بیمارى هاى شایع کودکان-قسمت دوم

0
468
بیمارى هاى شایع کودکان- سرفه درکودکان-تنگی نفس درکودکان-سیانوز-کم خونی درکودکان-فاویسم-تالاسمى
بیمارى هاى شایع کودکان- سرفه درکودکان-تنگی نفس درکودکان-سیانوز-کم خونی درکودکان-فاویسم-تالاسمى

بیمارى هاى شایع کودکان

دراین مقاله میخواهیم به بیماری های شایع کودکان بپردازیم.امیدواریم این مطالب برای شما مفید واقع شود.(بیمارى هاى شایع کودکان- سرفه درکودکان-تنگی نفس درکودکان-سیانوز-کم خونی درکودکان-فاویسم-تالاسمى )

1-سرفه
سرفه ىک نوع واکنش دفاعى بدن در مقابل تحرىکاتى است که در گلو، گوش مىانى، حنجره،ناى، ناىژه ها و پرده هاى جنب(پرده هاى پوشاننده رىه ها)اىجاد مى شود. هدف از سرفه دفع ترشحات ومواد تحرىک کنندهٔ خارجى از مسیر راه هاى تنفسى به خصوص ناى، حنجره و گلو است.سرفه ممکن است خشک و ىا همراه دفع خلط باشد. از نظر نوع، سرفه ها به قطارى )پشت سرهم(و تک تک تقسىم مى شوند. چون سرفه ىک عمل دفاعى بدن است، نباىد در موارد خفىف به تسکىن آن اقدام نمود؛ مگر اىنکه سبب خستگى، ضعف و ىا استفراغ هاى شدىد و در نتیجه سوء تغذىه کودک شود.

علل سرفه: سرماخوردگى، آنفلوانزا، سىاه سرفه، سرخک، بىمارى آسم، جسم خارجى درمجارى تنفسى، عفونت لوزه ها و گوش مىانى، سىنوزىت و التهاب حنجره از علل شاىع بروز سرفه درکودکان هستند. باىد با گرفتن شرح حال و معاىنه بالىنى و در صورت لزوم عکسبردارى به علت سرفه پى برد و سپس به درمان آن اقدام نمود.

(بیمارى هاى شایع کودکان- سرفه درکودکان-تنگی نفس درکودکان-سیانوز-کم خونی درکودکان-فاویسم-تالاسمى )

2-تنگى نفس
تنگى نفس به علت اختلال در تنفس عادى به وجود مى آىد. عمل تنفس براى تبادل اکسىژن وگازکربنىک صورت مى گیرد و اگر دستگاه هاى تنظیم کنندهٔ تنفس (سلسله اعصاب و مغز) و نىز مجارىتنفسى و رىه ها دچار اختلال شوند تنگى نفس به وجود مى آىد. در تنگى نفس که ىک نوع تنفس مشکل وغىرمؤثر است دامنه حرکات تنفسى زىاد مى شود و عضلاتى که در تنفس عادى از آنها استفاده نمى شودبه کار مى افتند. لذا در تنگى نفس عضلات بىن دنده اى در هر حرکت تنفسى به داخل سىنه کشىده وپره هاى بىنى بىشتر از معمول باز مى شوند تا هواى بىشترى وارد دستگاه تنفسى گردد.

سیانوز (کبودى): حالتى است که اغلب همراه تنگى نفس دىده مى شود و نشانهٔ کمبود اکسیژن است. رنگ پوست و مخاط بدن در حالت طبىعى قرمز متماىل به صورتى است اما در سىانوز لب ها، لاله گوش، انتهاى انگشتان دست ها و پاها و ناخن ها به رنگ بنفش متماىل به آبى درمى آید.

علل تنگى نفس و سیانوز به طور خلاصه به شرح زىر است:

  • صعود به ارتفاعات به علت کاهش اکسىژن هوا موجب بروز تنگى نفس مى شود.
  • به هنگام ورزش به علت افزایش سوخت و ساز نىاز بدن به اکسىژن زىاد مى شود. اما درکسانى که آمادگى جسمانى کافى ندارند احتمال بروز تنگى نفس و سىانوز وجود دارد.
  • بعضى از بیمارى هاى دستگاه تنفس شامل عفونت هاى رىوى، تجمع چرک در فضاى جنبى،وجود جسم خارجى در مسیر راه هاى تنفسى و غىره، موجب بروز تنگى نفس و سىانوز مى شوند.
  • اختلال مرکز تنظىم کنندهٔ تنفس در بصل النخاع در اثر بىمارى هاىى چون فلج اطفال،انسفالىت، مننژىت و بعضى از سموم و داروها سبب تنگى نفس و سىانوز مى گردد.
  • علت بروز سیانوز همىشه تنگى نفس و اختلال تنفسى نىست بلکه مصرف بعضى از داروها،اختلالات مادرزادى هموگلوبىن، سرمازدگى، شوک، کندشدن جرىان خون در اندام هاى بدن و مخلوط شدن خون تىره و روشن در بیمارى هاى مادرزادى قلب نىز موجب پىدایش سیانوز مى گردند.

3-کم خونى
کم خونى که با پرىدگى رنگ و کاهش قرمزى مخاط لب ها و لاله گوش و کف دست ها و پاهامشخص مى شود، در اثر کاهش هموگلوبىن خون به وجود مى آید. مقدار طبیعى هموگلوبىن در کودکان بین 14 12 گرم درصد مىلى لیتر خون است. در کم خونى مقدار هموگلوبىن از 12 گرم درصد کمترمى شود.کم خونى به سه نوع خفىف (هموگلوبین 12 10 گرم) و متوسط(هموگلوبىن 10 8 گرم) وشدىد (هموگلوبىن کمتر از 8 گرم) درصد مىلى لیتر خون تقسىم مى شود.کودک مبتلا به کم خونى شدىد، بى اشتها و کم حوصله مى شود و نسبت به بازى و حرکت علاقهٔ زىیادى نشان نمى دهد.

(بیمارى هاى شایع کودکان- سرفه درکودکان-تنگی نفس درکودکان-سیانوز-کم خونی درکودکان-فاویسم-تالاسمى )

علائم شایع بیماری ها در کودکان -قسمت اول

دلایل بروز کم خونى

کم خونى به دلایل زیر به وجود مى آید:

  • ساخته نشدن گلبول قرمز در مغز استخوان :به دلىل اشغال مغز استخوان توسط سلول هاى سرطانى مانند بىمارى لوسمى(سرطان خون) و ىا نبودن مواد لازم براى تشکىل هموگلوبىن. مانند کم خونى، فقرآهن و نىز کم خونى ناشى از کمبودB12.
  • تخرىب گلبول هاى قرمز در خون محىطى :طول عمر متوسط گلبول قرمز در ىک شخص سالم 120 110 روز است؛ امّا در بعضى از بىمارى ها که به آن بىمارى هاى همولى تىک گفته مى شود گلبو ل هاى قرمز زودتر از موعد معىن از بىن مى روند و کم خونى اىجاد مى شود.

مهم ترین این بیمارى ها عبارت است از:

الف اختلالات مربوط به هموگلوبىن مثل تالاسمى ماژور و کم خونى داسى شکل؛

ب عفونت هاى انگلى مثل مالاریا؛

ج اختلالات آنزیمى مثل فاویسم

3 کم خونى ناشى از خونرىزى ها :در اىن دسته از بیمارى ها، گلبول هاى قرمز به طور حاد و یا مزمن از طرىق خونرىزى از بدن دفع مى شوند. در اثر کاهش گلبول هاى قرمز بدن، کم خونى عارض مى گردد.

(بیمارى هاى شایع کودکان- سرفه درکودکان-تنگی نفس درکودکان-سیانوز-کم خونی درکودکان-فاویسم-تالاسمى )

https://www.instagram.com/Tebline24

بىمارى هاى شاىع کودکان/ مؤلفان:عزىزالله باطبى، احمدرضا زمانى.

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید