تأثیر مداخله‌ی سبک زندگی بر وزن بدن و قند خون

0
614
دیابت نوع 2 و کنترل سبک زندگی | کاهش وزن بدن و قند خون | اطلاعات پزشکی طب لاین
دیابت نوع 2 و کنترل سبک زندگی تاثیری بر کاهش وزن بدن و قند خون دارد؟ اطلاعات کامل پزشکی رااز طب لاین بخواهید.

تأثیر مداخله‌ی سبک زندگی بر وزن بدن و قند خون در دیابت نوع 2 را در ادامه مقاله بررسی میکنیم. دیابت نوع 2 اغلب در سنین جوانی و به طور خاص در خاورمیانه و شمال آفریقا تظاهر می‌یابد. هدف ما، ارزیابی مداخله در سبک زندگی به شکل متمرکز و قوی برای کاهش وزن قابل توجه و بهبود قند خون در افراد جوان مبتلا به دیابت اولیه بود. درباره نتیجه این تحقیقات را در سایت جامع اطلاعات پزشکی طب لاین بخوانید.

تأثیر سبک زندگی بر دیابت نوع 2

این کارآزمایی کنترل شده، با گروه‌های موازی، کنترل شده و تصادفی که در مراکز مراقبت‌های اولیه و اجتماعات در قطر انجام شده، مقایسه‌ی اثرات مداخله در شیوه زندگی با مراقبت‌های پزشکی معمول بر کاهش وزن و نتایج قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2، در سنین 50-18 سال، با دوره‌ی کوتاه ابتلا به دیابت (کمتر از 3 سال)، با BMI 27 کیلوگرم/ متر یا بیشتر و کسانی که از منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بودند، صورت گرفته است.

شرکت کنندگان به طور تصادفی (1:1) در دو گروه مداخله سبک زندگی به شکل پیوسته و گروه کنترل معمول مراقبت‌های پزشکی توسط یک توالی تولید شده در رایانه و یک سرویس تصادفی آنلاین اختصاص داده شدند. مداخله در سبک زندگی شامل یک مرحله جایگزینی رژیم غذایی، که در آن به شرکت کنندگان محصولات جایگزین وعده غذایی با فرمول انرژی کم داده شد و پس از آن دوباره برنامه غذایی همراه با حمایت از فعالیت‌های بدنی و پشتیبانی از کاهش وزن انجام شد. اما نتایج این بررسسی ها کدام بود؟ آیا کنترل سبک زندگی در بیماران دیابتی دارای عوارض  است؟

نتایج اولیه (DIADEM-I) کنترل سبک زندگی بر دیابت

شرکت کنندگان در گروه کنترل، مراقبت‌های معمول از دیابت را دریافت کردند، که بر اساس دستورالعمل‌های بالینی بود. نتیجه اصلی کاهش وزن در 12 ماه پس از دریافت مداخله مشهود گردید. تجزیه و تحلیل ما مبتنی بر اصل هدف درمان بود. نتایج ثانویه کلیدی شامل کنترل و ترمیم دیابت بود.

نتایج ثانویه کنترل سبک زندگی بر دیابت نوع 2

بین 16 ژوئیه 2017 و 30 سپتامبر 2018، ما 158 شرکت کننده را در این مطالعه ثبت نام و به طور تصادفی معین کردیم. تعداد 147 شرکت کننده (70 نفر در گروه مداخله و 77 نفر در گروه کنترل) در جمعيت تحلیلی با قصد درمان نهایی قرار گرفتند. بین زمان شروع و 12 ماه، ميانگين وزن بدن شركت كنندگان در گروه مداخله در گروه شاهد 11.98 كيلوگرم كاهش يافت و در گروه کنترل این عدد 3.98 کیلوگرم (2.78 تا 5.18) بود. در گروه مداخله، 21٪ از شرکت کنندگان در مقایسه با 1٪ از شرکت کنندگان در گروه کنترل، بیش از 15٪ کاهش وزن بین آغاز دوره و 12 ماه داشتند. در 61٪ از افراد گروه مداخله، بهبودی دیابت در مقایسه با 12٪ افراد گروه کنترل رخ داده است. 33٪ از شرکت کنندگان در گروه مداخله در مقایسه با 4٪ شرکت کنندگان در گروه کنترل، دارای نورموگلایسمیک بودند.

عوارض کنترل سبک زندگی در بیماران دیابتی

پنج عارضه جانبی جدی در چهار شرکت کننده از گروه کنترل گزارش شده است، چهار بستری در بیمارستان به دلیل حوادث پیش بینی نشده (تاکی کاردی فوق مغزی، درد شکم، ذات الریه و اپیدیدیمو-ارکیت) و یک بستری در بیمارستان برای یک رویداد پیش بینی شده (هایپرگلیسمی).

تفسیر تخصصی نتایج

یافته‌های ما نشان می‌دهد که مداخله متمرکز بر سبک زندگی منجر به کاهش وزن قابل توجهی در 12 ماه شد و در بیش از 60٪ از شرکت کنندگان با بهبودی دیابت همراه بود و در بیش از 30٪ از شرکت کنندگان با نورموگلیسمی همراه بود. مداخله در شیوه زندگی می‌تواند موجب بهبود و پیشرفت درمان در بخش زیادی از جوانان مبتلا به دیابت نوع 2 اولیه و بهبود نتایج قلبی و عروقی و سلامت عمومی در بلند مدت شود.

ما در سایت اطلاعات پزشکی طب لاین در تلاشیم تا تازه ترین اطلاعات و تحقیقات طبی و علمی را در اختیار شما قرار دهیم. اگر به خواندن درباره این موارد علاقه مندید، اخبار و مقالات پزشکی طب لاین فرصت مناسبی را برای خواندن درباره مباحث مورد علاقه تان فراهم کرده است.

The Lancet. VOLUME 8, ISSUE 6, P477-489, JUNE 01, 2020

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید