بیماری سرطان خون

0
421
بیماری سرطان خون - پزشکی - علوم پزشکی طب لاین - پرستاری - سلول‌ های خونی - بیماری سرطان خون

اختلال در روند تولید سلول‌ های خونی سبب ایجاد سرطان خون می‌ شود. در چنین شرایطی، سلول‌ های خونی دیگر نمی‌ توانند کار طبیعی خود را انجام دهند و ممکن است تعدادشان بسیار زیاد و خارج از کنترل شود. بنابراین سلول های خونی نمی‌ تواند کار مربوط به خود را به‌ درستی انجام دهد. برای مثال نمی‌ تواند علیه عفونت ها بجنگد یا خونریزی ناشی از یک زخم را مهار کند. گروه کادر درمان پرستاری و متخصصین روانشناسی علوم پزشکی طب لاین می تواند شما را در مباحث پزشکی راهنمایی کنند. در ادامه به مبحث نکاتی در مورد بیماری سرطان خون و انواع آن میپردازیم.

انواع بیماری سرطان خون

بیماری سرطان خون به‌ طور کلی به سه‌ گونه تقسیم می‌شود: لوسمی، لنفوم و میلوم. در هر‌کدام از این دسته‌ ها تعدادی از انواع سرطان خون قرار دارند که در هر‌ یک سلول خاصی از خون درگیر می‌ شود. هر سرطان خون علائم، درمان، پیش‌آگاهی و نتیجه خاص خود را دارد .

سرطان خون، حاد یا مزمن

سرطان‌های خون ممکن است به لحاظ زمانی دو نوع داشته باشند:

  • حاد: در این نوع که گویی بدن مورد حمله ناگهانی واقع می‌شود، سرطان خون رشد تندی دارد و سریع گسترش می‌ یابد.
  • مزمن: این نوع سرطان خون روند رشدی آهسته‌ای دارد و به اصطلاح نوع “تنبل” سرطان است و در بلند‌مدت گسترش می‌ یابد.

سرطان دوران کودکی

برخی از دسته‌ های سرطان خون ، هم کودکان، هم بزرگسالان را درگیر می‌ کند. علائم و درمان‌ ها برای بزرگسالان و کودکان با هم تفاوت دارد و به‌همین دلیل لازم است شرح آنها جداگانه بیان شود.

منشاء سرطان خون 

آجرهای ساختمان بدن ما، سلول نامیده می‌ شوند. هر روز و هر ثانیه در تمامی بدن تعدادی از سلول‌ های قدیمی از بین می‌ روند و سلول‌ های تازه جایگزین آنها می‌ شوند. البته در خون‌ شناسی، به سلول در اصطلاح گلبول هم گفته می‌ شود مانند گلبول سفید که در‌واقع همان سلول سفید است. درون هر سلول ماده‌ای وجود دارد که با نام مخفف DNA شناخته می‌ شود. در واقع DNA حاوی یک سری کد است که رشد، رفتار و مرگ سلول را کنترل می‌کند. DNA از چند بخش تشکیل شده است که به هر بخش از DNA می‌ گوییم: ژن.

ژن‌ها درون کروموزوم‌های سلولی بسته‌ بندی می‌ شوند.سلول‌ های بنیادی موجود در مغز استخوان، سلول‌ های خونی را به‌ وجود می‌ آورند. اگر ژن‌ها در سلول‌ های بنیادی دچار تغییر (جهش) شوند، اختلال در تولید سلول‌ های خونی مربوطه آغاز می‌ شود. در چنین شرایطی سلول‌ های خونیِ به‌وجود آمده رشد بدی دارند و غیرطبیعی هستند یا در زمانی که باید بمیرند، از بین نمی‌ روند و تعداد آن‌ ها غیرقابل کنترل می‌ گردد.

دسته‌بندی سرطان‌های خون بر پایه نوع سلولی 

  • لوسمی (لوکمی) زمانی رخ می‌ دهد که سلول‌ های سفید خون، سرطانی می‌ شوند.
  • لنفوم به سرطانی گفته می‌ شود که در آن لنفوسیت‌ ها (نوعی از سلول های سفید خون) سرطانی می‌ گردند.
  • میلوم هنگامی رخ می‌ دهد که پلاسما سل‌ ها (نوع خاصی از لنفوسیت‌ ها) دچار سرطان می‌ شوند.

درمان سرطان خون 

صحبت کردن درباره‌ ی درمان سرطان خون بسیار مفصل است. به طور خلاصه ممکن است انواع درمان‌ های زیر با‌ توجه به میزان موفقیت و عوارض جانبی، بنا به صلاح‌ دید پزشک معالج و اهداف بیمار به‌ کار گرفته شوند:

  • شیمی‌ درمانی (برای از بین بردن یا جلوگیری از تکثیر سلول‌های سرطانی)
  • پیوند مغز استخوان (پس از شیمی‌درمانی شدید، سلول‌های سالم مغز استخوان که تولید سلول‌های خونی را به‌ عهده دارند، هم از بین می‌ روند و باید برای تولید دوباره‌‌ ی آن‌ها پیوند انجام شود)
  • انواع درمان‌ های بیولوژیک (مانند ایمنی‌ درمانی برای تقویت دستگاه ایمنی)
  • پرتودرمانی (استفاده از اشعه ایکس با قدرت زیاد برای از بین بردن سلول‌ ها در یک جای خاص بدن)
  • و به‌ ندرت عمل جراحی (برداشتن طحال)

طب لاین گروه کادر درمان  و متخصصین علوم پزشکی و پرستاری و روانشناسی  :

گروه آموزشی علوم پزشکی ، کادر درمان پرستاری و روانشناسی طب لاین ،ارائه دهنده انواع پکیج های پزشکی ، پرستاری و داروشناسی با بهترین کیفیت میباشد.جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

اینستاگرام گروه کادر درمان متخصصین علوم پزشکی و پرستاری و روانشناسی طب لاین

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید