درمان چین و چروک پوست

0
347
درمان چین و چروک پوست - پرستاری - پزشکی - طب سنتی

چین و چروک، که بخشی طبیعی از سالخوردگی است بیشتر در بخش‌ هایی از پوست مثل صورت، گردن، دست‌ ها و ساعد به چشم می‌ زند که در در معرض آفتاب قرار دارند. اگرچه ساختار و بافت پوست عمدتاً توسط ژنتیک تعیین می‏ شود، قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، به ویژه در مورد مردم دارای پوست روشن، یک علت اصلی چین و چروک است. عوامل دیگر مثل آلاینده‌ های هوا و سیگار نیز باعث تقویت بروز چین و چروک میشوند. گروه کادر درمان پرستاری و متخصصین علوم پزشکی طب لاین می تواند شما را در مباحث پزشکی و طب سنتی راهنمایی کنند. در ادامه به مبحث درمان چین و چروک پوست میپردازیم.

درمان چین و چروک پوست

اگر امروزه چین و چروک عاملی آزاردهنده برای مردم باشد بیش از هر زمان دیگری گزینه‌هایی برای کاهش میزان به چشم زدن آنها وجود دارد. داروها، تکنیک‌های کشیدن پوست، فیلرها، مواد تزریقی و جراحی در رأس موارد مؤثر برای درمان چین و چروک قرار دارند.

علایم چین و چروک پوست

چین و چروک عمقی و ناهنجار : چین و چروک خطوط و شکن‌ هایی که در پوست شکل می‌ گیرند. برخی چین و چروک می‌ توانند به خطوط و حفره‌ های عمقی تبدیل شوند و به ویژه در اطراف چشم‌ ها، دهان و گردن قابل رویتند.

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم 

اگر کسی در مورد نمای ظاهری پوست خود دچار نگرانی باشد باید به متخصص پوست مراجعه کند. درماتولوژیست پوست فرد را ارزیابی کرده و یک برنامۀ مراقبت از پوست شخصی شده یا فردمحور برای وی ایجاد خواهد کرد. درماتولوژیست همچنین می‏تواند درمان‌های پزشکی را برای چین و چروک توصیه کند.

علل چین و چروک پوست

چین و چروک بر اثر مجموعه‌ای از عوامل ایجاد می‌ شوند که برخی از آنها قابل کنترل بوده و مابقی غیر قابل اجتناب محسوب می‌ شوند

سن :

وقتی مردم پا به سن می‌ گذارند پوست به شکل طبیعی انعطاف‌ پذیری خود را از دست می‌ دهد و شکننده‌ تر می‌ شود. کاهش میزان تولید روغنهای طبیعی باعث خشکی پوست میشود و چین و چروک را در آن افزایش می‌ دهد. چربی لایۀ زیرین پوست از بین می‌ رود. این کمبود چربی باعث شل و آویزان شدن پوست شده و در نتیجۀ نمای ظاهری شیارها و حفره‌های ایجاد شده افزایش می‌ یابد.

پیشگیری از چین و چروک پوست

در زیر به بهترین راه‌های پیشگیری از چین و چروک پوست اشاره شده است:

پوست خود را از اشعه آفتاب محفوظ نگه دارید

پوست خود را محافظت کرده و از بروز چین‌ های بعدی از طریق محدود کردن زمان سپری شده زیر نور آفتاب پیشگیری کنید و همیشه لباس‌ های محافظ پوست مثل کلاه‌ های لبه پهن، پیراهن آستین بلند، و عینک آفتابی استفاده کنید. همچنین مردم نباید در فضای بیرون حتی در اوقات زمستان استفاده از ضد آفتاب را فراموش کنند.

رژیم غذایی سالمی داشته باشید.

شواهدی در این مورد وجود دارد که برخی ویتامین‌ ها در رژیم غذایی به حفاظت از پوست کمک می‌ کنند. در مورد نقش رژیم غذایی به تحقیق بیشتری نیاز است اما خوردن میوه و سبزیجات فراوان نقش مؤثری در این مورد دارد.

درمان چین و چروک پوست

چند گزینه درمان پوست برای کمک به کاهش چین و چروک یا کمتر جلب توجه کردن آنها وجود دارد.

دارو های درمانی

رتینوئیدهای موضعی

رتینوئیدها مشتقات ویتامین A هستند که استفاده از آنها بر روی پوست می‌ تواند باعث کاهش چین و چروک، لکه‌ ها و ناهمواری پوست شود. از آنجا که رتینوئیدها می‌ توانند سوختگی پوست را افزایش دهند، مردم باید در هنگام استفاده از آنها از ضد آفتاب دارای طیف وسیع استفاده کرده و لباس‌ های محافظ در برابر نور آفتاب به تن کنند. رتینوئیدها می‌ توانند باعث ایجاد سرخی، خشکی، خارش و سوزش یا احساس مور مور در پوست شوند.

کرم‌های ضد چین و چروک

اثربخشی کرم‌ های ضد چین و چروک به جزء فعال این کرم‏ها بستگی دارد. رتینول، آنتی‌اکسیدان‌ ها و برخی چربی‌ ها می‌ توانند باعث ایجاد بهبود جزئی تا خفیف در میزان چین و چروک شوند. تأثیر کرم‏‌ های ضد چین و چروک، اگر تأثیری داشته باشند، جزئی و به طور معمول کوتاه مدت است زیرا میزان مادۀ مؤثر این کرم‌ ها کمتر از کرم‌ های نسخه‌ای است.

اقدامات جراحی و سایر تکنیک‌ها

طیفی از تکنیک‌ های بازسازی پوست، تزریق، فیلرها و اقدامات جراحی برای کاهش چین و چروک در دسترس است. هر یک از این درمان‌ها نتایج و عوارض جانبی بالقوه خود را دارد. برخی مطالعات خاطرنشان کرده‌اند که استفاده از درمان ترکیبی می‌ تواند رضایت‌ بخش‌ ترین نتایج را به دنبال داشته باشد.

درمان‌ های لیزر، منبع نوری و رادیوفرکانسی

در چین و چروک یک اشعه لیزر لایۀ خارجی پوست (اپیدرمیس) را از بین می‌ برد و لایۀ زیرین پوست (درمیس) را گرم می‌ کند که این باعث تحریک رشد فیبرهای کلاژن جدید می‌ شود. وقتی زخم‌ ها التیام پیدا می‌ کنند، پوست هموارتر و محکم‌ تری شکل می‌ گیرد. التیام کامل در این عمل ممکن است به چندین ماه وقت نیاز داشته باشد. خطرات عمل مزبور شامل بروز جای زخم و روشن یا تیره شدن رنگ پوست است. از مهمترین دستگاه های لیزر پوست برای جوانسازی صورت می توان به لیزر فرکشنال و اندولیفت اشاره کرد.

طب لاین گروه کادر درمان علوم پزشکی ، پرستاری و طب سنتی  :

گروه آموزشی علوم پزشکی و پرستاری طب لاین ،ارائه دهنده انواع پکیج های پزشکی ، پرستاری و طب سنتی با بهترین کیفیت میباشد.جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

اینستاگرام گروه کادر درمان علوم پزشکی و پرستاری و طب سنتی طب لاین

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید