داروی آموکسی سیلین

0
842
داروی آموکسی سیلین - پزشکی - دارو - آنتی بیوتیک

داروی آموکسی سیلین یکی از انواع آنتی بیوتیک ها و از خانواده پنی سیلین ها می باشد که برای درمان عفونتهای باکتریایی مانند ذات الریه، برونشیت (عفونت مجاری تنفسی)، عفونت گوش، بینی، گلو، مجاری ادرار و پوست استفاده می‌ شود. این دارو با آنتی بیوتیک دیگری به نام کلاریترومایسین (بیوکسین) و در ترکیب با کاهنده اسید معده به نام لانسوپرازول برای درمان زخم معده ناشی از عفونت هلیکوباکتر پیلوری نیز استفاده می‌ شود آموکسی سیلین به صورت قرص جویدنی و بلعیدنی، کپسول و سوسپانسیون وجود دارد. گروه کادر درمان پرستاری و متخصصین علوم پزشکی طب لاین می تواند شما را در مباحث پزشکی و داروشناسی راهنمایی کنند. در ادامه به مبحث نکاتی در مورد داروی آموکسی سیلین میپردازیم.

داروی آموکسی سیلین

آموکسی سیلین،آنتی بیوتیکی از نوع پنی سیلین است که رشد باکتری‌ ها را متوقف می‌ کند. این آنتی بیوتیک فقط عفونتهای باکتریایی را درمان می‌ کند و برای عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا موثر نیست. این دارو باید برای مدت زمان تجویز شده و به طور کامل استفاده شود،‌ هرچند علائم ممکن است قبل از بهبود کامل عفونت برطرف شوند. داروهای آنتی بیوتیک هنگام مصرف و یا چند ماه پس از استفاده ممکن است باعث اسهال شوند، در صورت مشاهده اسهال آبکی یا خونی، مصرف دارو را متوقف کرده و با پزشک تماس بگیرید.

قبل از مصرف آموکسی سیلین باید به چه مواردی دقت کنیم؟

  •  بیماری کلیوی
  •  مونونوکلئوز (یک بیماری عفونی ویروسی است که کبد، دستگاه تنفس و لنفاوی را درگیر می‌کند.)
  •  اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک
  •  آسم 
  •  بیماری کبد
  •  اختلال در خونریزی یا لخته شدن خون
  •  آلرژی غذایی یا دارویی

مصرف آموکسی سیلین 

  • آموکسی سیلین دقیقاً باید طبق تجویز پزشک مصرف شود. تمام دستورالعمل های روی برچسب دارو را مطالعه کرده و آموکسی سیلین را هر روز و در زمان مشخص مصرف کنید. مصرف برخی از اشکال آموکسی سیلین ممکن است همراه یا بدون غذا و جویدنی یا بلعیدنی باشد،‌ پس به نوع دارو دقت کنید.
  •  اگر برای درمان زخم معده از آموکسی سیلین همراه با کلاریترومایسین و یا لانزوپرازول استفاده می‌ کنید، حتما دارو را طبق دستور پزشک استفاده کرده و بدون نظر پزشک آن را تغییر ندهید.
  • آموکسی سیلین باید تا پایان دوره تجویز شده و به طور کامل استفاده شود، پس حتی اگر علائم بیماری از بین رفت نباید مصرف آن را قطع کنید، زیرا در این حالت خطر ابتلا به عفونت مقاوم در برابر دارو در بدن افزایش می‌یابد.

عوارض جانبی آموکسی سیلین

آموکسی سیلین می تواند باعث بروز برخی عوارض جانبی مانند حالت تهوع، استفراغ، اسهال یا راش پوستی گردد. در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک به آموکسی سیلین مانند کهیر، تنفس دشوار و تورم صورت یا گلو و یا واکنش شدید پوستی مانند بثورات پوستی قرمز یا بنفش، تاول و پوست پوست شدن به همراه تب، گلودرد و سوزش چشم حتما به اورژانس مراجعه کنید.

طب لاین گروه کادر درمان علوم پزشکی و پرستاری و داروشناسی  :

گروه آموزشی علوم پزشکی و پرستاری طب لاین ،ارائه دهنده انواع پکیج های پزشکی ، پرستاری و داروشناسی با بهترین کیفیت میباشد.جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

اینستاگرام گروه کادر درمان علوم پزشکی و پرستاری طب لاین

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید