تصویر برداری ام آر آی (MRI)

0
720
تصویر برداری MRI -تصویربرداری رزونانس مغناطیسی- گروه پرستاری طب لاین - پزشکی - آزمایش ام آر آی
تصویر برداری MRI-تصویربرداری رزونانس مغناطیسی

در تصویر برداری رزونانس مغناطیسی (آزمایش ام آر آی) مغزی از میدان مغناطیسی قوی، امواج رادیویی و کامپیوتر برای تولید عکس‌ از مغز و سایر قسمت‌ های جمجمه استفاده می‌ شود که بسیار شفاف‌ تر و دقیق‌ تر از عکس‌ هایی است که با روش‌ های دیگر گرفته می‌ شود. در این روش تصویر برداری از پرتوهای یونیزه شده استفاده نشده و برای انجام آن باید ماده حاجبی که به آن گادولینیوم گفته می‌ شود تزریق شود که احتمال بروز واکنش‌ های آلرژیک ناشی از استفاده از آن کمتر از مواد حاجب ید دار است. گروه کادر درمان پرستاری و متخصصین علوم پزشکی طب لاین می تواند شما را در مباحث پزشکی و پرستاری راهنمایی کنند. در ادامه به مبحث نکاتی در مورد تصویر برداری ام آر آی (MRI) میپردازیم.(تصویربرداری رزونانس مغناطیسی )

تصویر برداری ام آر آی (MRI)

متخصصین مغز و اعصاب از ام آر آی برای تشخیص بسیاری از بیماری‌ های مغزی مانند کیست‌ ها، تومورها، خونریزی، تورم، ناهنجاری‌ ها، عفونت‌ ها، بیماری‌ های التهابی و مشکلات مغزی دیگر استفاده می‌ کنند. همچنین با این روش تصویر برداری می‌ توان صحت عملکرد شانت را بررسی کرده و آسیب‌ دیدگی‌ های مغزی ناشی از ضربه‌ مغزی یا سکته مغزی را تشخیص داد. با استفاده از این روش می‌ توان از قسمت‌ های مختلف عکس‌ هایی گرفت که با استفاده از روش عکس‌ برداری به وسیله اشعه ایکس یا سی تی اسکن یا سونوگرافی نمی‌توان از این قسمت‌ها تصاویر واضحی گرفت. این روش به خصوص برای تشخیص مشکلات غده هیپوفیز و ساقه مغز بسیار مؤثر و مفید است.

 ام آر آی مغزی 

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یک روش تصویر برداری غیر تهاجمی است که پزشکان برای تشخیص و درمان برخی بیماری‌ ها از آن استفاده میکنند.تصاویر دقیق ام آر آی به متخصصین مغز و اعصاب در ارزیابی قسمت‌ها مختلف بدن و تشخیص برخی بیماری‌ ها کمک می‌ کند. سپس تصاویر روی مانیتور کامپیوتر نشان داده شده یا به روش‌های الکترونیک استخراج شده و چاپ می‌ شوند یا روی یک سی دی کپی می‌ گردند تا مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرند. امروزه، ام آر آی یک روش تصویربرداری حساس از سر (به خصوص برای مغز) بوده که در کلینیک‌ها انجام میشود.(تصویربرداری رزونانس مغناطیسی)

کاربرد استفاده از تصویر برداری ام آر آی (MRI)

تصویربرداری ام آر از سر برای بررسی نشانه‌ هایی که به طور ناگهانی ایجاد شده‌اند یا نشانه‌ های مزمن به کار برده می‌شود. این کار به تشخیص بیماری‌ هایی مانند بیماری‌ های زیر به کار برده می‌شود:

  • تومورهای مغزی
  • سکته مغزی
  • عفونت‌های مغزی
  • آنومالی‌های تکاملی
  • هیدروسفالی
  • علل بروز صرع و تشنج
  • علل سر دردها، سرگیجه‌ ها، ضعف و دوبینی‌ های دائمی
  • خونریزی مغزی در بیمارانی که دچار ضربه‌مغزی شده‌ اند.
  • برخی بیماری‌های مزمن مانند ام اس
  • اختلالات بینایی و گوش داخلی
  • اختلالات غده هیپوفیز
  • مشکلات عروقی مانند آنوریسم مغزی، انسداد عروق یا ترومبوز وریدی

آنجام آزمایش ام آر آی 

آزمایش ام آر ای ممکن است به صورت عمل سرپایی انجام شود یا نیاز به بستری شدن هم داشته باشد. شما روی تخت ام آر ای قرار داده میشوید. بندها و بالش‌ های مخصوصی برای این که شما در خلال انجام فرایند در وضعیت مناسبی قرار گیرید مورد استفاده قرار می‌گیرند. دستگاه‌ها و کویل‌ ها ظرفیت ارسال و دریافت امواج رادیویی را داشته که ممکن است در اطراف یا نزدیکی ناحیه تحت تصویربرداری بدن باشند. برای انجام MRI مغزی، دستگاهی در اطراف سر قرار داده می‌شود.

در صورتی که در ام آر ای از ماده حاجب استفاده شود، پزشک، پرستار یا تکنسین، کاتتر که به آن خط وریدی گفته می‌شود را در رگ‌ های دست یا بازو قرار می‌د هند. ممکن است برای تزریق ماده حاجب از محلول سالین نیز استفاده شود. محلول که وارد ورید می‌ شود از انسداد کاتتر داخل وریدی تا زمانی که ماده حاجب تزریق می‌ شود پیشگیری می‌ کند. شما در مگنت دستگاه ام آر آی قرار داده می‌شوید و رادیولولژیست و تکنسین به کمک کامپیوتری که بیرون از اتاق قرار دارد تصویربرداری را انجام می‌ دهند. زمانی که آزمایش انجام شد، باید کمی صبر کنید تا رادیولوژیست و تکنسین عکس‌ ها را بررسی کرده و در صورت نیاز عکس‌های دیگری از شما گرفته شود.

طب لاین گروه کادر درمان بیماری  و متخصصین علوم پزشکی و پرستاری :

گروه آموزشی علوم پزشکی ، کادر درمان پرستاری و روانشناسی طب لاین ،ارائه دهنده انواع پکیج های پزشکی ، پرستاری و داروشناسی با بهترین کیفیت میباشد.جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

اینستاگرام گروه کادر درمان بیماری با متخصصین علوم پزشکی و پرستاری طب لاین

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید