داروی استامینوفن کدئین

0
703
داروی استامینوفن کدئین - دارو - داروشناسی - پزشکی - پرستاری

داروی استامینوفن و کدئین برای تسکین دردهای خفیف تا متوسط ​​استفاده می‌ شود. استامینوفن جزو دارو های مسکن (تسکین دهنده درد) و تب بر (کاهش دهنده تب) است که با تغییر در احساس درد و خنک کردن بدن عمل می‌ کند. کدئین در دسته مسکن‌ های افیونی (مخدر) و داروهای ضد سرطان قرار دارد و با تغییر نحوه پاسخ مغز و سیستم عصبی به درد آن را درمان می‌ کند. به عنوان مثال در درمان سرفه با کاهش فعالیت بخشی از مغز که باعث سرفه می‌ شود، سرفه را کاهش می‌ دهد. گروه کادر درمان پرستاری و متخصصین علوم پزشکی طب لاین می تواند شما را در مباحث پزشکی و داروشناسی راهنمایی کنند. در ادامه به مبحث نکاتی در مورد داروی استامینوفن کدئین میپردازیم.

داروی استامینوفن کدئین

این دارو به صورت مایع خوراکی (120 میلی گرم – 12 میلی گرم / 5 میلی لیتر)، قرص خوراکی (300 میلی گرم – 15 میلی گرم، 300 میلی گرم – 30 میلی گرم و 300 میلی گرم – 60 میلی گرم) وجود دارد. استفاده از این دارو برای کودکان زیر 12 سال و کودکان بین 12 تا 18 سال با اضافه وزن بالا و یا مشکلاتی مانند آپنه خواب (نوعی اختلال که باعث توقف ناگهانی تنفس در زمان خواب می شود.) و یا سایر مشکلات ریوی یا تنفسی توصیه نمی‌شود. استفاده از داروهای افیونی می‌تواند باعث اعتیاد و در صورت مصرف بیش از حد باعث مرگ شود.

موارد منع مصرف استامینوفن کدئین

اگر به استامینوفن یا کدئین حساسیت دارید و یا مشکلات و بیماریهای زیر را دارید، حتما قبل از مصرف دارو پزشک را مطلع کنید:

  •  آسم شدید یا مشکلات تنفسی مانند آپنه خواب، انسداد معده یا روده
  •  بیماری کبد
  •  اعتیاد به الکل یا مواد مخدر
  •  مشکلات ادراری
  •  بیماری کلیوی
  •  مشکلات پانکراس، تیروئید یا کیسه صفرا

مصرف استامینوفن کدئین در دوران شیردهی

اگر در دوران شیردهی هستید، بهتر است از استامینوفن کدئین استفاده نکنید زیرا کدئین می‌تواند به شیر مادر منتقل شده و باعث خواب آلودگی، مشکلات تنفسی یا مرگ نوزاد شود.

چگونه باید استامینوفن کدئین را مصرف کنیم؟

  •  دستورالعمل‌ های روی برچسب دارو را مطالعه کنید و هرگز بیشتر از حد مجاز و یا تجویز شده توسط پزشک استفاده نکنید. مصرف بیش از حد دارو می‌ تواند به کبد آسیب برساند و یا باعث مرگ شود.
  •  در صورت نیاز به عمل جراحی و یا آزمایشات پزشکی حتما مصرف دارو را به جراح یا پزشک معالج اطلاع دهید.
  •  مصرف استامینوفن کدئین را به طور ناگهانی و پس از استفاده طولانی مدت قطع نکنید، زیرا ممکن است علائم ناخوشایندی به همراه داشته باشد.
  •  دارو را در دمای اتاق، دور از گرما و رطوبت نگهداری کنید.

عوارض جانبی استامینوفن کدئین 

در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک کهیر، مشکل تنفس، تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو حتما به اورژانس مراجعه کنید. داروهای افیونی میتوانند تنفس را کند یا متوقف کنند، پس اگر تنفس شما کند و لبهایتان آبی رنگ شده است و یا بیدار شدن از خواب برایتان دشوار است حتما به پزشک اطلاع دهید.

در موارد نادر، استامینوفن ممکن است یک واکنش پوستی شدید ایجاد کند که می‌ تواند کشنده باشد. این موضوع می‌ تواند به صورت ناگهانی و در صورت عدم حساسیت به استامینوفن در گذشته هم اتفاق بیفتد. در این حالت مصرف قرص استامینوفن کدئین را متوقف کنید و در صورتی که قرمزی پوست یا بثورات پوستی در حال افزایش است و باعث تاول و پوست پوست شدن شده است، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

طب لاین گروه کادر درمان علوم پزشکی و پرستاری و داروشناسی  :

گروه آموزشی علوم پزشکی و پرستاری طب لاین ،ارائه دهنده انواع پکیج های پزشکی ، پرستاری و داروشناسی با بهترین کیفیت میباشد.جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

اینستاگرام گروه کادر درمان علوم پزشکی و پرستاری طب لاین

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید