خشکی دهان در سالمند

0
412
خشکی دهان در سالمندان-مشکلات دهان-خشکی دهان-علل خشکی دهان-درمان خشکی دهان-سالمند-پرستار
مشکلات دهان-خشکی دهان-علل خشکی دهان-درمان خشکی دهان-سالمند-پرستار

درمان خشکی دهان در سالمند: کاهش سطح یا عدم وجود بزاق می تواند به طور قابل توجهی کیفیت زندگی بیماران را تحت تأثیر قرار دهد. این مورد از مشکلات شایع دهان و دندان در سالمندان بیشتر در زنان سالمند دیده می شود. شیپ و همکارانش تخمین زده اند که تقریباً ۳۰٪ آمریکایی های ۶۵ سال و بالاتر خشکی دهان را تجربه می کنند، گرچه پیری به خودی خود دلیل این امر نیست- مشکلات دهان-خشکی دهان-علل خشکی دهان-درمان خشکی دهان-سالمند-پرستار

علت های شایع خشکی دهان

خشکی دهان یک عارضه جانبی شایع در مورد ۸۰٪ داروها است؛ بسیاری از داروهای ضد کولینرژیک، داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد روان پریشی، داروهای ادرار آور، ضد فشار خون، آرامبخش، داروهای ضد اضطراب، شل کننده های عضلانی، داروهای ضد درد، آنتی هیستامین ها و داروهای سیتوتوکسیک می توانند باعث خشکی دهان شوند، همچنین داروهای تجویز شده برای بیماری پارکینسون، بی اختیاری و ترک سیگار و سرطان گردن می تواند به غدد بزاقی آسیب برساند و منجر به خشکی دهان گذرا یا دائمی شود. علاوه بر این، بیماران مبتلا به دیابت با ضعف مدیریت شده مستعد ابتلا به خشکی دهان هستند.
شایع ترین علائم مرتبط با کاهش جریان بزاقی و خشکی دهان، احساس درد یا سوزش در حفره دهان، تغییر طعم و نیاز به خوردن جرعه آب هنگام بلعیدن مواد غذایی است. کاهش جریان بزاقی خطر پوسیدگی دندان و بروز انواع عفونت ها را افزایش می دهد. خشکی دهان همچنین می تواند بر پایداری پروتزهای دندانی تأثیر بگذارد. بیماران مبتلا اغلب از خشکی لب، بوی بد دهان، مشکلات جویدن و مشکل خواب و گفتار شکایت دارند.

آموزش آنلاین دوران سالمندی و مراقبت از سالمند

مشکلات دهان-خشکی دهان-علل خشکی دهان-درمان خشکی دهان-پرستار

درمان خشکی دهان

روش کلی برای درمان بیماران مبتلا به خشکی دهان ارائه راه حل هایی برای برطرف کردن علایم و جلوگیری از عوارض دهانی است.

  • اگر علائم ناشی از استفاده از دارو است، باید با پزشک اصلی بیمار مشورت شود تا ببیند آیا دارو یا دوز دارو اصلاح می شود یا خیر.
  • حفظ هیدراتاسیون با نوشیدن مداوم آب یا نگه داشتن قطعات یخ در این مورد از مشکلات شایع دهان و دندان در سالمندان برای برخی از بیماران سودمند خواهد بود.
  • همچنین از مصرف غذاها و نوشیدنی هایی که باعث از دست دادن آب دهان در مخاط دهان می شوند، مانند الکل، باید خودداری شود. انواع محصولات جایگزین بزاق بدون نسخه، مانند آدامس های بدون قند، دهانشویه ها و اسپری ها می توانند به کاهش علائم کمک کنند.
  • عوامل کولینرژیک نیز ممکن است به نفع بیماران باشد.
  • رعایت بهداشت مطلوب دهان و اجتناب از غذاهای پوسیدگی زا می تواند به جلوگیری از عوارض دندان کمک کند.
  • کاربرد موضعی فن آوری های فلوراید و کلسیم فسفات همچنین می تواند به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک کند.

مشکلات دهان-خشکی دهان-علل خشکی دهان-درمان خشکی دهان-پرستار

https://www.instagram.com/homecare_elderly_sick/

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید