دهیدراتاسیون در اطفال

0
11107
بیماری کودکان-کم آبی در اطفال-انواع دهیدراتاسیون در اطفال-درمان کم آبی در اطفال-تشخیص
بیماری کودکان-کم آبی در اطفال-انواع دهیدراتاسیون در اطفال-درمان کم آبی در اطفال-تشخیص

بهترین روش تعیین مقدار دهیدراتاسیون یا کم آبی دراطفال و  کودکان ،اختلاف وزن قبل و بعد از بیماری است و همیشه امکان‌ پذیر است و اکثراً باید بالینی تشخیص داده شود. اکثریت موارد دهیدراتاسیون در کودکان به علت گاستروانتریت ایجاد می‌ گردد.در ادامه به مبحث نکاتی در مورد دهیدراتاسیون در اطفال میپردازیم – کم آبی در اطفال-انواع دهیدراتاسیون در اطفال-درمان کم آبی در اطفال-تشخیص

انواع دهیدراتاسیون در اطفال

  • دهیدراتاسیون خفیف: بچه بی‌قرار و تشنه است ولی کاملاً هوشیار می‌باشد.
  • دهیدراتاسیون متوسط: تاکی کاردی، اولیگوری، مخاطات خشک، هایپوتنشن ارتواستاتیک، هیپرپنه، فونتاذل کمی فرو رفته، تورگور پوست کمی کاهش یافته با یا بدون اشک دارد. نبض‌ها ممکن است کمی ضعیف لمس گردند.
  • دهیدراتاسیون شدید: نبض کاملاً ضعیف، تاکی‌پنه و هیپرپنه، لتارژی، اولیگوری شدید، آنوری، تاکیکاردی، مخاطات خشک، کرامپ عضلانی، کاهش پرفیوژن پوست، Mottling، تعریق و سیانوز و اندام‌های سرد.
  • دهیدرتاسیون را براساس مضربی از 3 یا 5 بیان می‌کنند که مضرب 3 برای اطفال و مضرب 5 برای شیرخواران درنظر گرفته می‌شود.

نکته: تخمین درجه دهیدراتاسیون در نوع هیپرناترمیک، کم‌تر از حد واقعی و در نوع هیپوناترمیک برعکس خواهد بود.

1ـ دهیدراتاسیون خفیف: 3ـ5 درصد

2ـ دهیدراتاسیون متوسط: 6ـ10 درصد

3ـ دهیدراتاسیون شدید: 9ـ15 درصد

مثال: در بچه‌ای 5ساله که اورتواستاتیک هایپوتنشن دارد، 6 درصد مایع از دست داده است یعنی cc/kg60 مایع از دست رفته است.

مثال: بچه 9ماهه که با شوک آمده، 15 درصد مایع از دست داده است (یعنی cc/kg150) اگر بچه‌ای 2 درصد دهیدراته باشد، یعنی cc/kg20 مایع از دست داده است و اگر برعکس cc/kg20 مایع تجویز گردد، 2 درصد دهیدراتاسیون وی جبران گشته است.

نکته: حداکثر 3بار cc/kg20 تجویز مایعات، حدود 6 درصد دهیدراتاسیون را جبران نموده و دهیدراتاسیون شدید و شوک را به متوسط تبدیل می‌ نماید.

مثلاً: بچه‌ای 4ساله را با شوک به اورژانس آورده‌اند، پس 9 درصد دهیدراته بوده و هدف تبدیل آن به دهیدراتاسیون 6 درصد می‌باشد، یعنی cc/kg30 مایعات لازم دارد. (حداکثر 2 تا cc/kg20)

نکته مهم: در موارد اصلاح دهیدراتاسیون، قدم اول، تجویز ml/kg20 یک مایع ایزوتونیک مثل N/S یا (خون در موارد خونریزی) رینگر لاکتات به مدت min20 و تکرار آن و با سرعت بیش‌تر در موارد دهیدراتاسیون شدید اندیکاسیون دارد.

در قدم بعدی، بیمار یک دوز دیگر ml/kg20 محلول ایزوتونیک در عرض دو ساعت به‌منظور اطمینان از حفظ حجم داخل عروقی دریافت می‌نماید. (حداکثر یک‌لیتر). قدم سوم، محاسبه مجموع نگهدارنده و مایع کمبود در بیمار و سپس کم نمودن حجم‌های بولوس تجویز شده مایعات ایزوتونیک از آن و تجویز مابقی مایعات باقی‌مانده در عرض 24 ساعت به‌صورت محلول 2/1 نرمال سالین در 5 DW درصد به همراه KCL 20meq/l می‌باشد.

درمان خوراکی دهیدراتاسیون:

دهیدراتاسیون خفیف تا متوسط ناشی از اسهال به‌طور خیلی مؤثری با یک محلول خوراکی ORS درمان می‌گردد.

کم آبی در اطفال-انواع دهیدراتاسیون در اطفال-درمان کم آبی در اطفال-تشخیص بیماری کودکان

اندیکاسیون‌های درمان وریدی:

1ـ دهیدراتاسیون شدید و شوک

2ـ کاهش سطح هوشیاری

3ـ عدم تحمل خوراکی و استفراغ شدید

4ـ ایلئوس به هر علتی

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید