عفونت خون علائم و راه درمان آن

0
762
عفونت خون - درمان - سپتی‌ سمی - سپسیس
عفونت خون - درمان - سپتی‌ سمی - سپسیس

عفونت خون در پی ورود باکتری‌ها به جریان خون ایجاد می‌ شود. با اینکه تعریف پزشکی کمی متفاوت است، ولی این تعریف برای توصیف باکتریمی، سپتی‌ سمی و سپسیس نیز استفاده می‌ شود. سپسیس نوعی عفونت خطرناک است که ممکن است به مرگ منجر شود. این عفونت در صورت عدم درمان به‌موقع، به‌سرعت به سپسیس تبدیل می‌ شود. بنابراین تشخیص و درمان سریع عفونت خون ضروری است. با این تفاسیر شناخت عواملی که منجر به بروز عفونت خون می‌ شوند، ضروری است و به شما کمک می‌ کند از وقوع آن پیشگیری کنید. در ادامه به مبحث نکاتی در مورد  علائم عفونت خون و راه درمان آن میپردازیم. 

 عفونت خون

سپسیس (Sepsis) نوعی بیماری است که به علت مواد سمی تولید شده توسط عوامل عفونی مثل باکتری، ویروس یا قارچ‌ ها و یا به دلیل سیستم دفاعی ضعیف بوجود می‌آید. در واقع افراد با سیستم دفاعی ضعیف بیشتر به این بیماری دچار می‌شوند. ضعف سیستم ایمنی بدن می‌تواند در اثر بیماری‌هایی نظیر دیابت، ایدز، مصرف برخی داروها مانند استروئیدها یا داروهای شیمی درمانی و استفاده از داروهای قوی در بیماران سرطانی و پیوند بوجود آید.

نوزادان و افراد مسن (بزرگسالان) جزو گروهایی هستند که به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. بیماران بستری در بیمارستان گروه دیگری هستند که به دلیل تزریق وریدی، زخم‌های جراحی و یا زخم‌های بستر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. بیماری‌هایی نظیر عفونت ریه، عفونت مثانه، عفونت کلیه (عفونت ادراری)، عفونت پوست، عفونت شکم (مثل التهاب آپاندیس)، عفونت استخوان و عفونت مغزی (مثل مننژیت) نیز می‌توانند با گسترش در بدن باعث این بیماری شوند.

علائم عفونت خون 

افزایش و کاهش دمای بدن لرز افزایش ضربان قلب و تنفس کاهش سطح هوشیاری هذیان گویی و گیجی خونریزی‌های کوچک زیر پوستی (که میتواند به صورت تغییر رنگ پوست یا به صورت نقطه‌های کوچک قرمز باشد) درد مفاصل مثل ستون مهره‌ها احساس درد در مچ دست، ران، آرنج و زانو. در بدترین وضعیت، می‌ تواند باعث افت سریع فشار خون شود که به آن شوک عفونی گفته می‌شود. عفونت خون یا سپسیس (Sepsis) بیماری است که به آن مسمومیت خونی یا باکتری در خون هم گفته می‌شود.

عفونت دستگاه تنفسی

شناسایی علائم عفونت خون

  • لرز
  • تب شدید یا متوسط
  • ضعف
  • تنفس سریع
  • افزایش سرعت ضربان قلب یا تپش قلب
  • رنگ‌ پریدگی مخصوصا در صورت

برخی از علائم بالا می‌تواند ناشی از آنفولانزا یا سایر بیماری‌ها باشد. با این‌ حال اگر در دوران نقاهت به‌ سر می‌ برید یا به‌ تازگی عمل جراحی داشته‌اید، بهتر است با مشاهده‌ی این علائم بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

روش‌های درمان عفونت خون

درمان سریع عفونت خون ضروری است، زیرا عفونت‌ می‌ تواند به‌سرعت به بافت‌ ها و دریچه‌ های قلب گسترش بیابد. در صورت بروز این بیماری احتمالا نیاز است بیمار در بیمارستان بستری شود. در صورتی‌ که علائمی مانند شوک در فرد ایجاد شود، باید او را به بخش مراقبت‌ های ویژه منتقل کرد. علائم شوک عبارتند از:

  • رنگ‌پریدگی
  • ضربان تند ولی ضعیف
  • تنفس تند ولی کم‌عمق
  • سرگیجه و عدم هوشیاری
  • فشار خون پایین

 سپتی‌ سمی – سپسیس

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید