درمان پوسیدگی دندان کودکان بدون تزریق بی حسی و برداشت پوسیدگی

0
597
درمان پوسیدگی دندان کودکان - پرستاری - دندانپزشکی - پزشکی

برای درمان پوسیدگی دندان کودکان بدون تزریق بی حسی نیاز به شناخت برخی روش ها می باشد که بسیار نوین و کاربردی می باشد برای دانستن این روش با ما همراه باشید. گروه کادر درمان پرستاری و متخصصین علوم پزشکی طب لاین می تواند شما را در مباحث پزشکی و پرستاری راهنمایی کنند. در ادامه به مبحث نکاتی در مورد درمان پوسیدگی دندان کودکان بدون تزریق بی حسی و برداشت پوسیدگی و دندانپزشکی میپردازیم.

بررسی تکنیک هال (HALL) در دندانپزشکی کودکان

طی سال‌های اخیر دندانپزشکان با بهره‌گیری از پیشرفت‌های علمی و تکنیکی، درمان‌های جدیدی را بررسی و طراحی کرده‌اند که نیازی به تزریق یا تراش دندان ندارند. یکی از این درمان‌های جدید، تکنیک «هال» (Hall) نام دارد. در این روش، نوعی روکش کوچک و پیش‌ساخته از فولاد ضدزنگ روی دندان‌ آسیب‌دیده کودک گذاشته می‌ شود تا پوسیدگی را مهروموم یا درزگیری کند.
این شیوه مهروموم یا درزگیری، با قرنطینه کردن باکتری‌های مولد پوسیدگی، مانع رسیدن اکسیژن و مواد قندی به آنها می‌شود؛ یعنی همان ترکیباتی که برای ادامه حیات باکتری‌ها ضروری هستند. پس از جای‌گذاری این روکش جدید، باکتری‌ها دیگر نمی‌توانند با تولید اسید موجب تخریب مینای دندان و شکل‌‌گیری حفره‌ در دندان‌ها شوند و درنتیجه بیماری متوقف می‌شود.

مطالعات محققان

مطالعات محققان با هدف مقایسه اثربخشی روکش‌های فلزی جدید در مقایسه با مواد ترمیمی مرسوم دندان نشان می‌دهد که تکنیک «هال» دارای نرخ موفقیت بالاتری است، تا حدی که ۹۳ تا ۹۸ درصد از کودکان را برای مدت ۲ تا ۵ سال از دندان‌درد یا عفونت دندان‌ها دور نگه می‌دارد. براساس یافته‌های این تحقیق، کودکان هم این روش جدید را ترجیح می‌دهند یا آن را از روش مرسوم پُر کردن دندان آسان‌تر می‌دانند، صرف‌نظر از این‌که روش «هال» در یک کلینیک دندانپزشکی یا کلاس درس انجام شده باشد، و صرف‌نظر از این‌که این روش توسط یک دندانپزشک متخصص یا دندانپزشک عمومی یا دانشجوی دندانپزشکی انجام شده باشد.

بررسی مقایسه‌ای میزان اثربخشی تکنیک هال

درمان کردن یک دندان صرف با تکنیک «هال» بسیار خوب است، اما محققان می‌خواهند بدانند که اگر درمان چندین دندان در درازمدت ضروری باشد، چه اتفاقی می‌افتد. آنان برای ارزیابی این موضوع، سه روش کنترل و مدیریت پوسیدگی دندان را در دندان‌های شیری ۱۰۵۸ کودک ۳ تا ۷ سال که قبلا به پوسیدگی دندان مبتلا بودند، بررسی کردند و در ادامه وضعیت این کودکان را به مدت ۳ سال مورد پیگیری قرار دادند.

این مطالعه در سه گروه انجام شد:

در گروه اول رویکرد مرسوم مورد استفاده قرار گرفت: بی‌حس کردن دندان با تزریق، برداشت پوسیدگی و قرار دادن ماده ترمیمی در حفره. درمان این گروه با اقدامات پیشگیرانه در زمینه آموزش مسواک زدن صحیح دندان‌ها، ‌توصیه‌های تغذیه‌ای و استفاده از دهان‌شویه فلورایددار همراه بود. در گروه دوم، تکنیک «هال» یا درمان بدون تزریق و برداشت پوسیدگی همراه اقدامات پیشگیرانه ارایه شد. اما کودکان گروه سوم تنها درمان‌های پیشگیرانه را دریافت کردند.

پوسیدگی دندان بیماری شایع در کودکان و بزرگ‌سالان 

پوسیدگی دندان بار مالی قابل توجهی برای سازمان‌های خدمات بهداشتی و درمانی دارد. اگرچه به‌دست آوردن هزینه دقیق و مشخص برای درمان پوسیدگی دندان در سراسر جهان دشوار است. محققان دریافته‌اند که ۴۰ درصد از کودکان مبتلا به پوسیدگی دندان، حتی اگر توسط دندانپزشکان معاینه و درمان شوند، درد یا عفونت یا هر دو را تجربه می‌کنند. آنان همچنین می‌دانند که کودکانی که قبل از رسیدن به سن مدرسه دچار پوسیدگی دندان می‌شوند، نسبت به همسالان خودشان بیشتر با احتمال ابتلا به پوسیدگی دندان و مواجهه با پیامدهای آن در دوره‌های بعدی زندگی‌شان روبه‌رو هستند.

طب لاین گروه کادر درمان بیماری و متخصصین علوم پزشکی و پرستاری :

گروه آموزشی علوم پزشکی ، کادر درمان پرستاری و روانشناسی طب لاین ،ارائه دهنده انواع پکیج های پزشکی ، پرستاری و داروشناسی با بهترین کیفیت میباشد.جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

اینستاگرام گروه کادر درمان بیماری با متخصصین علوم پزشکی و پرستاری طب لاین

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید