بیماری تومور مغزی

0
718
بیماری تومور مغزی - پرستاری - پزشکی - تومور خوش‌ خیم

هر گروهی از سلول‌ های غیرعادی که در مغز فضایی را اشغال کند باعث تولید تومور (توده) مغزی می‌ شوند. بیش از ۴۰ نوع تومور مغزی وجود دارد که در کل به این دو دسته تومور خوش‌ خیم و تومور بدخیم تقسیم می شوند. شایع‌ترین انواع تومورهای مغزی آستروسیتوما، الیگودندروگلیوما، گلیوبلاستوما و گلیومای مختلط هستند. در سرطان، مکانیسم تقسیم سلولی دچار اختلال می‌ شود و سلول‌ها به طور غیر عادی تکثیر می‌ شوند. از بین انواع سرطان، سرطان مغز در مردها شایع‌ تر است. گروه کادر درمان پرستاری و متخصصین روانشناسی علوم پزشکی طب لاین می تواند شما را در مباحث پزشکی راهنمایی کنند. در ادامه به مبحث نکاتی در مورد بیماری تومور مغزی و انواع آن مانند: تومور خوش خیم و بدخیم میپردازیم.

انواع بیماری تومور مغزی

  • تومور های خوش‌ خیم: این تومورها رشد آهسته‌ ای دارند و گسترش نمی‌ یابند. این تومورها سرطانی نیستند.
  • تومور های بدخیم: این تومورها سرطانی هستند، به سرعت رشد می‌ کنند و می‌ توانند به سایر بخش‌ های مغز و نخاع گسترش پیدا کنند.

سرطان مغز شامل دو دسته‌ است:

  • در تومور اولیه، سرطان از یک تومور در مغز آغاز می‌ شود و تقریباً هیچوقت به بقیه‌ ی بدن گسترش نمی‌ یابد.
  • تومور ثانویه (یا متاستاز) در واقع تهاجمی است که از سرطان در بخش‌ های دیگر بدن به مغز گسترش پیدا کرده است.

علائم سرطان مغز 

در بیشتر بیماران، اولین علامتی که تومور مغزی ایجاد می‌ کند، سردرد است. این سردرد می‌ تواند شدید، خفیف، مداوم یا متناوب باشد. البته این به معنی نیست که هر سردردی نشانه سرطان است. سردرد نسبتاً شایع است و پزشک متخصص مغز و اعصاب می‌ تواند تومور مغزی را تشخیص دهد. غیر از سردرد، تومور مغزی این علائم را دارد:

  • دشواری در حرف زدن و به یاد آوردن کلمات
  • مختل شدن حواس (بویایی، بینایی، شنوایی و چشایی)
  • تشنج شدید یا خفیف
  • ضعف بدن یا فلج شدن بخشی از آن
  • از دست دادن تعادل
  • افسردگی و آزردگی مداوم، خواب‌آلودگی یا تغییر شخصیت
  • حالت تهوع و استفراغ

علل سرطان مغز 

عوامل مختلفی می‌توانند بر بروز تومور مغزی موثر باشند. دو مورد از عواملی که به طور یقین بر آن تأثیر می‌ گذارند، عبارتند از:

  • افرادی که سر آن‌ ها در معرض میزان بسیار زیاد اشعه قرار گرفته است.
  • افرادی که شرایط ژنتیکی یا ارثی خاصی دارند به احتمال بیشتری مبتلا به سرطان مغز می‌ شوند.

درمان تومور مغزی 

در صورتی که علائم بالا را در خودتان مشاهده کردید، برای تشخیص به پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک با استفاده از نتایج سی‌ تی‌ اسکن، ام آر آی و بقیه آزمایش‌ ها، تومور مغزی را تشخیص می‌ دهد. اندازه‌ ی توده‌ ی سرطانی و این که آیا سرطان به جایی بیرون مغز پیش‌ روی کرده است در طبقه‌ بندی سرطان مغز لحاظ می‌ شود. سرطان مغز از این لحاظ به ۴ دسته تقسیم می‌ شود. توده‌ های دسته ۱ و ۲ آهسته‌ تر رشد میکنند و توده‌ های ۴ بیش‌ترین سرعت رشد را دارند.

انواع درمان سرطان مغز

جراحی، پرتودرمانی (رادیوتراپی)، شیمی درمانی یا درمان با سایر داروها مانند داروهای استروییدی یا ترکیبی از این روش‌های درمانی برای معالجه‌ ی تومورهای مغز به کار می‌ رود. برخی از تومورها را می‌ توان به طور کامل با جراحی برداشت و بیرون آورد. با وجود این، پرتودرمانی پس از جراحی انجام می‌ شود برای این که هم کنترل خوبی در ناحیه جراحی انجام شود هم امید به زندگی افزایش یابد. به عنوان نمونه، در حین و پس از انجام پرتودرمانی برای بیماران از داروهای خوراکی شیمی درمانی استفاده می‌ شود.

طب لاین گروه کادر درمان  و متخصصین علوم پزشکی و پرستاری و روانشناسی  :

گروه آموزشی علوم پزشکی ، کادر درمان پرستاری و روانشناسی طب لاین ،ارائه دهنده انواع پکیج های پزشکی ، پرستاری و داروشناسی با بهترین کیفیت میباشد.جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

اینستاگرام گروه کادر درمان متخصصین علوم پزشکی و پرستاری و روانشناسی طب لاین

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید