بیماری سرطان ریه

0
337
بیماری سرطان ریه - کادر درمان آزمایش - پرستاری - پزشکی

زمانی که سلول های درون بافت ریه با سرعتی غیر قابل کنترل و غیر عادی، تکثیر می شوند، باعث سرطان ریه شده و فرد را با مشکلات خاصی مواجه می کنند. با تکثیر غیر عادی سلول ها، تومور به وجود می‌ آید؛ در این صورت فرد دچار مشکل تنفسی شده و نیاز به درمان پیدا میکند. علائم سرطان ریه در مراحل اولیه ممکن است شبیه به عفونت تنفسی به نظر برسد یا ممکن است بدون علائم باشد؛ به همین دلیل تشخیص آن در مرحله اولیه بسیار سخت است. گروه کادر درمان پرستاری و متخصصین روانشناسی علوم پزشکی طب لاین می تواند شما را در مباحث پزشکی و طب سنتی راهنمایی کنند. در ادامه به مبحث نکاتی در مورد بیماری سرطان ریه و آزمایش آن میپردازیم.

بیماری سرطان ریه

زمانی که در سلول های سالم بدن جهش خاصی صورت بگیرد و این سلول ها به صورت غیر عادی رشد کنند و تکثیر شوند، به این سلول‌ ها به اصطلاح« سلول های سرطانی» می گویند. هر کدام از سلول ها در بدن موجودات زنده برای بقا و زنده ماندن برنامه خاصی دارند. اگر به هر دلیلی یکی از میلیارد ها سلول بدن ،خارج از حد طبیعی تکثیر شود، طی روز ها و ماه ها با تکثیر بی رویه خود باعث به وجود آمدن توده ی سلولی میشود که این توده به مرور زمان بزرگتر می شود که به این توده ها «تومور» گفته می شود.

علائم سرطان ریه

  • از بین رفتن اشتها
  • تغییر در صدا، مانند بم شدن یا گرفتگی صدا
  • عفونت های دستگاه تنفسی، مانند برونشیت یا ذات الریه
  • سرفه طولانی مدت که با گذشت زمان بدتر می شود
  • تنگی نفس و مشکل در تنفس؛
  • سردردهای بی دلیل
  • کاهش وزن ناگهانی
  • خس خس سینه

علاوه بر این نشانه‌ها، فرد بیمار ممکن است علائم دیگری، مانند: درد شدید در قفسه سینه، درد های استخوانی و سرفه خونی (پس از سرفه ، مقدار کمی خون از دهان خارج می شود) را داشته باشد.

تشخیص سرطان ریه

پزشک بعد از مشاهده علائم تان چندین نوع آزمایش مختلف را تجویز می کند. با انجام این آزمایش ها ابتلای شما به این نوع سرطان مشخص میشود. چند نمونه از این آزمایش ها عبارتند از:

آزمایشات تصویربرداری:

متخصصان برای مشاهده بافت های سرطانی از اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) و توموگرافی انتشار پوزیترون (PET) استفاده می کنند. از آن جایی که، یکی از نواحی که سلول های سرطانی ریه در آن جا پخش می شوند، استخوان است، از اسکن استخوان نیز برای مشخص کردن رشد سلول های سرطانی استفاده می کنند. در طول روند درمان نیز ممکن است از این تصویر برداری ها برای کنترل روند بهبودی یا اطمینان از عدم پیشرفت سرطان، استفاده کنند.

نمونه برداری از بافت و توده: 

اگر در آزمایشات تصویربرداری، ضایعه و بافت مشکوکی دیده شود، ممکن است پزشکتان بخواهد نمونه ای از این بافت را برداشته و در آزمایشگاه آن را بررسی کند تا از سرطانی بودن یا غیر سرطانی بودن آن مطمئن شود. برای نمونه برداری از بافت ریه روش های مختلفی وجود دارد و این روش‌ها بسته به دسترسی آسان به بافت یا غیر دسترسی بودن آن، با هم تفاوت دارند.

آزمایشات آزمایشگاهی: 

پزشکتان خلط یا نمونه خونتان را برای بررسی بافت های سرطانی به آزمایشگاه می‌ فرستد. با استفاده از علائم سرطان ریه در آزمایش خون پزشکتان نوع و پیشرفت این بیماری را راحت تر تشخیص می‌ دهد و درمان مناسبی برای آن را تجویز می‌ کند.

اهمیت تشخیص زودهنگام سرطان ریه

سرطان ریه جزو سرطان هایی است که در صورت پیشرفت بیماری می تواند در بقیه قسمت های بدن پخش شده و باعث سرطانی شدن اندامهای دیگر شود. به این مرحله از سرطان «متاستاز» می گویند. اگر سرطان ریه قبل از پخش شدن (متاستاز) در بدن تشخیص داده شود درمان آن راحت تر خواهد بود؛ زیرا بعد از متاستاز درمان سخت تر خواهد شد.

درمان سرطان ریه

اینکه پزشکان چه درمانی را انتخاب می کنند، کاملا بستگی به مرحله سرطان و محل قرار گرفتن تومور و وضعیت سلامتی بیمار دارد. معمولا برای درمان سرطان ریه از جراحی و پرتونگاری استفاده می کنند؛ اما ممکن است پزشکان از روش های دیگر هم برای کمک به درمان این سرطان استفاده کنند.

طب لاین گروه کادر درمان  و متخصصین علوم پزشکی و پرستاری و طب سنتی  :

گروه آموزشی علوم پزشکی ، کادر درمان پرستاری و روانشناسی طب لاین ،ارائه دهنده انواع پکیج های پزشکی ، پرستاری و داروشناسی با بهترین کیفیت میباشد.جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

اینستاگرام گروه کادر درمان متخصصین علوم پزشکی و پرستاری و طب سنتی طب لاین

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید