شكستگی دنده ها

0
7134
شکستگی دنده - نشانه های آسیب قفسه ی سینه-قفسه ی سینه ی شناور-کوفتگی ریه-درمان  شكستگی دنده و جناغ
شکستگی دنده-نشانه های آسیب قفسه ی سینه-قفسه ی سینه ی شناور-کوفتگی ریه-درمان  شكستگی دنده و جناغ

دنده ها می توانند در اثر عواملی مثل وارد شدن فشار مستقيم به قفسه سينه،ضربات مشت،سقوط و يا اعمال فشار غير مستقيم مثلاً در ضربات له كننده مثلاً حاصل از آوار، دچار شكستگی شوند. اگر شكستگس دنده با زخمهای نافذ نيز عارضه دار شده باشد،ممكن است تنفس نيز به طور خطرناكی مختل شده باشد. شكستگی دنده ها در اطفال به دليل انعطاف پذيری قفسه ی سينه شايع نيست اما در افراد مسن به دليل اينكه انعطاف پذيری قفسه ی سينه از دست رفته و استخوان ها شكننده شده اند بسيار شايع است اغلب شكستگی دنده ها در قسمت ميانی دنده رخ می دهد.  در ادامه به مبحث نکاتی در مورد شكستگی دنده ها میپردازیم.نشانه های آسیب قفسه ی سینه-قفسه ی سینه ی شناور-کوفتگی ریه-درمان  شكستگی دنده و جناغ

قفسه ی سینه ی شناور :

شايع ترين علت قفسه ی سينه ی شناور به ترتيب اول تصادف و بعد سقوط از ارتفاع است . در اين آسيب يک يا چند دنده از دو قسمت يا بيشتر دچار شكستگی شده يا اينكه جناغ به همراه چند دنده از قفسه ی سينه جدا می شود در اين حالت قسمت شناور در هنگام دم به جاي خارج به داخل و در هنگام بازدم به جای داخل به خارج حركت می كند كه به اين حركت، حركت متناقض گفته می شود . در صورتی كه قفسه ی سينه ی شناور بی حركت شود درد كم و تنفس راحت تر می شود . بالشتک حجيمی روی قفسه ی سينه ی شناور قرار داده و با يک باند بايد بسته شود و از قرار دادن جسم سنگين روي قفسه ی سينه ی شناور و يا محكم بستن آن جداً بايد خودداری شود چون حجم جاری را كم می كند .

شكستگی جناغ :

معمولاً در اثر برخورد با فرمان ماشين يا داشبورد ايجاد می شود در اثراين آسيب ممكن است ريه يا ميوكارد قلب كوبيده شود. از شايع ترين علائم شكستگی جناغ افزايش تعداد تنفس است. به دنبال تروما آسیب های ریه بصورت تجمع هوا در فضای جنب (پنوموتوراکس باز وبسته) تجمع خون در فضای جنب (هموتوراکس) وایجاد می شود. تجمع هوا در فضای جنب ترومای نافذ قفسه ی سينه می تواند موجب تجمع هوا در فضاي جنب شود (پنوموتوراكس) گاهی ممكن است سوراخ شدن مری نيز باعث ايجاد پنومومدياستن شود كه به نوبه خود منجر به پارگی پلور و نشت هوا به درون آن می گردد . مصدوم ممكن است علائم سنكوپ و يا علامت هامان را نيز نشان دهد.

پنوموتوراکس فشارنده

در صورتی كه زخم ايجاد شده در ديواره قفسه سينه و يا ساختمان های ريه به صورت دریچه یك طرفه عمل كند، با هر دم و يا سرفه، مقداری هوا به درون فضای جنب كشيده می شود ، بدون آنكه امكان خارج شدن از اين حفره را داشته باشد . در اين صورت ، فشار داخل حفره جنب به تدريج افزايش يافته منجر به روی هم خوابيدن ريه در همان طرف می شود . به چنين وضعيتی پنوموتوراكس فشارنده می گويند . تجمع خون در فضای جنب تجمع خون در فضای جنب كه معمولا با تجمع هوا در فضاي جنب همراه است عمدتا بدنبال شكستگی دنده ايجاد می شود و بايد لوله گذاري ريه ( چست تيوب ) انجام شود و خون داخل ريه خارج گردد.

نشانه های آسیب قفسه ی سینه-قفسه ی سینه ی شناور-کوفتگی ریه-درمان  شكستگی دنده و جناغ

کوفتگی ریه:

اين عارضه جزو صدمات بافت ريه بوده، به دنبال ترومای غير نفوذی قفسه سينه ايجاد می شود و اغلب با ساير صدمات شديد همراه است. اين ضايعه منجر به خونريزی به داخل نسج ريه و آلوئول و مويرگ ها گردد .به تدريج به دليل آنوكسی و تغيير در نفوذ پذيري بافتی، خون و مايعات در فضای ميان بافتی و بين آلوئولها جمع شده ، موجب بروز ادم می گيرند. سر انجام ممكن است به دنبال پيشرفت اين ضايعه، آتلكتازی و انسداد راههای هوايی تحتانی نيز اتفاق بيفتد . تشخيص كوفتگی ريه به دنبال سابقه صدمات غير نفوذی و له كننده قفسه سينه مطرح می گردد .

اورژانس آسیب‌های چندگانه

تامپوناد پریكارد 

تجمع خون در لايه ی جداری قلب ( پريكارد ) را تامپوناد پريكارد مي گويند كه از پر شدن قلب جلوگيری می كند در نتيجه بازده قلب كم می شود و با پيشرفت آن نهايتاً ايست قلبی رخ می دهد مهمترين علامت تامپوناد آن ضعيف شدن صداهای قلبی و اتساع وريد گردنی است.

کوفتگی میو کارد :

در اثر ترومای غير نافذ، يا به دنبال شكستگی دنده ها يا جناغ، ايجاد می شود كه منجر به خونريزی همراه ادم و پارگی لايه ميوكارد قلب می شود.

پارگی نای:

مداخلات درمانی شامل تجويز اكسيژن بالا، جای گذاری لوله سينه و آماده كردن بيمار جهت ترميم سريع پارگی از طريق جراحی است .

پارگی مری:

در تروماهای نفوذی و غير نفوذی هر دو ، احتمال پارگی مری وجود دارد پارگی ازوفاژ يک ترومای نادر است اما در صورت بروز، بسيار كشنده است. در صورت شكستگی دنده اول و دوم نيز احتمال پارگی آن وجود دارد .

نشانه های آسیب قفسه ی سینه-قفسه ی سینه ی شناور-کوفتگی ریه-درمان  شكستگی دنده و جناغ

علائم و نشانه های آسیب قفسه ی سینه :

  • درد در محل آسيب
  • درد موضعی تشديد شونده با تنفس در محل آسيب
  • تنگيی نفس خروج خون با سرفه
  • اختلال در اتساع طبيعي قفسه ي سينه
  • نبض سريع
  • كاهش فشارخون
  • سيانوز در لب ها و بستر ناخن ها.

روشهای تشخیصی :

گرافی قفسه سینه: انجام CXR براي تمام بيماران دچار ترومای بلانت قفسه صدري توصيه می شود .

CT- scan : CT اسكن قفسه صدري در كسي كه در CXR او يافته اي ديده شده يا دچار ديس پنه يا درد قفسه صدري پايداراست بكار می رود

درمان :

درمان طبی بيمار با شكستگی دنده و جناغ بايد بر مبناي كنترل درد، اجتناب از حركات فيزيكی و درمان صدمات تشخيص داده شده، برنامه ريزی شود. معمولا از آرام بخش ها جهت كاهش درد و دادن فرصت جهت انجام تنفس عميق و سرفه استفاده می شود.

راهكارهای انتخابی تسكین درد :

مسدود كردن عصب بين دنده ای وقراردادن كيسه يخ روی محل شكستگی می باشد معمولا درد 5 تا 7 روز ادامه دارد. بيشتر شكستگی ها ظرف 6 هفته – 3 بهبود می يابد. درمان قفسه سينه شناور همانند درمان دنده شكسته، معمولا حمايتی است. درمان شامل پاك كردن ترشحات از ريه ها وكنترل درد می باشد كه معمولا با فيزيوتراپی ريه كه متمركز برروشهای اتساع ريه و تخليه ترشحات است، انجام می گردد. برای كنترل درد تجويز مسكن توسط پزشک موثرمی باشد. اهداف درمانی بیماران مبتلا به پنومو توراکس و همو توراکس شامل اتساع مجدد ريه خارج نمودن خون يا هوا از حفره پلور برقراری فشار منفی داخل پلور است.

نشانه های آسیب قفسه ی سینه-قفسه ی سینه ی شناور-کوفتگی ریه-درمان  شكستگی دنده و جناغ.

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید