استفاده از کرم و پمادها برای درمان پسوزیاریس

0
14715
انواع کرم و پمادها - درمان پسوریازیس -پماد کورتیکواستروئید- پماد آنترالین- کرم رتینوئید- پماد تریامسینولون-کرم های موضعی
انواع کرم و پمادها - درمان پسوریازیس -پماد کورتیکواستروئید- پماد آنترالین- کرم رتینوئید- پماد تریامسینولون

استفاده از انواع کرم و پمادها بر روی پوست می تواند به شکل موثر پسوریازیس خفیف تا معمولی را درمان کند. زمانی که این بیماری شدید باشد، از کرم های موضعی در کنار داروهای خوراکی یا نور درمانی استفاده می شود. در ادامه لیست بهترین پماد برای پسوریازیس و همچنین پماد برای پسوریازیس صورت را نام می‌بریم.پماد کورتیکواستروئید- پماد آنترالین- کرم رتینوئید- پماد تریامسینولون-نوردرمانی

انواع کرم و پمادها

پماد کورتیکواستروئید برای درمان پسوریازیس

این داروها از جمله مواردی هستند که بسیار زیاد توسط پزشکان تجویز می شوند و برای درمان مشکل پسوریازیس خفیف تا معمولی کاربرد دارند. کورتیکو استروئید ها قابلیت کاهش التهاب و تسکین خارش پوست را دارند و باید از آن ها در کنار دیگر روش های درمانی استفاده کرد. پماد معمولی کورتیکواستروئید برای نواحی حساس بدن نظیر صورت تجویز می شوند و برای درمان پوست آسیب دیده و لکه های زیاد بر روی بدن کاربرد دارند. پزشک ممکن است پماد قوی تر کورتیکواستروئید را برای نواحی کوچکتر که حساسیت کمتری دارند تجویز کند.

آنالوگ ویتامین D

آنالوگ ویتامین D یا به زبان ساده داروهای حاوی مشتقات این ویتامین، می توانند سرعت رشد سلول های پوستی را کاهش دهند. کالسیپوترین که یک کرم تجویزی است یا یک محلول خاص حاوی آنالوگ ویتامین D می تواند در کنار روش های درمانی دیگر ، پسوریازیس معمولی را برطرف کنند.کلسیپوتریین ممکن است پوست شما را حساس کند. کالسیترول یک داروی گران قیمت است اما تاثیری مشابه با کلسیپوتریین دارد، بدون این که پوست شما را با مشکل مواجه کند.

 پماد آنترالین

این دارو سرعت رشد سلول های پوستی را کم کرده و در یکنواختی و صاف شدن پوست به افراد کمک می کند. اما امکان آسیب رساندن به پوست را دارد و تقریبا قابلیت لک انداختن روی هر چیزی را دارد. معمولا این دارو را باید برای مدت کوتاهی روی پوست قرار داد و سپس با شست و شو آن را پاک کرد.

 کرم رتینوئید برای پسوریازیس

کرم رتینوئید غنی از ویتامین a است و به کاهش التهاب پوستی کمک می کنند. مهمترین عوارض جانبی آن نیز حساسیت و تحریک پوست است. این داروها می توانند حساسیت به نور خورشید را افزایش دهند. پس اگر از آنها استفاده می کنید حتما قبل از بیرون رفتن از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. ریسک نقائص تولد برای کسانی که از کرم رتینوئید موضعی استفاده می کنند بسیار کمتر از رتینوئیدهای خوراکی است. اما استفاده از داروی تزاروتن برای کسانی که باردار هستند یا نوزادی را شیر می دهند و یا حتی قصد بچه دار شدن دارند پیشنهاد نمی شود.

 مهارکننده های کلسینورین

از جمله این مهار کننده ها می توان به تاکرولیموس و پیمکرولیموس اشاره کرد که به کاهش التهاب و رسوب پلاک کمک می کنند. این داروها برای برخی از نواحی نازک پوستی نظیر دور چشم ها کاربرد دارند. چرا که در این نواحی نمی توان از کرم های استروئید یا رتینوئید ها استفاده کرد. هشدار مصرف مهارکننده کلسینورینمهارکننده های کلسینورین را نباید به صورت بلند مدت مورد استفاده قرار دهید چرا که ریسک بروز سرطان پوست و لنفوم را بالا می برند.

کرم های موضعی اسید سالیسیلیک

پماد اسید سالیسیلیک که به صورت تجویزی و همچنین غیر تجویزی در دسترس است می تواند در نابود کردن سلول های مرده درون پوست موثر باشد. گاهی اوقات این اسید را همراه با دیگر دارو ها نظیر کورتیکواستروئید های موضعی یا تار ذغال سنگ مورد استفاده قرار می دهند تا تاثیرگذاری آن ها بیشتر باشد. اسید سالیسیلیک در داخل شامپوهای دارویی و محلول های خاص برای درمان پسوریازیس کاربرد دارد.

 پماد تریامسینولون اِن اِن برای پسوریازیس

پماد تریامسینولون اِن اِن دارای خواص ضد التهابی است و در درمان بیماریهای پوستی از جمله پسوریازیس، اگزما، لوپوس و آرتریت کاربرد دارد.

بهترین کرم های موضعی برای درمان پسوریازیس

کرم های مرطوب کننده به تنهایی مشکل پسوریازیس پوست را درمان نمی کنند. اما در کاهش میزان خارج، پوست پوست شدن و خشکی تاثیرگذار هستند. مرطوب کننده های به شکل پماد معمولا اثرگذاری بیشتری از سایر موارد دارند. از مرطوب کننده ها بلافاصله پس از استحمام استفاده کنید.

نور درمانی برای درمان پسوریازیس

در نور درمانی برای پسوریازیس از اشعه طبیعی یا مصنوعی فرا بنفش استفاده می شود. ساده ترین و راحت ترین روش اشعه درمانی زمانی است که بخواهید پوست خود را به شکل کنترل شده در معرض نور طبیعی آفتاب قرار دهید. از جمله دیگر روش های نور درمانی می توان به استفاده از اشعه فرا بنفش مصنوعی A و اشعه فرا بنفش B، به صورت تکی و یا ترکیبی با داروهای دیگر اشاره کرد.

درمان پسوریازیس با نور خورشید

قرار گرفتن در معرض اشعه فرا بنفش خورشید و یا نوع مصنوعی آن می تواند عملکرد سلول های پوستی را تضعیف کرده و از پوست پوست شدن و التهاب جلوگیری به عمل آورد. اگر روزانه تا حد کمی در معرض نور آفتاب قرار بگیرید، وضعیت پسوریازیس پوستی شما بهبود می یابد، اما اگر به حد افراطی در زیر نور آفتاب بمانید، مشکل پوستی تشدید شده و آسیب جدی به بدن وارد می شود. قبل از شروع درمان با آفتاب، از پزشک خود در مورد امن ترین راه جهت استفاده از نور طبیعی خورشید سوال کنید.

پماد کورتیکواستروئید- پماد آنترالین- کرم رتینوئید- پماد تریامسینولون-نوردرمانی

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید