درمان میگرن و سردردهای میگرنی

0
5622
درمان میگرن و سردردهای میگرنی - پرستاری - پزشکی

میگرن یکی از بیماری‌های شایع عصبی است که باعث سردرد شدید می‌ شود. در این مقاله انواع راه های درمان میگرن را بررسی نموده و در مورد تغییر سبک زندگی که می‌ تواند به درمان سردرد میگرنی کمک کند، صحبت می‌کنیم. گروه کادر درمان پرستاری و متخصصین علوم پزشکی طب لاین می تواند شما را در مباحث پزشکی راهنمایی کنند. در ادامه به مبحث نکاتی در مورد بیماری و درمان میگرن و سردردهای میگرنی میپردازیم.

سردردهایی که باید سریعا به پزشک مراجعه شود

اکثر افراد با روند سردرد خود آشنا هستند. اما سردردهایی که دو روز بیشتر به طول می‌ انجامد و همچنین سردردهایی که با علائمی مانند تب، سفتی گردن، گیجی و یا فلجی همراه باشند، باید توسط پزشک بررسی شود.

تشخیص میگرن

اگر میگرن یا سابقه خانوادگی میگرن دارید، پزشک متخصص در درمان سردرد احتمالاً میگرن را براساس سابقه پزشکی، علائم و معاینه جسمی و عصبی تشخیص می‌دهد. اگر وضعیت شما غیرمعمول، پیچیده یا ناگهانی شدید شود، آزمایشات برای رد سایر دلایل درد شما ممکن است شامل ام آر آی باشد. در اسکن MRI از یک میدان مغناطیسی قدرتمند و امواج رادیویی برای تولید تصاویر دقیق از مغز و عروق استفاده می شود. اسکن MRI به پزشکان کمک می‌کند تومورها، سکته‌ها، خونریزی در مغز، عفونت‌ها و سایر شرایط مغز و سیستم عصبی را تشخیص دهند.

راه های درمان میگرن و سردردهای میگرنی

هدف اصلی درمان، پیشگیری از میگرن، بهبود کیفیت زندگی از طریق کاهش دفعات و شدت سردرد، بهبود عملکرد و کاهش ناتوانی و کاهش استفاده از داروها با بهبود اثربخشی درمان است.

پزشک در درمان میگرن به بیمار می‌ تواند کمک کند تا درد ناشی از آن را کمتر تجربه کند و به مرور علائم را معالجه نماید. درمان سر درد میگرنی به عواملی مانند سن، تعداد دفعات تجربه میگرن، نوع میگرن، شدت و مدت میگرن، داشتن تهوع و استفراغ و سایر داروهایی که بیمار مصرف می‌کند بستگی دارد.

راه های درمان بیماری میگرن می‌تواند شامل روش‌های زیر باشد:

  1. داروهای مسکن
  2. تزریق سم بوتولینوم (دیسپورت)
  3. طب سوزنی
  4. تغییر سبک زندگی

درمان بیماری سر درد میگرن با داروهای مسکن

داروهای رایج درمان سردردهای میگرنی

آسپرین، ناپروکسن، ایبوپروفن و استامینوفن که جهت درمان دردهای میگرنی در داروخانه‌ها موجودند. اگرچه ممکن است این داروها مفید باشند، اما بیماران باید از استفاده بیش از حد این داروها برای جلوگیری از عوارضی شامل: مسمومیت، زخم معده و سایر مشکلات گوارشی اجتناب کنند. علاوه بر این استفاده بیش از حد این داروها ممکن است میگرن را بدتر کند.

داروی تریپتان‌

تریپتان‌ها معمولا شایع‌ترین داروهایی هستند که برای درمان میگرن به کار می‌روند. با این حال افراد مبتلا به فشار خون، بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و کسانی که داروهای خاصی می‌گیرند ممکن است قادر به استفاده از تریپتان‌ها نباشند، چون مصرف تریپتان‌ها در این افراد ممنوعیت دارد. متاسفانه ممکن است با استفاده از تریپتان‌ها، تهوع، سرگیجه و درد قفسه سینه رخ دهد.

داروی ارگوتامین‌

دسته دیگری از داروها در درمان میگرن استفاده می‌ شوند، ارگوتامین‌ها هستند؛ اما این داروها به اندازه تریپتان‌ها در درمان دردهای میگرنی موثر نیستند.

این داروها عوارضی مانند تهوع، سرگیجه، درد عضلانی، طعم بد و غیر معمول در دهان دارند. ممکن است ارگوتامین ها با داروی دیگری تداخل داشته باشند؛ بنابراین با توجه به این عوارض جانبی و تداخلات دارویی و اثرات کمتر نسبت به تریپتانها مصرف این دسته از داروها محدودتر شده است. دلیل بعضی از سردردهای مزمن، استفاده بیش از حد از داروهای مسکن است.

درمان سردرد و میگرن با تغییر سبک زندگی

  • مدیریت استرس و تکنیک‌های آرام‌سازی و بیوفیدبک و سایر اشکال آموزش آرام‌ سازی روش‌ هایی را برای مقابله با شرایط استرس زا به شما می‌ آموزد که ممکن است به کاهش میگرن شما کمک کند.
  • مبتلایان می‌ توانند برای کاهش شدت علائم، از روش‌هایی مثل استراحت کردن در یک اتاق تاریک، ماساژ دادن سر و قرار دادن یک پارچه خنک و نمدار بر روی پیشانی یا پشت سر به درمان سردرد میگرنی کمک می‌ کند.
  • زیاد یا کم نخوابید. روزانه یک برنامه ثابت خواب و بیداری را تنظیم و دنبال کنید.
  • سعی کنید هر روز وعده‌های غذایی را در یک زمان مشخص بخورید.
  • به مقدار زیاد مایعات بنوشید. هیدراته ماندن، به ویژه با آب، ممکن است کمک کند.
  • به طور منظم تمرین کنید. ورزش هوازی منظم تنش را کاهش می‌ دهد و می‌ تواند به جلوگیری از میگرن کمک کند. در صورت موافقت پزشک، فعالیت هوازی مورد علاقه خود را مانند پیاده روی، شنا و دوچرخه سواری انتخاب کنید. به آرامی گرم شوید، زیرا ورزش ناگهانی و شدید می‌ تواند سردرد ایجاد کند.
  • ویزیت منظم توسط پزشک معالج

طب لاین گروه کادر درمان  و متخصصین علوم پزشکی و پرستاری و داروشناسی  :

گروه آموزشی علوم پزشکی ، کادر درمان پرستاری طب لاین ،ارائه دهنده انواع پکیج های پزشکی ، پرستاری و داروشناسی با بهترین کیفیت میباشد.جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

اینستاگرام گروه کادر درمان متخصصین علوم پزشکی و پرستاری طب لاین

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید