بیماری کمبود امگا3

0
393
بیماری کمبود امگا3 - پزشکی - پرستاری - کادر درمان - اسید چرب - بیماری کمبود امگا3

وقتی که صحبت از چربی می شود، باید در نظر داشت که یک نوع از چربی‌ ها وجود دارد که حتما باید در رژیم غذایی خود بگنجانید، و آن چربی « اسید چرب اُمگا3 »است. اسید های چرب امگا 3، که به n-3 fatty acids شهرت دارند، اسیدهای چرب اشباع نشده ای هستند که نقش مهمی را در سلامت بدن ایفا می کنند. با این وجود کمبود امگا3 نیز باعث بروز برخی مشکلات و بیماری هایی می شود. گروه کادر درمان پرستاری و متخصصین روانشناسی علوم پزشکی طب لاین می تواند شما را در مباحث پزشکی و طب سنتی راهنمایی کنند. در ادامه به مبحث نکاتی در مورد درمان بیماری کمبود امگا3 میپردازیم.

بیماری کمبود امگا3

سه نوع اسید چرب امگا3 وجود دارد: اسیدهای چرب آلفا لینولنیک که در روغن‌ های گیاهی و « اسید ایکوزاپنتانوئیک »و« اسید داکوزاهگزاوائنوئیک » که معمولاً در روغن‌های دریایی یافت می شوند. اسیدهای چرب امگا3 نقش مهمی در عملکرد مغز و رشد و نمو طبیعی آن دارند. این اسیدها به اسیدهای چرب ضروری شهرت دارند، چون بدن به تنهایی قادر به تولید آنها نیست. بنابراین، شما باید از غذاهای حاوی امگا3 در رژیم غذایی تان استفاده کنید تا از فواید آن بهره ببرید.اگر کمبود امگا 3 داشته باشید ، در عمکلرد بدن اختلال ایجاد می شود. کمبود این مواد مغذی می تواند برای سلامتی شما مضر بوده و باعث بروز بیماری شود.

مشکلات و نشانه های کمبود امگا3 در بدن

نشانه ها و مشکلاتی که زنگ خطر کمبود امگا 3 را در بدن به صدا در می آورند عبارت اند از:

مشکلات قلبی

بروز بیماری‌ های قلبی عروقی یکی از عوارض کمبود امگا3 در بدن می باشد. در حقیقت، متخصصان توصیه می کنند که برای جلوگیری از بروز بیماری قلبی، از رژیم غذایی کم چربی یا حاوی چربی اشباع نشده استفاده کنید. اسید های چرب با کاهش سرعت رشد پلاک و لخته شدن خون، میتوانند مانع بروز عوامل بیماری های قلبی ،مانند کلسترول بالا و فشار خون بالا شوند.

اسید های چرب خطر حملات قلبی، سکته مغزی و ضربان قلب غیر طبیعی را در افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستند، کاهش می دهد. اسید های چرب امگا3 به افزایش سطح کلسترول خوب ( لیپوپروتئین های با چگالی بالا) و کاهش سطح کلسترول بد( لیپوپروتئی با چگالی کم ) در بدن کمک می‌ کنند.

حافظه ضعیف

اسیدهای چرب امگا3 برای حافظه و عملکرد ذهنی ( آلزایمر ) بسیار حائز اهمیت هستند. این اسید ها به ساخت غشاهای سلولی در مغز کمک میکنند، که برای سلامتی مغز مهم است. به همین دلیل، مصرف مقدار مناسبی از اسید های چرب امگا3 برای عملکرد صحیح مغز موثر است. در حقیقت، مصرف کم اُمگا 3 ، می تواند به نقص توجه یا بیش فعالی و اُفت تحصیلی منجر شود.

افسردگی

از جمله علائم کمبود امگا3 میتوان به افسردگی اشاره کرد. این اسید های چرب، به ویژه اسید ایکوزاپنتانوئیک و اسید داکوزاهگزاوائنوئیک در پیشگیری و درمان افسردگی تاثیر بسزایی دارند. در حقیقت، اگر سطح این چربی در بدن پایین باشد، ممکن است باعث افسردگی بیشتر و وخامت علائم بیماری شود.

مشکل بینایی

یکی دیگر از نشانه های کمبود امگا 3 در بدن کاهش دید یا سایر مشکلات چشم است. این اسید های چرب باعث حفظ سلامتی چشم شما می شوند. اسیدهای چرب به تخلیه مایعات داخل چشم کمک می کنند؛ بنابراین خطر ابتلا به فشار خون بالا و گلوکوم را کاهش می دهند. هم چنین سندرم خشکی چشم با کمبود امگا 3 ارتباط دارد.

التهاب و درد مفاصل

اگر میزان اسید چرب امگا3 در بدن پایین باشد، به پوکی استخوان ، التهاب مفاصل و بیماری آرتریت روماتوئید منجر می شود. اسید های چرب امگا3 دارای خاصیت ضد التهابی هستند که به کاهش درد و التهاب کمک می کنند. این اسید های چرب باعث کاهش درد مفصل و کاهش سفتی عضلات می شوند که افراد ممکن است کمتر نیاز به مصرف دارو داشته باشند. علاوه بر این، این چربی های سالم ممکن است استحکام عضلات و تورم مفاصل را کاهش دهند. همچنین به افزایش جریان خون در هنگام ورزش کمک می کنند.

تضعیف عملکرد سیستم ایمنی

کمبود امگا 3 در بدن ممکن است باعث تضعیف عملکرد سیستم ایمنی بدن شما و مستعد ابتلا به سرماخوردگی ، عفونت ها و سایر بیماری ها شود. در واقع، اگر مقدار اُمگا 3 موجود در بدن تان به میزان کافی باشد، سیستم ایمنی بدن تان تقویت می شود. مقادیر کافی اسیدهای چرب امگا3 با زنجیره طولانی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. اسید ایکوزاپنتائنوئیک و اسید داکوزاهگزاوائنوئیک باعث تقویت عملکرد سسیتم ایمنی بدن می شوند .

 افزایش وزن

زمانی که اسید های چرب امگا3 را در رژیم غذایی خود نگنجانید، ممکن است وزن تان افزایش پیدا کند. در حقیقت، اگر قصد کاهش وزن دارید، امگا3 بیشتر و کربوهیدرات کمتری مصرف کنید. به دلیل کمبود کربوهیدرات،برای دریافت انرژی بدن شما راهی جز تبدیل چربی به انرژی ندارد. اسیدهای چرب امگا 3 می توانند باعث افزایش متابولیسم بدن و تسریع فعالیت سلول ها شوند، و کالری بیشتری بسوزانند. این اسیدهای چرب روی هورمون لپتین ( هورمون اشتها ) تاثیر می گذارند.

طب لاین گروه کادر درمان  و متخصصین علوم پزشکی و پرستاری و طب سنتی  :

گروه آموزشی علوم پزشکی ، کادر درمان پرستاری و روانشناسی طب لاین ،ارائه دهنده انواع پکیج های پزشکی ، پرستاری و داروشناسی با بهترین کیفیت میباشد.جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

اینستاگرام گروه کادر درمان متخصصین علوم پزشکی و پرستاری و طب سنتی طب لاین

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید