بیماری عفونت سینوس

0
4526
بیماری عفونت سینوس - کادر درمان طب لاین - طب سنتی - پرستاری - پزشکی

وقتی سینوس های بدنتان با مایعی مسدود شود، میکروب در آن جا رشد می کند و بیماری عفونت سینوس به وجود می آورد که به آن سینوزیت میگویند. یکی از علائم بیماری عفونت سینوس آبریزش بینی همراه با درد است. عفونت سینوس ها بر اساس مدت زمان مبتلا شدن فرد به آن، به حاد،زیر حاد،مزمن و مکرر تقسیم بندی می شود.آلاینده ها و میکروب ها عامل این عفونت هستند که در مواردی پلیپ بینی را به وجود می آورند و در صورت بزرگ شدن پولیپ باعث مسدود شدن سینوس ها می شوند. گروه کادر درمان پرستاری و متخصصین روانشناسی علوم پزشکی طب لاین می تواند شما را در مباحث پزشکی و طب سنتی راهنمایی کنند. در ادامه به مبحث نکاتی در مورد بیماری عفونت سینوس میپردازیم.

عفونت سینوس

سینوس‌ ها حفره‌ هایی خالی هستند که درون استخوان‌ های صورت شما قرار دارند. سطح داخلی سینوس‌ ها با غشاهای مخاطی پوشیده شده‌اند و از طریق کانال هایی به بینی راه پیدا می‌ کنند. این حفره ها به طور معمول، از هوا پر می شوند. اما هنگامی که سینوس ها از مایعات پر شده و راهشان بسته می‌ شود، میکروب ها در آنجا رشد می‌ کنند و باعث عفونت می شوند که این عفونت منجر به التهاب بافت های سینوس می‌ شود.

انواع عفونت سینوس

عفونت های سینوسی براساس، مدت زمان ابتلای فرد با این عفونت، طبقه بندی می شوند که عبارتند از:

  • سینوزیت حاد: این نوع عفونت سینوسی معمولاً 2 الی 4 هفته طول می کشد و فرد بیمار معمولا از آبریزش بینی و درد صورت رنج میبرد.
  • سینوزیت زیر حاد: این نوع عفونت حدودا 4 تا 12 هفته ادامه دارد.
  • سینوزیت مزمن: این نوع سینوزیت 12 هفته یا بیشتر طول می کشد.
  • سینوزیت مکرر: این نوع سینوزیت معمولا چند بار، در سال رخ می‌ دهد.

علت های به وجود آمدن عفونت سینوس

در صورتی که در دستگاه تنفسی فوقانی شما عفونتی به وجود بیاید، ممکن است دچار عفونت حاد سینوسی شوید. آلرژن ها (آلرژن نوعی آنتیژن است که باعث به هم ریختن سیستم ایمنی بدن می‌ شوند)، آلاینده ها، ویروس ها و باکتری ها عامل اصلی سینوزیت هستند. ویروس ها به سینوس آسیب می رسانند و منجر به التهاب و انسداد مجرای بینی می شوند. این انسداد دقیقا در جایی است که سینوس ها به هم متصل شده اند. درنتیجه، این انسداد به باکتری اجازه می دهد تا در سینوس تکثیر شود و همین باعث عفونت می شود. آلرژن ها و آلاینده ها هم دقیقا، همین کار را انجام میدهند. در عفونت مزمن سینوس، قارچ‌ها عامل اصلی هستند. این نوع عفونت در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بیشتر دیده می‌شود.

علائم و نشانه های عفونت سینوس

علائم و نشانه هایی عفونت مزمن سینوسی همانند علائم سینوزیت حاد هستند و فرق چندانی ندارند. اما علائم عفونت مزمن سینوس، بسیار طولانیتر و شدیدتر هستند. به طور کلی علائم عفونت سینوسی شامل موارد زیر است:

  • گرفتگی راه های هوایی بینی؛
  • گلو دردی که اغلب پس از آبریزش از بینی اتفاق می افتد؛
  • درد در نقاط مختلف صورت، مخصوصا در نواحی سینوس ها؛
  • تیر کشیدن گوش ها؛
  • سردرد؛
  • سرفه هایی که باعث سردرد و گلودرد می شوند؛
  • تب و لرز؛
  • تورم و باد کردن صورت؛
  • سرگیجه

روغن‌ های طبیعی برای درمان عفونت های سینوسی

خواص روغن لیمو برای درمان سینوزیت:

روغن لیمو یکی از بهترین روغن های طبیعی برای درمان عفونت های سینوسی است. این روغن از پوست خشک شده لیمو گرفته می شود، دارای خواص ضد باکتری و ضد گرفتگی است و می تواند به راحتی راه های هوایی بینی تان را باز کند. علاوه بر این با استفاده از این روغن میتوانید سایر باکتری هایی را که برای بدنتان مضر هستند، از بین ببرید.

خواص روغن اکالیپتوس برای درمان سینوزیت:

روغن اکالیپتوس از برگ اکالیپتوس استخراج می شود و جزو روغن هایی است که از آن برای خوشبو کردن محیط بهره می‌ برند. علاوه بر خوشبو کردن محیط، از این روغن برای درمان عفونت های سینوسی هم استفاده می کنند. یکی از مهمترین ترکیباتی که در این روغن وجود دارد اکالیپتوس است. این ترکیب دارای رایحه ملایمی است و در شربت های سرفه و خلط آور استفاده می‌ شود که برای باز کردن راه گلو و بینی بسیار مفید است.

خواص روغن نعناع برای درمان سینوزیت:

روغن نعناع به دلیل خواص زیادی که دارد، در طب سنتی دائما استفاده می شود. نعناع حاوی منتول است. منتول در درمان گرفتگی ها موثر است و از این جهت به باز کردن راه های تنفسی شما کمک می کند. علاوه بر آن، این روغن دارای خواص ضد باکتری، ضد التهابی، ضد اسپاسم و خلط آور است که می تواند یک درمان عالی، برای درمان علائم سینوزیت باشد.

خواص روغن اسطوخودوس برای درمان سینوزیت:

همان طور که می دانید روغن اسطوخودوس رایحه ای دلپذیر و آرام بخش دارد و در اکثر لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می‌ شود. این روغن علاوه بر عطر خوبش، دارای خاصیت ضد التهابی، ضد میکروبی، ضد باکتری و ضد درد است. همچنین می توانید از آن برای باز کردن راه های مسدود شده بینی و درمان عفونت سینوس استفاده کنید.

خواص روغن آویشن کوهی برای درمان سینوزیت:

روغن آویشن کوهی دارای مزایای بالایی است و اغلب به دلیل طعم خوبش استفاده می‌ شود. علاوه بر این، خواص ضد باکتریایی و ضد میکروبی دارد که می تواند به درمان عفونت سینوس و علائم آن کمک کند.

طب لاین گروه کادر درمان  و متخصصین علوم پزشکی و پرستاری و طب سنتی  :

گروه آموزشی علوم پزشکی ، کادر درمان پرستاری و روانشناسی طب لاین ،ارائه دهنده انواع پکیج های پزشکی ، پرستاری و داروشناسی با بهترین کیفیت میباشد.جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

اینستاگرام گروه کادر درمان متخصصین علوم پزشکی و پرستاری و طب سنتی طب لاین

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید