بیماری کم خونی

0
651
بیماری کم خونی - کمبود آهن در بدن-هموگلوبین- سلول های قرمز خون
بیماری کم خونی - کمبود آهن در بدن-هموگلوبین- سلول های قرمز خون

زمانی مقدار آهن در بدن کم می شود که ماده معدنی آهن به میزان کافی در بدن نباشد. با ادامه این روند، میزان سلول های قرمز خون به طور غیر عادی کم می شود.علت این که تعداد سلول های قرمز خون به طور عادی کم می شود، کاهش مقدار آهن مورد نیاز برای ساخت هموگلوبین است. هموگلوبین نوعی پروتئین در سلول های قرمز خون است که توانایی حمل اکسیژن را به سراسر بدن، برای این سلول ها فراهم می کند. در ادامه به مبحث نکاتی در مورد  علائم بیماری کم خونی و نشانه های کمبود آهن در بدن میپردازیم. 

بیماری کم خونی

در صورتی که میزان هموگلوبین بدن از مقدار کافی و مجاز کمتر شود، مقدار اکسیژن کافی به بافت ها و سلول های بدن نمی رسد و این سلول ها دیگر نمی توانند کارهای خود را به درستی انجام دهند. با ادامه این شرایط، فرد به کم خونی مبتلا می شود. کم خونی انواع مختلفی دارد، آن نوع از کم خونی که به دلیل کم شدن آهن است، متداول ترین نوع آن ها در سراسر جهان است. با کم شدن مقدار آهن در بدن، بدن با بعضی از مشکلاتی روبرو می شود که از جمله متداول ترین آن ها عبارت است از:

  • جذب ناکافی آهن در نتیجه رژیم غذایی ضعیف یا محدود کننده
  • بیماری التهاب روده
  • زیاد شدن کمبودهای بدن در طول دوران بارداری
  • از دست رفتن خون در طول دوره های خونریزی داخلی یا بارداری

علائم بیماری کم خونی و کمبود آهن در بدن

 خستگی غیر معمول

یکی از معمول ترین و رایج ترین علائم کم خونی ، احساس خستگی است و بیش از نیمی از افرادی که با مشکل کمبود آهن مواجه هستند، دچار خستگی می شوند. دلیل بروز این عارضه این است که بدن تان برای تهیه نوعی پروتئین به نام «هموگلوبین» که در سلول های قرمز خون یافت می شود به آهن نیاز دارد. هموگلوبین اکسیژن مورد نیاز سلول های بدن را حمل می کند.

زمانی که  هموگلوبین به مقدار کافی در بدن وجود نداشته باشد، کاملا طبیعی است که اکسیژن کم تری به بافت ها و ماهیچه های بدن برسد و آن ها را سرشار از انرژی کند. از طرف دیگر، در این شرایط، قلب تان مجبور است تا سخت تر کار کند تا بتواند خون سرشار از اکسیژن بیشتری را به سراسر بدن تان به حرکت درآورد؛ به همین دلیل فرد بیش از حد خسته می شود.

رنگ پریدگی پوست 

از دیگر علائم کم خونی و آهن بدن، پوستی رنگ پریده و رنگ پریده شدن داخل پلک پایین چشم است. همان طور که می دانید، هموگلوبین ،که در سلول های قرمز خون یافت می شود، رنگ قرمز خود را به خون می دهد. پس در شرایط کم خونی با رنگ پریده شدن پوست مواجه می شویم به همین دلیل در زمان کم شدن میزان آهن بدن، پوست سلامتی و شادابی و سرخی خود را از دست داده و رنگ پریده می شود.

تنگی نفس 

هموگلوبین، این توانایی را به سلول های قرمز بدن می دهند تا اکسیژن را به سرتاسر بدن منتقل کنند. در مواقعی که میزان هموگلوبین بدن به دلیل کم شدن میزان آهن، کاهش یابد، میزان اکسیژن ارسالی نیز کم می شود. در این شرایط بافت ها و ماهیچه های بدن مقدار انرژی لازم برای انجام فعالیت های معمولی و روزمره را مثل: راه رفتن، از دست خواهند داد. در نتیجه این شرایط، میزان و تعداد دفعات نفس کشیدن تان بیشتر میشود؛ زیرا بدن در تلاش است که  اکسیژن را به میزان بیشتری دریافت کند. به همین دلیل تنگی نفس یکی از نشانه های بارز کم شدن میزان آهن بدن است.

 سر درد و سر گیجه

این احتمال وجود دارد که با کم شدن میزان آهن بدن، فرد به سر درد دچار شود. این نشانه به نسبت نشانه های دیگر کم تر اتفاق می افتد و معمولا با حواس پرتی و سرگیجه همراه است. وقتی می گوییم میزان هموگلوبین خون موجود در سلول های قرمز کم می شود که اکسیژن به میزان کافی به مغز منتقل نمی شود. در نتیجه این شرایط، رگ های خونی در مغز متورم شده و باعث فشار و سر درد می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید