زخم بستر چیست؟

0
557
زخم بستر در بیماران-آسیب بافتی-زخم بستر در بیماران-بد سور-درمان زخم بستر-مراقبت از زخم بستر
زخم بستر در بیماران-زخم بستر در بیماران-بد سور-درمان زخم بستر-مراقبت از زخم بستر

بیماری زخم بستر نوعی آسیب بافتی است که می تواند به دلیل وارد آمدن فشار طولانی مدت به قسمت هایی از بدن رخ بدهد و اغلب در بیماران بستری و بیمارانی که به هر دلیل دچار مشکلات حرکتی شده اند و به مدت طولانی مجبور به استراحت در بستر هستند رخ می دهد. در ادامه به مبحث نکاتی در مورد بیماری زخم بستر میپردازیم. زخم بستر در بیماران-بد سور-درمان زخم بستر-مراقبت از زخم بستر

پیشگیری از بیماری زخم بستر

زخم های بسترمی توانند دردناک و کشنده باشند. خبر خوب این است که چند مرحله ساده می تواند بسیاری از زخم های بستر را از رسیدن به مرحله وخیم و حتی کشنده باز دارد. فشار بر روی نواحی خاصی از بدن، به ویژه در قسمت هایی که استخوان ها برجسته است، ایجاد می شود  به عنوان مثال، اگر به پشت دراز کشیده اید، یا اگر به پهلو خوابیده اید، قسمت تحتانی پشت شما در نزدیکی باسن و پاشنه های شما تحت فشار قرار می گیرد. دوباره به پهلو، محل تلاقی ران با کمر و قسمت خارجی مچ پا تحت فشار قرار می گیرد. وقتی قرار است در تخت به طرفین یا بالا و پایین تخت جابه جا شویم اگر به صورت نادرست منتقل شویم، اصطکاک ممکن است به یکی از عوامل زخم بستر یا  فشاری بیفزاید.

فقط در طی چند ساعت ، این فشار می تواند مویرگهای ظریفی را که خون را به پوست و بافت زیرین می رساند ، متوقف کند. بدون خون تازه برای وارد کردن اکسیژن و دفع مواد زائد متابولیکی ، پوست و سایر بافت های مجاور دچار کمبود اکسیژن  مواد مغذی  می شوند و ممکن است در نهایت از بین بروند. در گفتارهای پزشکی متداول پزشکان از آن ها با عنوان زخم بستر،زخم فشاری و یا دکوبیتس نیز نام میبرند.

تغییر وضعیت مکرر یا چنج پوزیشن بیمار:

موثرترین راهکار پیشگیری از زخم بستر و آسیب بافتی تغییر وضعیت دادن مکرر (چنج پوزیشن) بیمار است. تغییر وضعیت دادن باید بصورت مکرر و مرتب باشد تا از ایجاد فشار بر روی یک نقطه خاص و بروز زخم و عفونت جلوگیری شود. در حین تغییر وضعیت باید توجه شود که کشش و آسیبی به پوست در معرض خطر زخم بستر وارد نشود. بدن باید در وضعیتی قرار بگیرد که قسمت هایی که بیشتر در معرض زخم بستر هستند تحت فشار کمتری قرار گیرند. زخم بستر بسیار شدید در اثر خوابیدن مداوم است.

زخم بستر در بیماران-بد سور-درمان زخم بستر-مراقبت از زخم بستر

اصول تغییر وضعیت در بیماران آسیب بافتی که در بستریا تخت :

  • حداقل هرنیم ساعت تا یک ونیم ساعت یکبار و به طور متوسط یک ساعت یکبار باید وضعیت دراز کشیدن تغییر کند.
  • در کسانی که قدرت اندام فوقانی آنها خوب است باید وضعیت خوابیدن خود را تغییر دهند.
  • بعضی انواع بالشتک که با آب، فوم، ژل یا هوا پر می شوند به توزیع بهتر فشار کمک کرده و از زخم بستر پیشگیری می کنند.
  • وضعیت درازکشیدن بیمار و استفاده از بالشتک ها باید طوری تنظیم شوند که قسمت های حساس به زخم بستر کمتر تحت فشار قرار گیرند.

زخم بستر و آسیب بافتی ناشی از نیروهای فشاری:

گاهی اوقات استفاده از تشک های مواج که فشار را در نقاط مختلف پوست بطور مرتب تغییر می دهند مانند تشک مواج های لوله ای که یک درمان پر و خالی می شوند مفید است. استفاده مناسب از تشک های معمولی و تشک های مواج نیز در پیشگیری از زخم بستر موثر است.

شرایطی که بر جریان خون و گردش خون تأثیر می گذارد:

  • دیابت
  • فشار خون بسیار پایین
  • بیماری عروق محیطی

تغییر وضعیت در زخم بستر 

بسیاری از پروتکل های پیشگیری زخم بستر توصیه می کند هر دو ساعت یک بیمار بی حرکت را جابجا کنید. هدف این است که اگر بیمار نتواند موقعیت خود را تغییر دهد ، پرسنل پرستاری باید این کار را برای او انجام دهند.

راهنمای پیشگیری از زخم بستر

تغذیه در زخم بستر چگونه باشد؟

برخی از متخصصان معتقدند افزایش پروتئین دریافتی بیمار کلید بهبودی زخم های بستر است. تغذیه مناسب و مصرف به اندازه کالری، پروتئین، ویتامین، مواد معدنی و آب در کاهش احتمال زخم بستر موثر است. مشورت با متخصص فیزیوتراپیست و آموزش حرکات مناسب در تقویت عضلات، بهبود گردش خون بیمار و کاهش احتمال بروز زخم بستر موثر است.

زخم بستر در بیماران-بد سور-درمان زخم بستر-مراقبت از زخم بستر

مراقبت از پوست در زخم بستر 

  • خشکی پوست یک عامل خطر شناخته شده برای ایجاد زخم بستر در تخت است ، احتمالاً به دلیل ایجاد اصطکاک.
  • پوست ناحیه تحت فشار نیز باید بطور مرتب تمیز شود.
  • پوست بیمار در طول روز باید با آب گرم و صابون شسته و سپس خشک شود.
  • پوست قسمت هایی را که ممکن است مرطوب شوند با پودر تالک باید خشک نگه داشته شوند و پوست قسمتهایی که خشک شده اند با لوسیون مرطوب کننده باید مرطوب شود.
  • پوست نقاطی را که احتمال زخم بستر در آنها وجود دارد باید هرروز بررسی شود تا به پیشگیری از زخم بستر کمک شود.
  • در صورتی که بیمار دچار بی اختیاری ادرار و مدفوع است باید مانع ریخته شدن ادرار و مدفوع بر روی پوست شده و پوست را همیشه تمیز و خشک نگه داشت.

زخم بستر در بیماران-بد سور-درمان زخم بستر-مراقبت از زخم بستر

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید