بیماری سرطان معده

0
421
بیماری سرطان معده - پرستاری - کادر درمان - علوم پزشکی - سلول های سرطان

بیماری سرطان معده به وضعیتی گفته می شود که سلول های سرطان روی پوشش داخلی معده ایجاد شوند. چون سرعت رشد این سرطان آهسته است، مدت ها مخفی و بدون هیچ نشانه ای در بدن می ماند؛ همین موضوع باعث می شود که افراد، علائم آن را خطرناک ندانند و به پزشک مراجعه نکنند. اما باید بدانید با اینکه سرعت رشد این نوع سرطان کند است ممکن است گسترش پیدا کند و به بخش های دیگر شکم، مانند: کبد، ریه و گره های لنفاوی سرایت کند و در آخرین مرحله خود از معده خارج می شود و به تمام نقاط بدن متاستاز (گسترش) می یابد. گروه کادر درمان پرستاری و متخصصین روانشناسی علوم پزشکی طب لاین می تواند شما را در مباحث پزشکی و طب سنتی راهنمایی کنند. در ادامه به مبحث نکاتی در مورد درمان بیماری سرطان معده میپردازیم.

بیماری سرطان معده

برای شناسایی این بیماری باید آزمایش خون انجام دهید. پزشک با شمردن تعداد گلبول های قرمز و سفید، پلاکت ها و هموگلوبین این بیماری را تشخیص می دهد. سرطان معده ششمین سرطان رایج در بین مبتلایان به سرطان است؛ اما از لحاظ تعداد مرگ و میر در رتبه سوم قرار دارد. حدود 90 الی 95٪ از کسانی که به سرطان معده مبتلا می شوند، به سرطان آدنوکارسینوما دچار هستند. سرطان آدنوکارسینوما در غده های تولید کننده مخاط معده شکل می گیرد.

علائم سرطان معده

از آنجایی که این سرطان بسیار آهسته رشد می کند، می تواند برای سال ها مخفی و بدون نشانه باشد. این سرطان علائم مختلفی دارد و به دلیل رشد آهسته اش، بسیاری از بیماران تا قبل از پیشرفت بیماری، این علائم را خطرناک نمی دانند و برای بررسی به پزشک مراجعه نمی کنند.

نشانه های اولیه سرطان معده عبارتند از:

  • احساس پر بودن معده (با اینکه مدت هاست از آخرین باری که غذا خورده شده گذشته است)؛
  • ایجاد مشکل در بلعیدن غذا؛
  • احساس نفخ بعد از خوردن غذا؛
  • آروغ زدن مکرر؛
  • سوزش سر دل؛
  • سوء هاضمه
  • درد شکم؛
  • درد در قفسه سینه؛
  • تجمع نفخ در روده؛
  • استفراغی که در بعضی مواقع همراه با خون است.

هرچند این علائم می توانند به دلیل مشکلات دیگری به وجود بیایند و شاید اصلا خطرناک نباشند، کسانی که ریسک بالایی در ابتلا به سرطان معده و مشکل در بلعیدن غذا مشکل دارند، باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنند.

با پیشرفت بیماری سرطان معده ، فرد بیمار ممکن است علائم زیر را تجربه کند:

  • کم خونی؛
  • تجمع مایعات در معده، که در زمان لمس کردن سفت به نظر می رسد؛
  • مدفوع سیاهی که در آن خون دیده می شود؛
  • احساس خستگی و بی حالی؛
  • از دست دادن اشتها؛
  • کاهش وزن سریع.

روش های درمان سرطان معده

اینکه پزشک چه درمانی را مناسب بداند، به مرحله سرطان، میزان پیشرفت آن، وضعیت سلامتی بیمار و انتخاب او بستگی دارد. به طور کلی برای درمان سرطان معده از جراحی، شیمی درمانی، پرتودرمانی، داروها و کارآزمایی های بالینی استفاده می کنند.

عمل جراحی

برای درمان سرطان معده ممکن است لازم باشد، علاوه بر بافت سرطانی، قسمتی از بافت سالم معده هم برداشته شود تا پزشکان مطمئن شوند که تمامی سلول های سرطانی از بدن بیمار خارج شده است.

برای این کار از روش های جراحی مختلفی استفاده می کنند که عبارتند از:

برداشتن مخاط آندوسکوپی: 

در این روش برای از بین بردن تومورهای کوچکی که در غده های مخاطی قرار دارند، از آندوسکوپی استفاده می کنند. معمولا زمانی که سرطان در مراحل اولیه قرار دارد و هنوز بافت های زیادی را درگیر نکرده است، از این روش استفاده می کنند. با استفاده از یک سوزن باریک که از طریق آندوسکوپ وارد معده می‌ شود، مایعی را در زیر بافت سرطانی تزریق می کنند تا از این طریق بافت های سرطانی را از قسمت های سالم معده جدا کرده و از بین ببرند.

گاسترکتومی جزئی: در این روش فقط بخشی از معده را از بدن خارج می کنند.

گاسترکتومی کلی: در این روش جراح کل معده بیمار را خارج می کند.

پرتو درمانی

در این روش از پرتوهای رادیواکتیو برای از بین بردن سلولهای سرطانی استفاده می کنند. البته اخیرا استفاده پزشکان از این روش کمتر شده است؛ زیرا در این نوع درمان به اندام های مجاور آسیب وارد می شود و خطر ابتلا به سرطان های دیگر را در آینده افزایش می دهد. به هر حال اگر سرطان تا حد زیادی پیشرفت کرده باشد و بیمار علائم شدیدی، مانند خونریزی یا درد شدید، تجربه کند، پرتودرمانی یکی از روش هایی است که او را سریع تر درمان می‌کند. عوارض کلی پرتودرمانی شامل: سوء هاضمه، تهوع، استفراغ و اسهال است.

شیمی درمانی

در شیمی درمانی با استفاده از تزریق داروهای خاص، سلول های سرطانی را هدف قرار داده و مانع رشد و تکثیر آن ها می‌ شوند. این داروها، داروهای سیتوتوکسیک نام دارند و در درمان سرطان معده ای که متاستاز (سلول های سرطانی در بقیه نقاط بدن پخش شده اند) شده موثر هستند. دارو های شیمی درمانی در سرتاسر بدن فرد حرکت می کنند، به سلول هایی که رشد و تکثیر غیر عادی دارند، حمله کرده و آن ها را از بین میبرند.

تشخیص سرطان معده

افرادی که به طور دائم نشانه ها و علائم سرطان معده را تجربه می کنند، باید هر چه سریع تر برای معاینه به پزشک مراجعه کنند. ممکن است پزشکتان از شما سوالاتی در مورد علائمی که اخیرا مشاهده کردید، سابقه خانوادگی در ابتلا به سرطان، تاریخچه پزشکی و شیوه زندگیتان،مانند: غذاها و نوشیدنی هایی که معمولا مصرف می‌کنید یا در مورد سیگار کشیدن تان بپرسد. علاوه بر این، او با معاینه و فشردن شکمتان محل درد را می یابد.

طب لاین گروه کادر درمان  و متخصصین علوم پزشکی و پرستاری و طب سنتی  :

گروه آموزشی علوم پزشکی ، کادر درمان پرستاری و روانشناسی طب لاین ،ارائه دهنده انواع پکیج های پزشکی ، پرستاری و داروشناسی با بهترین کیفیت میباشد.جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

اینستاگرام گروه کادر درمان متخصصین علوم پزشکی و پرستاری و طب سنتی طب لاین

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید