بیماری های چشم در کودکان

0
600
بیماری چشم در کودکان - استرابیسم یا لوچی-انسداد مجرای اشکی-علت و درمان تنبلی چشم در کودکان
استرابیسم یا لوچی-انسداد مجرای اشکی-علت و درمان تنبلی چشم در کودکان

شیوع «آمبلیوپی» یا «تنبلی چشم»، 4-3 درصد است. علت تنبلی چشم کودکان، اختلال در سیر تکاملی مغز است. در این اختلال ساختمان چشم کودک سالم، ولی دید او کم است. سیر تکاملی چشم کودک تا 9 سالگی است. اگر تا قبل از 9 سالگی کودک، به هر دلیلی تصویر شفافی از اطراف نداشته باشد، سیر تکاملی چشم دچار مشکل شده و اصلاح آن غیرممکن می شود و باید به چشم پزشکی مراجعه کرد. در ادامه به مبحث نکاتی در مورد بیماری های چشم در کودکان میپردازیم.(استرابیسم یا لوچی-انسداد مجرای اشکی-علت و درمان تنبلی چشم در کودکان)

انواع سلولیت های چشمی

بیماری های چشم در کودکان از نظر چشم پزشکی

تنبلی چشم کودکان 3 علت عمده دارد:

استرابیسم یا لوچی، مانع بر سر راه دیدن مثل افتادگی پلک، عیوب انکساری چشم (نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم) تصویر تار باعث می شود راه های بینایی مسیر تکاملی خود را پیدا نکنند. کودکان از همان بدو تولد ممکن است در اثر ابتلا به آب مروارید یا افتادگی پلک مادرزادی دچاراین مشکل شوند. ضربه به پلک که منجر به افتادگی پلک می شود هم می تواند تنبلی چشم ایجاد کند.

تنبلی چشم علامت ندارد:

تشخیص استرابیسم آسان است، ولی تنبلی چشم ناشی از عیوب انکساری، به خصوص در کودکان کمتر از 4 سال که همکاری ندارند، تشخیص را کمی دشوارتر می کند و باید چشم پزشکی از دستگاه برای سنجش اختلاف بینایی دو چشم کودک استفاده کرد، ولی بعد از 4 سالگی می توان با استفاده از چارتهای بینایی شماره چشم کودک را تعیین کرد.

درمان بینایی چشم:

درمان تنبلی چشم، بستن چشم سالم کودک است، به این دلیل که کودک چشمی که دچار مشکل است را بیشتر فعال کند. زمانی که عیب انکساری وجود دارد، عینک هم تجویز می شود. چون بستن چشم به تنهایی مشکلی را حل نمی کند. تعداد کمی از کودکان دچار تنبلی چشم حتی بعد از بستن مرتب چشم و استفاده از عینک بهبود نمی یابند. بعضی از کودکان هم همکاری ندارند و روند درمان را با مشکل روبرو می کنند. گاهی هم بهبود کامل نیست.

غربالگری تشخیص را آسان کرده است:

تنبلی چشم ناشی از عیوب انکساری مشکلی است که والدین متوجه آن نمی شوند، ولی امروزه در مراکز بهداشتی معاینات دوره ای چشم یا غربالگری انجام می شود و از طریق معاینه می توان به وجود تنبلی چشم در کودک پی برد. غربالگری روش بسیار خوبی برای سنجش بینایی کودکان است. اولین معاینه در همان بدو تولد توسط متخصص کودکان انجام می گیرد. معاینه دیگر در 4 تا 6 سالگی کودک خواهدبود.

انسداد مجرای اشکی

بعد از تولید اشک، مایع اشکی از دو منفذ نزدیک بینی در پلک بالا و پایین وارد کیسه اشکی و از آنجا وارد بینی سپس حلق می شود و از حلق هم بلعیده خواهدشد. تولید اشک دائمی است و تخلیه آن هم در نهایت به صورت بلع است. اگر مجرای اشک بسته شود، اشک وارد حلق نمی شود و از کنار چشم سرازیر خواهد شد. انسداد باعث می شود اشک تجمع یافته در کیسه عفونت کند و آبریزش چشم با ترشح توأم شود. چشم چنین کودکانی نیمه بسته و دارای ترشح است و اغلب مادران هم سعی می کنند ترشحات را تمیز کنند.

استرابیسم یا لوچی-انسداد مجرای اشکی-علت و درمان تنبلی چشم در کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید