عملکرد درن های جراحی

0
6556
عملکرد درن های جراحی - گروه کادر درمان بیماری و متخصصین علوم پزشکی و پرستاری طب لاین
درن های جراحی

گروه کادر درمان پرستاری و متخصصین علوم پزشکی طب لاین می تواند شما را در مباحث پزشکی و پرستاری راهنمایی کنند. در ادامه به مبحث نکاتی در مورد عملکرد درن های جراحی میپردازیم.

عملکرد درن های جراحی دو نوع هستند:

  • درن با سیستم تخلیه ای بسته
  • درن با سیستم تخلیه ای باز

درن با سیستم تخلیه ای بسته

در این سیستم درن به یک محفظه متصل است که ترشحات به داخل آن ریخته می شود. به این طریق:

  • از انتقال و سرایت عفونت از خارج به داخل خون پیشگیری می شود.
  • ترشحات قابل اندازه گیری هستند.

کاربرد درن با سیستم تخلیه بسته

در عمل های حساس نسبت به عفونت از قبیل جراحی های مغز و اعصاب-ستون فقرات و استخوان. و در جراحی کله سیستکتومی برای اندازه گیری مقدار ترشح صفرا.

انواع درن با سیستم تخلیه ای باز

  • درن پن رز(Penrose drain ) : لوله ای مستطیل شکل لاستیکی که برای خارج کردن ترشحات محل عمل بکار می رود.
  • درن شیاردار یا کاروگیت: این درن شکلی شبیه به نیم دایره های آکاردئونی تکرار شونده در طول درن می باشد که این پستی و بلندی ها حالتی شبیه به ناودان هایی را ایجاد می کنند که منجر به خروج ترشحات می شوند.

عوارض استفاده از درن

از عوارض شایع درن ها در صورتی که بیش از زمان استاندارد در زخم بماند خود می تواند منجر به عفونت در بیمار و عوارض ناشی از عفونتها شود. بعد از جراحى به‌منظور تخليه مايعات تجمع يافته در حفره صفاق مانند صفرا يا شيره پانکراس، يا براى تخليه آبسه‌ها از درن استفاده مىشود. با به‌کار بردن درن پس از جراحي، ميزان بروز عفونت شکم و محل زخم افزايش مىيابد.

درن‌هاى بزرگ و سخت

درن‌هاى بزرگ و سخت ممکن است احشاء يا عروق مجاور را سوراخ کرده باعث ايجاد فيستول يا خونريزى گردند. از آنجائى که درن‌ها سبب نشت از محل آناستوموز و تشکيل فيستول مى‌شوند، نبايد آنها را در تماس با آناستوموزهاى روده قرار داد. هموپريتوئن بعد از جراحى – يک عارضه سريعاً پيش‌رونده و کشنده – معمولاً درنتيجه مشکلات در برقرارى هموستاز ايجاد مى‌شود. که در صورت وجود درن ها می توان از آن مطلع شد و گاهی این عارضه بر اثر خود درنها صورت می گیرد.

با ادامهٔ خونريزى ممکن است قطر شکم افزايش يابد. تغيرات هماتوکريت معمولاً در ۶-۴ ساعت اول قابل توجه نمى‌باشد. به‌محض رد ساير بيمارى‌ها بايد حجم داخل عروق را با تزريق مايع افزايش داد. اگر فشار پائين يا ساير علامت‌ها رفع نشوند، بيمار را بايد سريعاً جراحى مجدد نمود. طى جراحى بايد خونريزى را متوقف کرده، لخته‌ها را تخليه کرد و حفره صفاقى را با سالين شستشو داد.

طب لاین گروه کادر درمان بیماری و متخصصین علوم پزشکی و پرستاری :

گروه آموزشی علوم پزشکی ، کادر درمان پرستاری و روانشناسی طب لاین ،ارائه دهنده انواع پکیج های پزشکی ، پرستاری و داروشناسی با بهترین کیفیت میباشد.جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

اینستاگرام گروه کادر درمان بیماری با متخصصین علوم پزشکی و پرستاری طب لاین

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید