بیماری‎ های ریه و تنفس

0
563
بیماری‎ های ریه و تنفس - کادر درمان - مشکلات تنفسی - پزشکی

بیماری‎ های ریه و تنفس جزو شایع‌ ترین بیماری‌ هاست که ده ‏‌ها میلیون نفر در جهان از آن‌ ها رنج می‌‏برند؛ استعمال دخانیات، عفونت‏‌ها و ژنتیک عامل بسیاری از بیماری‎های ریوی محسوب می‌شود. ریه بخشی از دستگاه تنفسی است که هر روز هزاران بار برای جذب اکسیژن و خروج دی ‏اکسید‏ کربن، منبسط و منقبض می‎شود. بیماری‌های ریه ممکن است به‌علت ایجاد مشکل در هر بخشی از این دستگاه بروز کند. در ادامه شما را با بعضی بیماری‌های ریوی و مشکلات تنفسی آشنا می‌کنیم. گروه کادر درمان پرستاری و متخصصین علوم پزشکی طب لاین می تواند شما را در مباحث پزشکی راهنمایی کنند.

اختلال در عملکرد مجاری هوایی

نای به لوله‌ هایی به نام برونش و سپس لوله ‏‌های کوچکتری منشعب می‎شود که در سراسر ریه‎ پراکنده است؛ بیماری‏هایی که عملکرد مجاری هوایی را مختل می‌کند، شامل موارد زیر است:

آسم: مجاری هوایی به‎ طور مداوم ملتهب است و گاهی‏ اوقات باعث اسپاسم و تنگی‎ نفس می‎شود، آلرژی، عفونت یا آلودگی نیز می‎تواند باعث بروز علائم آسم شود.

بیماری‎ های ریه و تنفس : بیماری‌ ریوی است که با اختلال در توانایی طبیعی ریه در بازدم، باعث بروز مشکلات تنفسی در بیماران می‎شود.

برونشیت مزمن: نوعی COPD محسوب می‌شود که ویژگی بارز آن سرفه خلط‌ دار مزمن است.

آمفیزم: آسیب ریه در این شکل از COPD، باعث احتباس هوا در ریه‎ ها می‌شود؛ مشکل در دمیدن هوا از ویژگی‎های بارز این بیماری است.

برونشیت حاد: نوعی عفونت ناگهانی مجاری هوایی است که معمولاً توسط ویروس ایجاد می‌شود.

فیبروز کیستیک: نوعی بیماری ژنتیکی است که باعث ترشح ضعیف مخاط از برونش‌‏ها می‌‏شود؛ در این بیماری مخاط انباشته ‎‎شده به عفونت‏‌های مکرر ریه منجر می‌شود.

بیماری‌های مختل‌کننده عملکرد کیسه‌ های هوایی

مجاری هوایی در لوله‌های ریز (برونشیول‎ها) به گروه‎هایی از کیسه‏‌های هوایی به نام “آلوئول” منشعب می‎شود؛ این کیسه‌ های هوایی، بیشتر بافت ریه را تشکیل می‌دهند. بیماری‎های ریه که آلوئول‎ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد شامل موارد زیر است:

ذات ‏الریه: این بیماری ناشی از عفونت آلوئول‏‌ها است که معمولاً توسط باکتری‎ها ایجاد می‌شود.

سل: این بیماری نوعی پنومونی به‌ تدریج پیشرونده که ناشی از باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس است.

ورم ریوی: در اثر این بیماری مایعات از رگ‌ های خونی کوچک موجود در ریه به داخل کیسه‌ های هوا و محیط اطراف تراوش می‌کند. یک شکل از این بیماری در اثر نارسایی قلبی و فشار برگشتی در رگ‌ های خونی ریه ‎ها بروز می‌کند؛ در شکل دیگر آن، آسیب مستقیم به ریه باعث تراوش مایعات می‌شود.

طب لاین گروه کادر درمان علوم پزشکی و متخصصین  :

گروه آموزشی علوم پزشکی و پرستاری طب لاین ،ارائه دهنده انواع پکیج های پزشکی ، پرستاری و طب سنتی با بهترین کیفیت میباشد.جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

اینستاگرام گروه کادر درمان علوم پزشکی و پرستاری طب لاین

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید