سرطان خون

0
309
علائم سرطان خون -شیمی درمانی-لنفوسیت ها - سلول های خونی
علائم سرطان خون -شیمی درمانی-لنفوسیت ها

سرطان خون به علت اختلال در تولید سلول های خونی (معمولا گلبول های سفید) بدن اتفاق می افتد. کار تولید سلول های خونی بر عهده مغز استخوان است.سرطان خونی که به مرحله حاد رسیده باشد با سرعت خیلی زیادی در بدن پخش می شود و خیلی زود سلامت فرد به خطر می‌اندازد؛ اما سرطان خون مزمن مرحله به مرحله و با گذشت زمان وخیم تر می شود. سرطان خون انواع مختلفی دارد و اینکه چه درمانی برای بیمار مناسب است و چه اندازه شانس زنده ماندن دارد بستگی دارد که پزشکان در چه مرحله ای این سرطان را تشخیص بدهند. در ادامه به مبحث نکاتی در مورد علائم سرطان خون و درمان آن میپردازیم. شیمی درمانی-لنفوسیت ها-کم خونی

علائم سرطان خون 

لخته شدن خون:

 یکی از علائم سرطان خون لخته شدن خون است که باعث کبودی بدن با هر نوع ضربه یا خونریزی کند تر از حد معمول، می شود. علاوه بر این می تواند باعث ایجاد بیماری «پتشی» شود. بیماری پتشی زمانی اتفاق می افتد که گلبول های سفید، پلاکت ها را جمع می کنند و این تجمع باعث به وجود آمدن لکه های کوچک قرمز و بنفش روی بدن می شود و نشان دهنده این است که انعقاد خون به درستی انجام نمی شود.

ابتلای مکرر به عفونت: 

گلبول های سفید خون در از بین بردن عفونت ها نقش مهمی دارند. اگر گلبول های سفید نتوانند وظیفه شان را به درستی انجام دهند، فرد دائما به عفونت های مختلف دچار می‌شود. در شرایطی حتی ممکن است سیستم ایمنی بدن، به سلول های سالم بدن حمله کند و آن ها را از بین ببرد.

کم خونی:

ممکن است با ابتلای فرد به این نوع سرطان، تولید گلبول های قرمز هم دچار مشکل شده و تعداد هموگلوبین خون کاهش یابد. با کمتر شدن تعداد گلبول های قرمز، فرد دچار کم خونی می شود. هموگلوبین آهن را به بدن منتقل می کند؛ بنابراین کمبود آهن می تواند منجر به بروز مشکلات تنفسی و رنگ پریدگی پوست شود.

علائم دیگر سرطان خون شامل موارد زیر است:

  • حالت تهوع
  • تب
  • احساس سردی بدن
  • عرق شبانه
  • نشانه هایی شبیه به آنفلوانزا
  • کاهش وزن
  • دردهای استخوانی
  • خستگی بی دلیل

در صورتی که بعد از ابتلا به سرطان خون، کبد یا طحال متورم شود، ممکن است فرد همیشه احساس پر بودن معده را داشته باشد و به همین علت کمتر غذا بخورد و کاهش وزن داشته باشد.

سرطان خون 

عوامل زیادی وجود دارند که می توانند خطر ابتلا به سرطان خون را افزایش دهند. بعضی از این عوامل ممکن است روی برخی افراد تاثیر کمتر و روی بعضی دیگر تاثیر بیشتری داشته باشند. این عوامل عبارتند از:

تابش پرتوهای یونیزه مصنوعی بر روی بدن: اگر افراد در گذشته برای درمان سرطان از پرتو درمانی استفاده کردند، با احتمال بیشتری در معرض خطر ابتلا به این نوع سرطان قرار دارند.

ویروس های خاص: تحقیقات نشان داده است که ویروس T -لنفوتروپی انسانی می تواند باعث ابتلا به سرطان خون شود.

شیمی درمانی: افرادی که در گذشته برای درمان سرطان تحت شیمی درمانی قرار داشتند، خطر ابتلا به سرطان خون در آن‌ها وجود دارد.

انواع سرطان خون

این سرطان چهار نوع اصلی دارد:

  • سرطان خون حاد
  • سرطان خون مزمن
  • سرطان خون لنفوسیتی
  • سرطان خون میلوژن

سرطان خون مزمن و حاد

گلبول های سفید در طول عمرشان چندین مرحله را سپری می کنند. در سرطان خون حاد، سلول‌ها به سرعت تکثیر می شوند و در مغز استخوان و خون جمع می شوند. آنها خیلی زود از مغز استخوان خارج شده و بدون اینکه کاری انجام دهند در بدن پخش می شوند. سرطان خون مزمن، کندتر از حاد پیشرفت می کند. به همین دلیل بدن فرد، فرصت برای تولید سلول های سالم و تغذیه آن ها را دارد. در سرطان خون حاد سلول های سالم، خیلی زودتر از نوع مزمن آن از بین می روند.

رادیوتراپی یا اشعه درمانی در سرطان

سرطان خون لنفوسیتی و میلوژن

پزشکان برای تشخیص نوع سرطان خون، از سلول هایی که در این نوع سرطان درگیر می شوند، استفاده می کنند. در سرطان خون لنفوسیتی، گلبول های سفیدی به نام لنفوسیت که از سیستم ایمنی بدن محافظت می کنند، جهش می یابند. به همین ترتیب سرطان خون میلوژن به سرطانی گفته می شود که طی آن، سلول های مغز استخوانی که سلول های خونی تولید می کنند، دچار تخریب و آسیب می شوند و تغییرات خاصی در آن ها به وجود می آید.

سرطان خون لنفوسیتی حاد 

بیشترین کسانی که در معرض ابتلا به سرطان خون لنفوسیتی حاد قرار دارند، کودکان زیر 5 سال هستند؛ با این حال این سرطان در بزرگسالان بالای 50 سال هم دیده می شود. از هر پنج نفری که در اثر سرطان خون لنفوسیتی حاد می میرند، 4 نفرشان بزرگسال هستند.

درمان سرطان خون

اینکه پزشک چه درمانی را برای بیمار مناسب بداند، کاملا بستگی به نوع سرطان، سن و وضعیت کلی سلامتی بیمار دارد. به طور کلی برای درمان سرطان خون از شیمی درمانی استفاده می کنند و این کار را متناسب با نوع سرطان خونی که بیمار دارد، انجام می دهند. البته در کنار آن ممکن است از درمان های دیگری هم استفاده کنند. هر چقدر این بیماری زودتر تشخیص داده شده و درمان آن زودتر شروع شود، شانس بهبودی کامل فرد افزایش می‌یابد.

شیمی درمانی-لنفوسیت ها

انواع درمان سرطان خون و سلول های خونی

درمان هوشمندانه: در این روش پزشک سلول های سرطانی که رشد و تکثیر کندی دارند را با شیوه درمانی متفاوتی، نسبت به سلول های سرطانی مزمن درمان می کند.

شیمی درمانی: در این روش داروهای شیمی درمانی را با استفاده از سرم یا سوزن به صورت وریدی به بدن بیمار وارد می کنند. این داروها  سلول های سرطانی را پیدا می‌ کنند و آن ها را از بین می برند؛ البته این داروها می توانند به سلول‌های غیر سرطانی هم آسیب برسانند و علاوه بر این عوارض جانبی شدیدی، از جمله: ریزش مو، کاهش وزن و حالت تهوع به همراه دارند.

شیمی درمانی-لنفوسیت ها-کم خونی

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید