دندانپزشکی بیماران قلبی

0
693
دندانپزشکی بیماران قلبی - پرستاری - پزشکی - اندوکاردیت عفونی - جراحی‌ های دندان
دندانپزشکی بیماران قلبی

در برخی از موارد ممکن است پزشک قبل از انجام برخی جراحی‌ های دندان ، برای پیشگیری از بروز مشکلات اقدامات خاصی انجام دهد. مثلا در اندوکاردیت عفونی ، حتما قبل جراحی دندان باید آنتی‌ بیوتیک مصرف شود. چون امکان زیادی وجود دارد که این جراحی‌ ها باعث ورورد باکتری ها به جریان خون و استقرار آنها بر روی دریچه‌ های قلب شود. گروه کادر درمان پرستاری و متخصصین علوم پزشکی طب لاین می تواند شما را در مباحث پزشکی و پرستاری راهنمایی کنند. در ادامه به مبحث نکاتی در مورد دندانپزشکی بیماران قلبی میپردازیم.

 اندوکاردیت عفونی

اندوکاردیت عفونی، عفونت پوشش داخلی حفرات قلب (اندوکارد) و یا دریچه‌های قلب است. این عارضه توسط موجودات میکروسکوپی (بطور معمول باکتری‌ها و گاهی قارچ‌ها و سایر انواع موجودات میکروسکوپی) ایجاد می‌شوند. این موجودات از طریق جریان خون وارد قلب شده و در آنجا ساکن می‌ شوند. این موجودات میکروسکوپی به شکل طبیعی و بی‌ خطری در برخی از قسمت‌ های بدن مانند دهان و دستگاه ادراری زندگی میکنند و ممکن است بر اثر کوچکترین خراش یا بریده شدن بافت وارد جریان خون شوند. همیشه وجود باکتری‌ ها در خون، منجر به اندوکاردیت نمی‌ شود و همچنین تمام باکتری‌ ها نیز قادر به ایجاد اندوکاردیت نمی‌ باشند. اندوکاردیت بیماری ناشایعی است.

احتمال ابتلا به اندوکاردیت در چه صورت افزایش می یابد؟

احتمال ابتلا به اندوکاردیت در صورت وجود بیماری‌ های دریچه‌ ای، جراحی قلبی، نقص مادرزادی قلبی، آسیب دریچه‌ های قلبی به علت تب رماتیسمی در دوران کودکی، دریچه مصنوعی قلب یا وجود هر ماده خارجی دیگری در بدن افزایش می‌ یابد. معتادان مواد مخدری که از سوزنهای مشترک یا آلوده استفاده می‌ کنند نیز در معرض خطر زیاد ابتلا به اندوکاردیت قرار دارند.

علائم اندوکاردیت

علایم اندوکاردیت متغیراند اما اغلب آنها با تب همراه می‌ باشند. بیشتر افراد سایر علایم شبه آنفولانزایی مانند دردهای عضلانی، خستگی، تعریق شبانه و از دست دادن اشتها را گزارش می‌ کنند. اگر مبتلا به اندوکاردیت مزمن یا اندوکاردیت تحت حاد هستید، علایم ممکن است شدت کمتری داشته و تا ماه‌ها قبل از تشخیص ادامه داشته باشند. گاهی اوقات علائم نارسایی قلبی مانند تنگی نفس و گیج شدن نخستین نشانه اندوکاردیت عفونی می‌ باشند. شما و پزشک معالج‌ تان ممکن است متوجه تغییراتی در پوست و ناخن‌ هایتان بشوید، از جمله لکه‌های قرمز در کف دست و پا، زخم‌ های دردناک در نوک انگشتان دست و پا و یا خط‌ های تیره (خونریزی‌ های ریز) در زیر ناخن‌ها که به نظر خرده‌های چوب می‌آیند. اندوکاردیت عفونی ممکن است باعث ایجاد عوارض دیگری نظیر کم‌خونی و خون ادراری گردد.

درمان اندوکاردیت

برای درمان اندوکاردیت به مقادیر (دوزهای) فراوانی از آنتی‌ بیوتیک به مدت 2 تا 6 هفته برای کشتن موجودات میکروسکوپی عفونی در خون و استریلیزه کردن دریچه‌ های قلب نیاز دارید. در ابتدا ضروری است که در بیمارستان بستری شوید تا آنتی‌ بیوتیک‌ ها به صورت داخل وریدی تجویز شوند. در برخی از افراد که به خوبی به این درمان اولیه پاسخ می‌ دهند، ممکن است دوره کامل مصرف آنتی‌ بیوتیک‌ ها در خانه تکمیل شود. پزشک معالج شما با انجام آزمایش‌ های خونی منظم از کارکرد صحیح داروها مطمئن خواهد شد.

مصرف آنتی‌بیوتیک‌ ها برای پیشگیری از اندوکاردیت

در برخی از موارد ممکن است پزشک توصیه نماید که قبل از انجام برخی جراحی‌های دندان (ازجمله جرم‌ گیری) یا سایر انواع جراحی، برای پیشگیری از بروز اندوکاردیت عفونی، حتما آنتی‌ بیوتیک مصرف کنید. اگر به علت افزایش میزان خطر اندوکاردیت وضعیت خطرناکی دارید (مثل یک دریچه غیرطبیعی، جراحی قبلی دریچه‌ای، یک دریچه مصنوعی قلب، اندوکاردیت، یا برخی بیماری‌های مادرزادی قلب) امکان زیادی وجود دارد که این جراحی‌ها باعث ورورد باکتری‌ ها به جریان خون و استقرار آنها بر روی دریچه‌ های قلب شود. در حال حاضر دستورالعمل‌ های پزشکی توصیه می‌ کنند که تنها افرادی که بیماری‌ های شدید زمینه‌ ای دارند، قبل از این جراحی‌ ها آنتی‌ بیوتیک‌ های پیشگیرانه را مصرف نمایند.

این جراحی‌ ها معمولا در قسمت‌ هایی از بدن انجام می‌ گیرند که به طور طبیعی در این قسمت‌ها باکتری یافت می شود:

• اعمال جراحی‌ های دندان که احتمالا باعث خونریزی می‌ شوند، از جمله جرم‌ گیری.
• برداشت لوزه‌ها و لوزه سوم.
• برونکوسکوپی یا دیدن مستقیم مجاری تنفسی بوسیله یک برونکوسکوپ.
• برخی از انواع جراحی‌های مجاری تنفسی، دستگاه گوارشی یا دستگاه ادراری.
• جراحی کیسه صفرا یا پروستات.

روش های پیشگیری از اندوکاردیت

رعایت بهداشت دهان برای داشتنی دهانی سالم، اطلاع دادن به دندان‌ پزشک در مورد وضعیت قلب و دریچه‌ های آن، دادن شماره تلفن پزشک به دندان‌ پزشکتان تا آنها در مورد شما با هم مشورت نمایند و پیروی از دستورات پزشک یا دندان‌ پزشک در مورد مصرف آنتی‌ بیوتیک قبل از دندان‌پزشکی. همچنین شما می‌توانید یک کارت مخصوص حاوی اطلاعات مربوط به اندوکاردیت عفونی را با خود به همراه داشته باشید. این اقدامات نمی‌ توانند از تمام موارد اندوکاردیت پیشگیری نمایند چرا که نمی‌ توانیم پیش‌بینی نماییم که میکروب‌ها چگونه و چه زمانی وارد جریان خون می‌شوند و نیز نمی‌توانیم همه افراد در معرض خطر را قبل از انجام اقدامات تهاجمی شناسایی نماییم. همچنین نمی‌توان همه میکروب‌های اختصاصی را شناسایی نمود. پزشکان از این مورد نگرانند که مصرف بیش از حد آنتی‌بیوتیک موجب مقاومت دارویی شود. تحقیقات برای مشخص کردن موثرترین راه‌های پیشگیری از اندوکاردیت عفونی همچنان درحال انجام هستند.

قرص وارفارین

آن دسته از بیمارانی که دریچه آنها از نوع فلزی است جهت جلوگیری از ایجاد لخته خون باید قرص وارفارین مصرف کنند. مصرف نکردن آن بیماران را با مشکلات بسیار حاد و جدی روبرو خواهد کرد. درصورتیکه نوع دریچه خوکی یا انسانی باشد نیازی به مصرف وارفارین نیست مگر آنکه ریتم قلب نامنظم باشد. البته در دریچه های خوکی هم در چند ماه اول بعد از عمل، مصرف وارفارین لازم است (تحت نظر پزشک معالج) این قرص با تاثیر برروی یک سری از فاکتورهای انعقادی خون، زمان انعقاد آن را افزایش می‌دهد. تاثیر این دارو را آزمایشی بنام زمان پروترومبین (PT ) و نسبت بین المللی (INR ) تعیین می‌ کند.

علایم ‌هشداردهنده افزایشPT-INR که با بروز آن‌ به ‌پزشک خود‌ باید ‌مراجعه کنید

• خونریزی از لثه هنگام مسواک زدن
• وجود مدفوع سیاه رنگ
• خونریزی زیر جلدی
• کبودی بی دلیل روی پوست
• خونریزی بی دلیل از بینی
• خونریزی شدید و غیر طبیعی در دوران قاعدگی
• درد یا تورم شکم
• پیدایش خون در ادرار
• یبوست شدید
• سرفه یا خلط خونی
• سرگیجه
• سردرد شدید مداوم
• درد ، سفتی یا تورم مفاصل
• استفراغ خونی

طب لاین گروه کادر درمان بیماری و متخصصین علوم پزشکی و پرستاری :

گروه آموزشی علوم پزشکی ، کادر درمان پرستاری و روانشناسی طب لاین ،ارائه دهنده انواع پکیج های پزشکی ، پرستاری و داروشناسی با بهترین کیفیت میباشد.جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

اینستاگرام گروه کادر درمان بیماری با متخصصین علوم پزشکی و پرستاری طب لاین

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید