بارداری برای زنان مبتلا به سرطان سینه خطری ندارد

0
595
بارداری برای زنان مبتلا به سرطان سینه خطری ندارد | بارداری و سرطان سینه | احتمال مرگ دربازگشت سرطان سینه بارداری | اطلاعات پزشکی طب لاین

مطالعه ای بسیار وسیع که اخیرا نتایجش منتشر شده است نشان می دهد که باردار شدن بعد از تشخیص ابتلا به سرطان سینه، خطر و احتمال مرگ سرطان سینه در بارداری را افزایش نمی دهد. و بازگشت سرطان سینه بعد از بارداری‌حتی کاهش نیز یافته است. مطالعه در زمینه حاملگی و سرطان سینه که شامل 1207 زن شرکت کننده زیر 50 سال با سابقه سرطان سینه  بود توانست دریچه جدیدی را به روی علم زنان و همچنین تحقیقات کانسر گشود. با طب لاین پویاترین سایت اطلاعات پزشکی طب لاین همراه باشید.

سرطان سینه در بارداری

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این مطالعه شامل 1207 زن زیر 50 سال بود که پیش از این مبتلا به سرطان سینه بودند؛ اما این سرطان به سایر قسمت های بدن متاستاز نداده بود. اغلب زنانی که در این مطالعه بودند(57 درصد)، مبتلا به سرطان سینه گیرنده استروژن مثبت بودند که نوعی سرطان سینه است که در آن رشد تومورها به هورمون  های استروژنی متکی است.

حاملگی و سرطان سینه

برخی از پزشکان همواره نگران این امر بوده اند که احتمال بازگشت سرطان و عود مجدد آن بعد از حاملگی وجود دارد که به دلیل تغییرات هورمونی طی بارداری است. طی این مطالعه و در یک دوره میانگین 2.4 ساله بعد از تشخیص و درمان، 333 زن باردار شدند. بعد از یک دوره پیگیری 10 ساله، محققین مشاهده کردند که تفاوتی از نظر ابتلا نشدن به بیماری، بین زنانی که باردار شدند و آن هایی که باردار نشدند وجود ندارد. و این با وضعیت گیرنده های استروژنی نیز مرتبط نیست. از طرف دیگر این محققین براین باورند که حاملگی اثرات زنده مانی شگفت آوری برای زنانی که مبتلا به سرطان سینه ER‌منفی داشته است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت بارداری‌ و سرطان ‌سینه تاثیر منفی بر یکدیگر ندارند. و چه بسا که این موضوع تاثیر مثبت نیز بر سلامت زنان مبتلا به سرطان‌ سینه نیز دارد.

احتمال مرگ سرطان سینه در حاملگی

احتمال مرگ در زنان باردار با سابقه سرطان‌سینه در مقایسه با زنانی که باردار نشدند، 42 درصد کمتر بود. این یافته ها ثابت می کند که بارداری بعد از سرطان ‌سینه نباید ناراحت کننده باشد، حتی برای زنانی که مبتلا به سرطان‌ سینه گیرنده استروژن مثبت هستند. از طرف دیگر ممکن است بارداری فاکتور حمایت کننده برای بیماران مبتلا به سرطان سینه گیرنده استروژن منفی باشد.

سایر اطلاعات پزشکی در زمینه زنان و زایمان را در طب لاین بخوانید. زنان و مامایی

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید