌های حدقه‌ی چشم (اربیت) ممكن است باعث ایجاد آبسه شود. این بیماران معمولا به صورت‌های زیر تظاهر می‌یابد:

  • تاریخچه ای از سینوزیت
  • توده (Mass)  قسمت داخلی چشم
  • پروپتوز غیر محوری ( Non axial ) که در آن کره‌ی چشم در جهت صرفا خلفی – قدامی جابجا نشده، بلکه جابجایی به یکی از جهات (مثلا پایین) نیز دارد
  • تندرنس لوكال كه ممكن است باعث ایجاد آبسه اوربیتی Intra canal  Or  Extracanal شود
  • افزایش فشار داخل چشمی
  • فلج عضلات خارج چشمی (افتالموپلژی) که سبب ناتوانی در حرکات چشم شود
  • اختلالاتی در بینایی (Visual deficit)

ترومبوز سینوس كاورنوس

دیگر از عوارض مهم سلولیت اربیتال، ترومبوز سینوس کاورنوس می‌باشد که به دلیل انتشار عفونت از طریق Vasculsr emissaria به سینوس كاورنوس رخ می‌ دهد. ترومبوز سینوس كاورنوس به صورت‌ های زیر تظاهر می‌ کند: دیپلوپی (دوبینی)، سردرد، تهوع، استفراغ، تب، دوطرفه شدن درگیری چشم (bilaterality)، Flactuation in mental status ، و یك پلك بنفش – آبی رنگ (blue – purple) از دیگر تظاهرات ترومبوس سینوس کاورنوس، نوروپاتی كرانیال با درگیری اعصاب است كه به صورت دیپلوپی و پوبیل دیلاته خود رانشان می‌دهد. سندرم هورنر یک طرفه به علت درگیری اعصاب سمپاتیك داخل سینوس کاورنوس نیز گاهی در ترومبوز سینوس کاورنوس پدیدار می‌شود که به صورت: پتوز، میوز، و anhydrosis تظاهر می‌کند.

سلوليت پره سپتال-سلولیت اربیتال-ادم و اریتم پلک-فلج عضلات خارج چشمی

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید