علائم سرطان ریه

0
938
علائم سرطان ریه -تغییر در سرفه- تغییر در تنفس-درمان و علائم - علائم سرطان ریه-درد
علائم سرطان ریه -تغییر در سرفه- تغییر در تنفس-درمان و علائم - علائم سرطان ریه

سرطان ریه ممکن است در مراحل اولیه هیچ‌ گونه نشانه قابل توجهی نداشته باشد، علائم سرطان ریه تا زمان پیشرفت آن در بسیاری از افراد تشخیص داده نمی‌ شود. برای آگاهی از ۹ نشانه اولیه سرطان ریه و اینکه چگونه غربالگری زودهنگام می‌ تواند به افراد مستعد ابتلا به این بیماری کمک کند، ادامه این مطلب را بخوانید. گروه کادر درمان پرستاری و متخصصین علوم پزشکی طب لاین می تواند شما را در مباحث پزشکی و پرستاری راهنمایی کنند. در ادامه به مبحث نکاتی در مورد علائم سرطان ریه میپردازیم-تشخیص سرطان ریه-تنفس-تغییر در سرفهتغییر درتنفس-درد

بیماری‎ های ریه و تنفس

سرفه‌ای که قطع نمی‌ شود

مراقب سرفه‌ های جدیدی باشید که قطع نمی‌ شوند. سرفه همراه با سرماخوردگی یا عفونت تنفسی طی یک یا دو هفته برطرف می‌ گردد، ولی سرفه مداومی که مدت زمان طولانی باقی می‌ ماند می‌ تواند نشانه سرطان ریه باشد. سرفه‌های مداوم را سرسری نگیرید، چه خشک باشند و چه تولید خلط کنند. بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. پزشک ریه شما را معاینه نموده و ممکن است آزمایش اشعه ایکس یا آزمایش‌ های دیگر را تجویز نماید.

تغییر در سرفه

به هرگونه تغییر در سرفه‌ های مزمن توجه کنید، خصوصا اگر سیگار می‌ کشید. اگر بیشتر اوقات سرفه می‌ کنید، اگر سرفه شما عمیق‌ تر یا گرفته‌ به نظر می‌ رسد، یا اگر سرفه با خون یا مقدار غیرمعمول خلط همراه هست، وقت آن رسیده که به پزشک مراجعه کنید. اگر یکی از اعضای خانواده یا دوستان شما این تغییرات را تجربه می‌ کند به وی پیشنهاد دهید که به پزشک خود مراجعه نماید. در مورد نشانه‌ ها و دلایل ترشحات برونشی اطلاعات کسب کنید.

تغییر در تنفس

تنگی نفس یا از نفس افتادن سریع نیز یکی از نشانه‌ های سرطان ریه محسوب می‌ شود. اگر سرطان ریه باعث انسداد یا تنگ شدن راه هوایی شود، یا اگر مایعات ناشی از تومور ریوی در قفسه سینه تجمع یابند، ممکن است تغییراتی در تنفس ایجاد شود. اگر احساس تنگی نفس یا از نفس افتادن میکنید، اگر پس از بالا رفتن از پله‌ ها به سختی نفس می‌ کشید، یا فعالیت‌ هایی که پیشتر برای شما آسان بوده‌اند را با دشواری انجام می‌ دهید، به پزشک مراجعه کنید.

درد در ناحیه قفسه سینه

سرطان ریه ممکن است باعث درد قفسه سینه، شانه‌ها یا کمر شود. ممکن است احساس درد  با سرفه همراه نباشد. در صورت احساس هرگونه درد در قفسه سینه، اعم از درد شدید، خفیف، مداوم یا متناوب پزشک خود را مطلع نمایید. همچنین باید توجه کنید که درد در یک محدوده خاص یا در تمام قفسه سینه رخ می‌ دهد. هنگامی که سرطان سینه باعث درد قفسه سینه می‌شود، ممکن است احساس ناراحتی ناشی از بزرگ شدن غدد لنفاوی، یا گسترش به دیواره قفسه سینه و پوشش اطراف شش‌ها، موسوم به پلورا، یا دنده‌ها باشد.

خس‌ خس سینه

اگر راه‌ های هوایی منقبض، مسدوم یا ملتهب شوند، هنگام تنفس صدای خس‌ خس یا سوت از ریه تولید می‌ شود. خس‌ خس سینه می‌ تواند دلایل مختلفی داشته باشد که برخی از آن‌ ها خوش‌ خیم بوده و به راحتی قابل درمان هستند. با این وجود، خس‌ خس سینه از نشانه‌ های سرطان ریه نیز میباشد و باید پزشک از آن مطلع شود. تصور نکنید که خس‌ خس ناشی از آسم یا حساسیت است. از پزشک خود بخواهید که علت خس‌ خس را تایید کند.

گرفتگی صدا

اگر متوجه تغییر زیادی در صدای خود شده‌اید، یا اگر شخص دیگری به شما گفت که صدایتان عمیق‌ تر، گرفته‌ تر یا گوش‌ خراشتر شده است، توسط پزشک معاینه شوید. گرفتگی صدا می‌تواند در اثر یک سرماخوردگی ساده ایجاد شود، اما اگر بیش از دو هفته ادامه یابد ممکن است با بیماری جدی‌ تری مرتبط باشد. گرفتگی صدا مرتبط با سرطان ریه می‌ تواند زمانی رخ دهد که تومور بر عصب کنترل‌کننده حنجره تاثیر گذاشته باشد

کاهش وزن

کاهش وزن بدون توجیه به میزان ۱۰ پوند یا بیشتر ممکن است به سرطان ریه یا نوع دیگری از سرطان مربوط باشد. در صورت وجود سرطان، این کاهش وزن می‌ تواند از مصرف انرژی توسط سلول‌ های سرطانی ناشی شده باشد. همچنین می‌ تواند ناشی از تغییر در نحوه استفاده بدن از انرژی حاصل از مواد غذایی باشد. اگر قصد کاهش وزن نداشته‌اید، تغییر وزن خود را نادیده نگیرید. ممکن است این تغییر وزن نشانه تغییراتی در وضعیت سلامتی شما باشد.

درد استخوان

سرطان ریه که به استخوان‌ ها سرایت کرده است می‌ تواند باعث ایجاد درد در ناحیه کمر، شانه، قفسه سینه یا سایر نواحی بدن شود. این درد ممکن است شب‌ ها هنگام خوابیدن به پشت بدتر شود. ممکن است تشخیص درد استخوان از درد ماهیچه دشوار باشد. درد استخوان غالبا شب‌ ها بدتر می‌ شود و با حرکت کردن افزایش می‌یابد. علاوه بر این، سرطان ریه گاهی با درد شانه، بازو یا گردن همراه است هرچند که این مورد کمتر مشاهده می‌شود. مراقب دردهای خود باشید و آن‌ها را با پزشک خود در میان بگذارید.

سردرد

سردرد می‌ تواند نشانه گسترش سرطان ریه به مغز باشد. با این وجود، همه سردردها با متاستاز مغزی ارتباط ندارند. گاهی اوقات ممکن است تومور ریه به ورید اجوف فوقانی فشار وارد کند. این ورید بزرگی است که خون را از بالاتنه به قلب منتقل می‌ کند. همچنین این فشار می‌ تواند باعث سردرد، یا در موارد شدیدتر، باعث میگرن شود. 

تشخیص تا پیشگیری یا درمان زود هنگام

یک غربالگری ساده می‌ تواند سودمند باشد. عکس‌برداری از قفسه سینه در تشخیص سرطان ریه در مراحل اولیه موثر نیست. با این وجود، طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۱ انجام شده، مشخص شده است که سی تی اسکن با دوز پایین میزان مرگ و میر ناشی از سرطان ریه را تا ۲۰ درصد کاهش می دهد. 

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید