بیماری صرع و اوتیسم

0
387
بیماری صرع و اوتیسم - پرستاری - علوم پزشکی

صرع و اوتیسم دو بیماری شایع هستند که می توانند زندگی فردی بیمار را به طور کلی تغییر دهند. اغلب اوقات شاهد این هستیم که صرع و اوتیسم با هم در یک زمان اتفاق می افتند. امروزه متخصصان در حال بررسی رابطه احتمالی میان این دو بیماری هستند. طبق تحقیقاتی که مراکز پیشگیری و کنترل بیماری انجام داده اند برآورد می شود که از هر 59 کودک خردسال 1 نفر به بیماری اوتیسم مبتلا میشود. گروه کادر درمان پرستاری و متخصصین روانشناسی علوم پزشکی طب لاین می تواند شما را در مباحث پزشکی و طب سنتی راهنمایی کنند. در ادامه به مبحث نکاتی در مورد بیماری صرع و اوتیسم میپردازیم.

ارتباط میان بیماری صرع و اوتیسم 

اوتیسم و صرع اغلب در یک بازه زمانی کوتاه در بدن بیمار ایجاد می شوند. درست است که شرایط دو بیماری به کلی با هم متفاوت هستند اما اینطور به نظر می رسد که ویژگی های مشابهی دارند.

بیماری صرع 

صرع درحقیقت نوعی اختلال مغزی است که نورون ها در آن نقش دارند و می توانند باعث شکل گیری حملات مختلف در بدن می شوند. زمانی که رشته های عصبی فعالیت نرمالی نداشته باشند و کارهایی انجام دهند که بدن هیچ کنترلی بر آن ها نداشته باشد، در این صورت می گوییم که حمله رخ داده است.

حملات بیماری صرع به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

حملات کانونی صرع

زمانی که حمله کانونی رخ دهد فرد موارد زیر را تجربه می کند:

  • هوشیاری اش تغییر می کند؛
  • تغییرات احساسی؛ یعنی چیزی را احساس می کنند که حضور خارجی ندارد؛
  • رفتارهای غیر عادی یا تکراری, مانند چشمک زدن، تکان ناگهانی، یا راه رفتن به صورت دایره وار؛
  • بی حال شدن یا حالتی که نشان دهد به زودی حمله ای رخ می دهد.

حملات کلی صرع

  • رخ ندادن حمله: در این زمان بیمار تنها به نقطه ای خیره می شود و ماهیچه هایش به طور واضح تکان می خورند؛
  • حمله شدید: در این زمان ماهیچه ها، مخصوصا ماهیچه های کمر، بازوها و پاها سفت می شوند؛
  • حمله ارتجایی: انقباضات شدید ماهیچه ای به طور مداوم در هر دو سمت بدن تکرار می شود (تشنج)؛
  • حملات ضعیف: از آن جایی که ماهیچه های فرد دیگر سفت نیستند، فرد یا به زمین می افتد یا سرش را می اندازد؛
  • حملات شدید – ارتجایی: در این نوع از حملات با ترکیبی از انواع نشانه ها روبرو می شویم.

بیماری اوتیسم 

اختلال بینایی اوتیسم نوعی اختلال دوران کودکی است. نشانه های اوتیسم بسته به نوع اوتیسم و شدت آن با هم متفاوت هستند.

اوتیسم از راه های زیر می تواند زندگی نرمال فرد را تغییر دهد:

عکس العمل های متقابل اجتماعی: فرد به راحتی نمی تواند با دیگر افراد جامعه ارتباط برقرار کند. این بیماران در زمینه درک زبان بدن، برقراری رابطه چشمی، نشان دادن احساسات و عواطف خود، و برقراری رابطه سازنده با دیگر افراد مشکل دارند.

علایق و فعالیت ها: این فرد رفتارهای تکراری را از خود بروز می دهد و نسبت به همسالان خود صبر و حوصله کافی را ندارد. فردی که بیماری اوتیسم دارد به راحتی نمی تواند عادات خود را تغییر دهد.

 ارتباط میان بیماری صرع و اوتیسم

بیماری صرع و اوتیسم هر دو از مشکلاتی در مغز نشات می گیرند. این مشکل به طرق مختلف بر ساختارهای مغزی و فعالیت هایشان تاثیر میگذارد اما با این وجود همچنان دارای ویژگی های مشترک هستند. همین امر منجر شده است که محققان به وجود نوعی رابطه زیستی میان این دو بیماری مشکوک شوند.

طبق تحقیقاتی که متخصصان و پزشکان در این زمینه انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که بیماری اوتیسم در افرادی شایع است که در حال حاضر بیماری صرع دارند و بیماری صرع در افرادی شایع است که در حال حاضر بیماری اوتیسم دارند. در افراد مبتلا به اوتیسم تمام انواع حملات صورت می گیرد.

درمان بیماری صرع و اوتیسم

پزشکان روش های متفاوتی را برای درمان بیماری صرع و اوتیسم به کار می برند. اما در صورتی که ارتباط میان این دو بیماری مشخص شود، گزینه های درمانی آینده هم دقیق تر و کار آمدتر خواهند شد. تا به امروز اثر بخشی مصرف داروهای ویژه صرع برای افرادی که اوتیسم و نه صرع دارند مشخص نشده است. ابتدا باید مطمئن و موثر بودن این داروها از سوی دانشمندان تایید شود و سپس پزشکان اجازه دارند که دارو را برای بیمار خود تجویز کنند.

طب لاین گروه کادر درمان  و متخصصین علوم پزشکی و پرستاری و طب سنتی  :

گروه آموزشی علوم پزشکی ، کادر درمان پرستاری و روانشناسی طب لاین ،ارائه دهنده انواع پکیج های پزشکی ، پرستاری و داروشناسی با بهترین کیفیت میباشد.جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

اینستاگرام گروه کادر درمان متخصصین علوم پزشکی و پرستاری و طب سنتی طب لاین

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید