چگونگی اتفاق افتادن سکته مغزی

0
396
رگ‌ های خونی - بافت مغز - پرستاری - پزشکی - علائم سکته مغزی

سکته مغزی عارضه‌ ای بسیار جدی و مرگبار است که در اثر اختلال خون‌ رسانی به قسمتی از بافت مغز که ناشی از انسداد رگ مغزی به وسیله یک لخته خونی و یا پارگی یکی از عروق تغذیه کننده آن قسمت بافت مغز می‌باشد. به بیان دیگر اگر خون‌رسانی به قسمتی از مغز دچار اختلال شده و متوقف گردد، این قسمت از مغز دیگر نمی‌ تواند عملکرد طبیعی خود را داشته باشد، این وضعیت را اصطلاحاً سکته مغزی می‌نامند. علت سکته مغزی می‌تواند به خاطر مواردی مانند بسته شدن یا پاره شدن یکی از رگ‌ های خون رسان مغز ایجاد شود.گروه کادر درمان پرستاری و متخصصین علوم پزشکی طب لاین می تواند شما را در مباحث پزشکی راهنمایی کنند. در ادامه به مبحث نکاتی در مورد چگونگی اتفاق افتادن سکته مغزی میپردازیم.

چگونگی اتفاق افتادن سکته مغزی

سکته مغزی تغییری در عملکرد مغز است که معمولاً حاد بوده و به دلیل آسیب دیدن یا کشته شدن سلول‌‌ های مغز رخ می‌دهد. تغییرات صورت گرفته باعث ایجاد دگرگونی‌‌ هایی در عملکرد نرمال فرد می‌شوند. این نوع سکته خیلی شبیه به حمله قلبی است، تنها تفاوت آن این است که در مغز اتفاق می‌افتد. ضربه مغزی یا سکته مغزی همانند پاره شدن یکی از رگ‌ های خونی مغز ،حمله قلبی یک فوریت پزشکی است، که در این شرایط باید فورا و بدون تعلل با مرکز فوریت‌ های پزشکی تماس بگیرید.

اگر فردی مشکوک به سکته مغزی باشد، باید سریعاً اقدام کرد، چرا که سرعت درمان تأثیر قابل توجهی در نتیجه درمان سکته مغزی دارد. عوارض سکته مغزی از عوارض خفیف و گذرا مثل تاری دید تا عوارض فلج کننده کامل و یا حتی مرگ را در بر می‌ گیرد. بر اساس آمار جهانی سکته مغزی سومین عامل مرگ و میر در جهان به حساب می‌آید.

علائم سکته مغزی 

نشانه‌ها و علائم سکته مغزی بسته به محل و میزان آسیب، متفاوت است. سکته مغزی معمولا باعث همی‌ پلژی (فلج یک نیمه بدن) در سمت مخالف آسیب می‌ شود و ممکن است بیمار دچار عوارض دیگری مانند اختلال در بلع، مشکلات حسی، مشکلات روانی و عاطفی و اختلالات درکی نیز بشود. اختلالات تعادلی و وضعیتی نیز از عوارض شایع سکته‌ های مغزی است.

سکته مغزی یک بیماری غیر پیش‌ رونده است که علائم آن ابتدا شدید است ولی با گذشت زمان و درمان مناسب کاهش پیدا می‌کند. سکته مغزی تأثیرات فراوانی بر زندگی یک فرد می‌ گذارد. این ضایعه ممکن است باعث ناتوانی فرد برای مدت طولانی شود و مشکلات فیزیکی، روانی و اجتماعی پیچیده‌ای برای او ایجاد کند.

علایم سکته مغزی به این بستگی دارند که چه قسمتی از مغز و چه مقدار از بافت مغز درگیر شده‌اند. معمولاً علائم سکته مغزی به طور ناگهانی بروز می‌کنند (در عرض چند دقیقه یا یک ساعت) و معمولا این علایم با هیچ‌ گونه دردی همراه نیستند.

شایع‌ ترین علائم سکته مغزی که امکان دارد رخ دهند عبارتند از:

۱) ضعف در دست یا پای یک طرف از بدن، و یا هر دوی آن‌ها

این وضعیت از ضعف بسیار خفیف تا فلج شدن کامل را در بر می‌ گیرد. ممکن است در یک طرف بدن یا قسمتی از آن احساس سوزن سوزن شدن یا لمس شدن کامل وجود داشته باشد.

۲) ضعف در عضلات صورت

ممکن است صورت شل شده یا کج به نظر بیاید. از آنجا که بیمار قادر به کنترل حرکت لب‌ ها و زبانش نیست، حرف زدنش نامفهوم می‌شود.

۳) مشکل تکلم

بیمار نمی‌ تواند صحبت کند،حرف‌هایش بسیار نامفهوم هستند، یا وقتی حرف می‌ زند کلمات مشکلی ندارند اما مطالبی که می‌گوید بی‌ معنی هستند. گفتاردرمانی سکته مغزی می‌ تواند به بیمار کمک کند.

۴) مشکلات هماهنگی

احتمال دارد حرکات بیمار ناهماهنگ به نظر رسیده و تلوتلو بخورد یا برای راه رفتن یا بلند کردن اجسام مشکل داشته باشد.

دلایل سکته مغزی

دو دلیل اصلی بروز سکته مغزی، دلایل ایسکمیک (انسدادی) و خونریزی دهنده نام داشته و به رگ‌ های خونی موجود در مغز مربوط می‌شوند.

۱) سکته مغزی ایسکمیک

سکته مغزی ایسکمیک هنگامی رخ می‌دهد که خونرسانی به مغز به دلیل تشکیل لخته خون متوقف می‌شود. ۸۵ درصد تمامی موارد سکته‌ های مغزی به این دلیل رخ می‌ دهد. انسداد شریان می‌ تواند داخل و یا اطراف مغز رخ دهد. همچنین لخته‌ های خونی می‌ توانند توسط جریان خون از دیگر نقاط بدن به مغز آورده شوند.

علل سکته مغزی ایسکمیک

علل سکته مغزی ایسکمیک عبارتند از:

  • رسوب چربی و ایجاد پلاک‌هایی در شریان‌های گردنی
  • اختلالات قلبی که منجر به تشکیل لخته‌ های خونی می‌ گردد.

۲) سکته مغزی خونریزی دهنده (ناشی از خونریزی)

چنانچه یک رگ خونی ضعیف که مسئول خون رسانی به مغز است پاره شود، سکته مغزی خون‌ریزی دهنده اتفاق می‌افتد. با بروز چنین وضعیت، علاوه بر کاهش جریان خونی که از کنار ناحیه سوراخ شده می‌گذرد، خون وارد شده به مغز همراه با تجزیه شدنش، سلول‌های مغز را نیز تخریب می‌کند. اگر خون زیادی نشت کند، می‌تواند کم کم باعث افزایش فشار در مغز شود، زیرا مغز در محفظه جمجمه محصور است و جایی برای افزایش حجم بافت مغز وجود ندارد. به همین دلیل افزایش حجم خون نشت کرده، با وارد کردن فشار به بافت مغز، آن را فشرده کرده و نواحی مهمی از مغز را می‌ کشد.

دلیل سکته مغزی خونریزی دهنده

  • فشار بالا که موجب تضعیف عروق خونی می‌ گردد.
  • سخت شدن رگها (تصلب شرایین)‌ که عروق مغزی را شکننده می‌ کند.
  • آنوریسم یعنی ضعیف شدن یک نقطه در دیواره عروق که می‌ تواند پاره شود.
  • ضربه مغزی
  • مصرف بی‌رویه مشروبات الکلی

طب لاین گروه کادر درمان علوم پزشکی و پرستاری  :

گروه آموزشی علوم پزشکی و پرستاری طب لاین ،ارائه دهنده انواع پکیج های پزشکی ، پرستاری و طب سنتی با بهترین کیفیت میباشد.جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

اینستاگرام گروه کادر درمان علوم پزشکی و پرستاری طب لاین

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید