صدای نبض در گوش

4
79474
درمان صدای وزوز گوش و شنیدن صدای ضربان در گوش | گوش و حلق و بینی | طب لاین24
شنیدن صدای وزوز یا ضربان در گوش را همه ما تجربه کرده ایم اما چه زمانی برای درمان به پزشک مراجعه کنیم؟ داروی درمان وزوز گوش چیست؟ گوش و حلق و بینی طب لاین24

در صورتی که افراد صدای نبضی در گوش یا ضربانی را به صورت تپش هایی مداوم در گوش چپ یا گوش راست خود احساس کنند ممکن است به این نوع نادر از ضربان گوش دچار شده باشند. این بیماری وزوز ریتمیک، عروقی یا هماهنگ با ضربان قلب نیز نامیده می شود. به وجود آمدن این صداهای غیر طبیعی چه علتی دارد؟ آیا شنیدن صدای قلب در گوش چپ با گوش راست متفاوت است؟ آیا شنیدن این صدا عوارضی را هم در پی دارد؟ چه زمانی لازم است برای درمان وزوز گوش به پزشک مراجعه کنیم؟ آیا میتوانیم درمان ضربان یا وز وز گوش را به صورت خانگی انجام دهیم؟ با طب لاین 24 مرجع تخصصی ارائه انواع اطلاعات پزشکی عمومی و تخصصی گوش و حلق و بینی همراه باشید.

سکته گوش

علل شنیدن نبض در گوش

در این بیماری معمولا فرد صدایی را می شنود که به صورت تپش های مداوم بوده و به نظر می رسد که با ریتم قلب هماهنگ است. ممکن است این صدا تنها در یک گوش شنیده شود. این صدا میتواند سبب پرت شدن حواس شده و گاهی اوقات نیز برای بیماران به عارضه ای غیر قابل تحمل تبدیل میشود. در صورت بالا بودن فشار مایع اطراف مغز امکان دارد علائم دیگری نیز در کنار وزوز گوش تجربه شوند. این وضعیت افزایش ایدیوپاتیک فشار درون جمجمه (IIH) نام دارد. از جمله این علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سردرد
  • گیجی
  • مشکلات بینایی
  • فقدان شنوایی

در صورت ابتلا به این بیماری، ممکن است فرد به کاهش وزن، مصرف دارو یا انجام جراحی نیاز داشته باشد. اما توجه داشته باشید که شنیدن صدای نبض قلب اختصاصا در گوش چپ میتواند برای پزشک معالج متخصص گوش و حلق و بینی هشدار دهنده باشد.

شنیدن صدای قلب در گوش چپ

در ضربان تپشی همانند وزوز معمولی گوش فرد صدای مداومی را می شنود که دیگران نمی شوند. با این حال، در نوع تپشی این صدا از درون بدن شنیده می شود. در صورتی که پزشک با گوشی پزشکی گوش فرد را معاینه کند ممکن است قادر به شنیدن این صدا باشد. برخلاف وزوز معمولی گوش، پزشکان اغلب به دنبال مشکل زمینه ای این نوع بیماری هستند. داشتن عروق خونی نامنظم، فشار خون بالا، آترواسکلروزیس یا تصلب شرایین و یا تومور های سر و گردن میتوانند از جمله بیماری های موثر در ایجاد صدای وزوز در گوش باشد. درباره علات شنیدن صدای قلب یا وزوز در گوش ها در ادامه بخوانید. طب لاین وب سایت معتبر و پویای اطلاعات پزشکی در زمینه گوش و حلق و بینی شما را همراهی میکند.

آموزش آنلاین دوران سالمندی و مراقبت از سالمند

عروق خونی نامنظم

این مورد یک علت رایج است. جریان خون، در هنگام عبور از عروق خونی آسیب دیده یا پیچ خورده در نزدیکی مغز یا اطراف گوش می تواند سبب ایجاد فشار و صدا شود. تنگی یا پیچ خوردگی ورید یا شریان گردنی (ژوگولار و کاروتید) نیز می تواند سبب ایجاد این صدا شود.

فشار خون بالا

افزایش فشار خون می تواند به تغییر در جریان خون منجر شود. مواردی همچون استرس، الکل و کافئین نیز می توانند این صدا را تشدید کنند.  آنمی (کم خونی) یا پر کاری غده تیروئید نیز ممکن است به افزایش سرعت و صدای جریان خون شوند . در نتجه این سرعت بیمار صدای قلبش را در گوش حس میکند.

آترواسکلروزیس یا تصلب شرایین

آترواسکلروزیس به سفت شدن شریان ها گفته می شود. عروق خونی پس از تنگ و مسدود شدن با کلسترول و چربی های دیگر انعطاف پذیری خود را از دست می دهند، چنین پدیده ای سبب می شود که جریان خون در نزدیکی گوش میانی و درونی با فشار بیشتری حرکت کند. و صدای ضربان یا وزوز در گوش یا گوش ها شنیده شود. جریان خون در عروق همانند آبی خواهد بود که در لوله ای باریک حرکت می کند. افراد مبتلا به این وضعیت معمولا صدا را در هر دو گوش خود احساس می کنند.

تومور های سر و گردن

این تومور ها می توانند بر عروق خونی فشار وارد کرده و سبب ایجاد صدا در گوش شوند. همچنین وجود تومور ها در نواحی مختلف بدن میتواند مشکلات ارتباطی بین شریان ها و ورید ها را موجب شود. و همانطور که میدانید یکی از علل اصلی بوجود آمدن صدای وزوز در گوش یا شنیدن صدای ضربان قلب در گوش انسداد شریانی است.

این بیماری به بدشکلی شریانی وریدی نیز شناخته شده و معمولا یک گوش را تحت تاثیر قرار می دهد.

تشخیص صدای نبض در گوش

در صورت ابتلا به این موارد باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه شود. ابتدا یک تست شنوایی از فرد گرفته شده و سپس گوش ها توسط پزشک معاینه خواهند شد، همچنین پزشک فک و چشم های فرد از نظر ابتلا به علائم افزایش فشار درون مغز بررسی می کند. به همین دلیل است که جهت جلوگیری از بروز عوارض باید پیش از هرچیز برای تشخیص علت و یا بیماری زمینه ای احتمالی اقدام کرد. دیگر آزمایش هایی که ممکن است از فرد گرفته شود شامل موارد زیر می شوند:

  • آزمایش BAER (پاسخ برانگیخته شنوایی ساقه مغز) که در این آزمایش سرعت امواج الکتریکی مغز در پاسخ به صدا های گوش سنجیده می شود.
  • آزمایش الکتروکوکلئوگرافی که همانند تست بالا بوده اما در آن یک الکترود در داخل یا روی پرده گوش قرار می گیرد.
  • تصویر برداری از مغز و عروق خونی همچون MRI یا CT اسکن
  • آزمایش خون

آیا شنیدن صدای ضربان در گوش عوارض دارد؟

صدای ضربان در گوش چپ می تواند سبب ایجاد مشکلات خواب شود. کیفیت نامناسب خواب نیز به نوبه خود می تواند به موارد زیر منجر شود:

  • مشکل در تمرکز کردن
  • سطح انرژی پایین
  • مشکلات قلبی عروقی
  • افزایش وزن و دیگر مشکلات متابولیسمی (سوخت و ساز بدن)

درمان صدای ضربان و وزوز گوش

ابتلا به این نوع ضربان گوش معمولا بیانگر ابتلا به یک مشکل زمینه ای است و نیازمند درمان می باشد. برنامه درمانی فرد به علت این صدا بستگی دارد. امکان دارد افراد جهت درمان به مصرف دارو یا جراحی ترمیم عروق خونی نیاز داشته باشند. پس از درمان، علت زمینه ای صدا نیز متوقف خواهد شد. در صورت تداوم یافتن صدا یا ناتوانی پزشک در یافتن علت، افراد می توانند موارد زیر را امتحان کنند:

نویز سفید

این نویز می تواند ضربان گوش را مخصوصا در هنگام خواب کمتر قابل توجه کند. افراد می توانند جهت تولید این صدا از یک دستگاه خاص استفاده کرده یا از وسایلی همچون کولر و پنکه اتاق خود کمک بگیرند. برخی برنامه های گوشی های هوشمند نیز قادر به تولید این صدا هستند.

نویز ساز های پوشیدنی

این ابزار های کوچک شبیه به سمعک گوش بوده و می توانند یک نویز یا صدا را با شدت کم و به صورت مداوم ایجاد کنند.

درمان با روش بازآموزی

در این درمان فرد می تواند با پخش کردن یک موسیقی با فرکانسی مشخص به نامحسوس شدن ضربان گوش خود کمک کند.

در صورت مفید نبودن این گزینه ها می توان این موضوع را با پزشک خود در میان گذاشته تا او جهت یافتن علت معاینات و آزمایش های بیشتری انجام دهد.

درمان صدای ضربان در گوش ناشی از بیماری دیگر

پزشکان جهت درمان ضربان گوش ابتدا به دنبال شناسایی بیماری زمینه ای هستند که ممکن است با علائم بیمار در ارتباط باشد. در صورتی که ضربان گوش ناشی از یک بیماری باشد، پزشک قادر خواهد بود تا اقداماتی را جهت کاهش این صدا انجام دهد. موارد زیر از نمونه های این اقدامات هستند:

  • سمعک ها: سمعک ها علاوه بر مشکلات شنوایی می توانند در مقابله با ضربان گوش نیز مفید باشند.
  • خارج کردن موم گوش: خارج کردن موم های فشرده شده در گوش می تواند به کاهش علائم ضربان گوش کمک کند.
  • درمان بیماری عروق خونی: امکان دارد جهت درمان بیماری های عروقی زمینه ای به مصرف دارو، انجام جراحی یا گزینه های دیگر نیاز باشد.
  • تغییر دارو های مصرفی: اگر داروی مصرفی فرد عامل ایجاد ضربان گوش تصور شود، پزشک به فرد توصیه می کند تا مصرف آن را کم یا متوقف کرده و یا از داروی دیگری به جای آن استفاده کند.
  • سرکوب نویز: در برخی موارد نویز سفید می تواند به سرکوب صدای گوش کمک کند.

باتری سمعک

سایر روش های درمان وزوز گوش و صدای نبض در گوش

همچنین پزشک می تواند جهت سرکوب ضربان گوش استفاده از دستگاه های الکترونیکی یا استفاده از داروهای درکان وزوز گوش و صدای ضربان گوش را توصیه کند. از جمله آن ها می توان به دستگاه های نویز سفید، پوشاننده های صدا، دستگاه های نویز سفید و درمان با روش بازآموزی را به بیمار معرفی کنند.

دستگاه های نویز سفید

این دستگاه ها صدا های محیطی همچون ریزش باران یا امواج دریا را تولید کرده و اغلب درمانی موثر برای ضربان گوش هستند. همچنین، می توان از دستگاه هایی استفاده کرد که پخش کننده صدای آن ها در بالش قرار می گیرد. دستگاه های رطوبت ساز، رطوبت گیر و پنکه ها نیز می توانند در سرکوب صدای درونی در هنگام شب موثر باشند.

پوشاننده های صدا

این دستگاه ها در گوش قرار گرفته، همانند سمعک بوده و با ایجاد مداوم یک نویز سفید و کم شدت علائم ضربان گوش را سرکوب می کنند.

درمان با روش بازآموزی

در این درمان دستگاهی پوشیدنی به صورت اختصاصی برنامه ریزی شده تا با پخش یک موسیقی با فرکانس هایی خاص ضربان گوش را خنثی کند. به مرور زمان این تکنیک سبب می شود که فرد به ضربان گوش خود عادت کرده و بر روی آن تمرکز نکند. مشاوره اغلب بخشی از درمان بازآموزی ضربان گوش به شمار می رود.

داروی شنیدن صدای ضربان در گوش

دارو ها قادر به درمان ضربان گوش نیستند اما در برخی موارد می توانند در کاهش شدت علائم یا عوارض مفید باشند. دارو های احتمالی این بیماری وزوز گوش یا ضربان قلب  داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای، میباشند. درباره این داروها در ادامه مقاله اختصاصی وزوز و صدای ضربان در دسته مقالات گوش و حلق و بینی طب لاین بخوانید.

ضد افسردگی های سه حلقه ای

مواردی همچون آمی تریپتیلین و نورتریپتیلین در این زمینه موفق بوده اند. با این حال، این دارو ها به دلیل عوارض جانبی خود معمولا فقط برای ضربان شدید گوش استفاده می شوند. از جمله عوارض آن ها می توان خشکی دهان، تاری دید، یبوست و مشکلات قلبی را نام برد.

آلپرازولام (زاناکس) نیز می تواند در کاهش علائم ضربان گوش موثر بوده اما عوارض جانبی آن می توانند شامل خواب آلودگی و حالت تهوع شوند. این دارو می تواند اعتیاد آور نیز باشد.

زمان مراجعه به پزشک برای درمان صدای ضربان در گوش

افرادی که از ابتلا به ضربان گوش رنج می برند باید به پزشک مراجعه کنند. در صورتی که فرد پس از ابتلا به یک عفونت در دستگاه تنفسی فوقانی (همچون سرما خوردگی) به ضربان گوش دچار شده و با گذشت یک هفته بهبود نیابد باید به پزشک مراجعه کند. در صورت بروز موارد زیر باید هر چه سریع تر با پزشک ملاقات شود:

  • ابتلای ناگهانی یا بدون علت مشخص به ضربان گوش
  • فقدان شنوایی یا گیجی به همراه ضربان گوش

توجه: صدای ضربان در گوش چپ به علت زمینه ای آن بستگی دارد. اغلب بیماری هایی که سبب بروز این وضعیت می شوند را می توان با مصرف دارو و تغییر در سبک زندگی درمان کرد.

دکتر فریبا هندسی

جهت تهیه انواع تجهیزات پزشکی و توانبخشی با ما در تماس باشید.

https://www.instagram.com/Tebline24/

4 دیدگاه ها

  1. درود بر شما اقای دکتر مطالب کامل بود و عالی سپاس از شما بنده مدتی قبل حدود 4 ماه پیش کمی حالت افسردگی داشتم و تنفسم کمی بد بود گاهی اوقات هم موقع بلع دچار مشکل میشدم کمی تمرکز بعد می بلعیدم یکبار هم موقع خوردن در گلویم پرید و نزدیک بود خفه شدم ولی خوشبختانه نشد و ترسیدم دکتر به من قرص فلوکستین با دوز 20 داد کمی بهتر شدم ولی مدتی است که ضربان قلبم در میشنوم که ازار دهنده است گاهی اوقات قطع میشود و احساس میکنم چیزی در گوشم است مثل اب خواستم بپرسم درمان میشود یا حتمن باید به دکتر مراجعه کنم ممنون میشم از راهنمایی شما با سپاس

    • سلام و درود
      علل مختلف شنیدن نبض در گوش مفصل در سایت توضیح داده شده،اگر مطمئن هستید که این حالت مداوم هست و ربطی به خستگی یا کم خوابی شما نداره،ترجیحا به یک متخصص گوش مراجعه بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید