تشخیص زودرس، کمک به درک بهتر در بازیابی خاطرات

0
580
تشخیص زودرس، کمک به درک بهتر در بازیابی خاطرات - پرستاری - پزشکی - مراقبت از سالمندان - بیماری

گروه کادر درمان پرستاری و متخصصین علوم پزشکی طب لاین می تواند شما را در مباحث پزشکی و پرستاری راهنمایی کنند. در ادامه به مبحث نکاتی در مورد تشخیص بیماری زودرس، کمک به درک بهتر در بازیابی خاطرات و مراقبت از سالمندان میپردازیم.

تشخیص زودرس، کمک به درک بهتر در بازیابی خاطرات

یک مرد 74 ساله مستقل با شکایت از بدتر شدن حافظه به مدت 1 سال به کلینیک سالمندان مراجعه کرد. وی سابقه دیابت، فشار خون بالا، چربی خون و استئوآرتریت زانوها را داشت. در طول ارزیابی جامع سالمند، مشخص شد كه در اداره امور مالی خویش دچار نقص عملکرد اجرایی بوده و در طی سال گذشته در این مورد به به همسرش وابسته بوده است. او هنوز هم می توانست از تلفن هوشمندش استفاده کند و به طور مستقل از حمل و نقل عمومی استفاده کند و تاکنون برروی زمین نیفتاده است.

علائم تشخیص زودرس، کمک به درک بهتر در بازیابی خاطرات

 بی ثباتی در راه رفتن، سفتی بالا تنه، و هایپررفلکسی در هر 4 اندام در طی معاینه فیزیکی مشخص شد. قدرت تمام گروه های عضلانی (طبق درجه بندی شورای تحقیقات پزشکی) 5.5 بود. علائم محیطی پارکینسون وجود نداشت. حرکات اضافی  اکولار، از جمله ساکادها، طبیعی بود. با این حال، ناپایداری وضعیتی خفیف، بدون افت فشار خون در وی مشاهده شد. ارزیابی شناختی، نمره امتحان حالت مینی منتال 28/30 را با نقص تأخیر در فراخوان و ساخت خاطرات نشان داد. او در آزمون ارزیابی شناختی مونترال امتیاز 20/30 با  نقص شدید در حوزه های دیداری فضایی کسب کرد. یک باتری ارزیابی فرونتال انجام شد و بیمار نمره 13 را بدست آورد.

علائم رادیولوژیکی مانند “علامت humming bird” (شکل 1)، “نشانه mickey mouse” (شکل 2) و “علامت morning glory” (شکل 3) شک به فلج پیشرونده سوپرانوکلئار را نشان می دهد.

شکل 1- علامت «humming bird» که نشان دهنده آتروفی برجسته مغز میانی با پیون های حفظ شده است.

شکل 2-“نشانه میکی ماوس”، که نشانگر آتروفی مغز میانی است.

شکل 3- “نشانه morning glory”

ارائه بالینی و ویژگیهای رادیولوژی تشخیص فلج پیش رونده سوپرانوکلئار را تأیید کرد. تیم چند رشته ای متعاقباً برای مدیریت، مشاوره و برنامه ریزی مراقبت های قبلی با شرکای مراقبت های اولیه درگیر شدند.

بحث درباره تشخیص زودرس، کمک به درک بهتر در بازیابی خاطرات و مراقبت از سالمندان :

فلج پیشرونده سوپرانوکلئار یک سندرم آتیپیک پارکینسونی نسبتاً نادر است که دارای شیوع 5 تا 6 در 100.000 و میانگین بقا 7 سال است. علائم کلاسیک فلج پیشرونده سوپرانوکلئار، ناپایداری در راه رفتن، برادی کینزی همراه با سفتی بدن، دمانس فرونتال و فلج بینایی عمودی میباشد. حداقل 10 نوع مختلف فلج پیشرونده سوپرانوکلئار وجود دارد که رایج ترین آن  سندرم پالسی-ریچاردسون (54٪) با کوتاهترین میانگین مدت بیماری (0.6±7.3 سال) است. پروتئین تاو در مقایسه با آلفا سینوکلین موجود در سایر سندرمهای پارکینسونی نقش مهمی در آسیب شناسی فلج پیشرونده سوپرانوکلئار دارد.

درمان بیماری تشخیص زودرس، کمک به درک بهتر در بازیابی خاطرات

مدیریت درمان این بیماری، بدون علامت و حمایتی است و شامل یک تیم مولتی دیسیپلین (چند منظوره) است. آزمایشات با کوآنزیم Q10 و آمانتادین فواید خفیف تا متوسطی همراه داشتند اما در اندازه نمونه های کوچک محدود می باشند. تحقیقات بیشتر در مورد روشهای اصلاح کننده بیماری و درمان متمرکز بر پروتئین تاو در حال انجام است. با این حال، مراقبت تسکینی یک بخش مهم از درمان فلج پیشرونده سوپرانوکلئار با مراقبت در خانه به عنوان یک منبع با ارزش در مراحل آخر بیماری است.

طب لاین گروه کادر درمان بیماری و متخصصین علوم پزشکی و پرستاری :

گروه آموزشی علوم پزشکی ، کادر درمان پرستاری و مراقبت از سالمندان طب لاین ،ارائه دهنده انواع پکیج های پزشکی ، پرستاری و داروشناسی با بهترین کیفیت میباشد.جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

اینستاگرام گروه کادر درمان بیماری با متخصصین علوم پزشکی و پرستاری طب لاین

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید