درمان اگزمای پوستی

0
466
درمان اگزما - پزشکی - لکه‌ های پوستی

اگزما یک بیماری پوستی است که در آن لکه‌ های پوستی ملتهب،‌ ترک خورده و زبر همراه با خارش و گاهی تاول ظاهر می‌ شوند. اگزما مسری نیست و با مصرف غذاهای خاصی مانند آجیل و لبنیات و یا قرار گرفتن در معرض محرک‌ های محیطی مانند دود، گرده، برخی از صابونها و عطرها بروز می‌ کند.گروه کادر درمان پرستاری و متخصصین علوم پزشکی طب لاین می تواند شما را در مباحث پزشکی راهنمایی کنند. در ادامه به مبحث نکاتی در مورد درمان اگزمای پوستی میپردازیم.

بیماری اگزمای پوستی

اگزما در اکثر موارد خفیف و شایعترین علائم آن لکه‌ های پوستی خشک و پوسته پوسته، خارش و زخم های باز است که ممکن است در کودکان و بزرگسالان متفاوت باشد. بیشتر افراد مبتلا به این بیماری قبل از 5 سالگی به آن مبتلا می‌ شوند و در 60 درصد آنها علائم در سن بلوغ از بین می‌ رود. علائم این بیماری ممکن است در دوره‌ هایی‌ تشدید شده و در مواقع دیگر بهبود یافته و یا به طور کلی برطرف شود. هیچ درمانی برای اگزما وجود ندارد، اما راهکارهای خانگی زیادی وجود دارد که به کنترل علائم و تسکین بیماری کمک می‌ کنند.

درمانهای خانگی بیماری اگزمای پوستی

درمان با ژل آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا که از برگهای این گیاه به دست می‌ آید، برای درمان طیف وسیعی از بیماریها استفاده می‌ شود و یکی از کاربردهای آن تسکین بیماری لکه‌ های پوستی اگزما است. این ژل خاصیت آنتی باکتریال، ضد میکروبی، تقویت کننده سیستم ایمنی بدن و التیام زخم دارد. آلوئه ورا با خواص ضد باکتری و ضد میکروبی از بروز عفونتهای پوستی که بیشتر به دلیل خشکی و ترک پوست ایجاد می‌ شود جلوگیری می‌ کند. علاوه بر این،‌ خاصیت ترمیم زخم آلوئه ورا می‌ تواند پوست آسیب دیده را تسکین دهد.

درمان اگزما با سرکه سیب

با وجود اینکه خاصیت اسیدی سرکه سیب ممکن است به بافت نرم پوست آسیب برساند،‌ اما گزارشات نشان می‌ دهد که این درمان خانگی به بهبود اگزما کمک می‌کند. سرکه سیب باعث تعادل سطح اسیدیته پوست می‌ شود. پوست به طور طبیعی اسیدی است،‌ اما پوست افراد مبتلا به اگزما کمی خاصیت اسیدی خود را از دست داده است که این موضوع می‌ تواند قدرت دفاعی پوست را ضعیف کند. استفاده از سرکه سیب رقیق شده به تعادل سطح اسیدیته پوست کمک می‌کند، اما سرکه رقیق نشده ممکن است باعث سوختگی آن شود. مطالعات نشان می‌ دهد که سرکه سیب با باکتری ها مقابله کرده و استفاده از آن بر روی پوست، از آلودگی پوست جلوگیری می‌ کند.

درمان اگزما سفید کننده

اگرچه ممکن است خطرناک به نظر برسد، اما تحقیقات نشان می‌دهد که سفید کننده به دلیل خواص ضد باکتری و ضد التهابی باعث کاهش علائم اگزما می‌ شود.برای این کار بهتر است از سفید کننده معمولی و با غلظت 6 درصد استفاده کنید و نصف فنجان از آن را در وان آب ریخته و یا یک قاشق چای خوری از آن را در یک گالن آب حل کنید. پس از 10-5 دقیقه استفاده از آن، بدن را کاملاً با آب گرم شسته و پوست را به آرامی خشک کنید. برای جلوگیری از خشک شدن پوست می‌ توانید از آب ولرم استفاده کنید و بلافاصله پس از خشک کردن، آن را مرطوب کنید.

درمان اگزما با بلغور جو دوسر

لوسیون بلغور جو دوسر دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که باعث بهبود خشکی، زبری و خارش پوست می‌ شود. بلغور جو دوسر را در یک وان آب گرم ریخته و از آن برای ترمیم پوست خود استفاده کنید. لوسیون ها و کرم های حاوی بلغور جو دوسر نیز در بازار موجود است. بلغور جو دوسر برای تمام سنین بی خطر است، اما افرادی که به جو دوسر حساسیت دارند نباید از آن استفاده کنند.

برخی از داروهای خانگی مناسب درمان اگزما برای نوزادان و کودکان 

  •  از پوشاندن لباسهای گرم به کودک خود داری کنید، زیرا تعریق باعث تشدید اگزما و خارش می‌ شود.
  •  برای جلوگیری از خراشیده شدن پوست نوزادان از دستکش استفاده کنید.
  •  از مرطوب کننده‌های ملایم استفاده کنید و مراقب باشید که به چشم و بینی کودک وارد نشود.
  •  قبل از استفاده از سرکه سیب و یا سفید کننده حتما از یک پزشک مشورت بگیرید.
  •  حمام بلغور جو دوسر برای کودکان بی خطر است اما بهتر است با چشم تماس نداشته باشد.

طب لاین گروه کادر درمان علوم پزشکی و پرستاری  :

گروه آموزشی علوم پزشکی و پرستاری طب لاین ،ارائه دهنده انواع پکیج های پزشکی ، پرستاری و طب سنتی با بهترین کیفیت میباشد.جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

اینستاگرام گروه کادر درمان علوم پزشکی و پرستاری طب لاین

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید