مراقبت هاي بعد از عمل جراحي تعویض مفصل زانو

0
859
مراقبت پس از جراحی مفصل زانو-تعویض مفصل زانو-درمان درد بعد عمل زانو
مراقبت پس از جراحی مفصل زانو-تعویض مفصل زانو-درمان درد بعد عمل زانو

مراقبت هاي بعد از عمل جراحي تعویض مفصل زانو-درمان درد بعد عمل زانو:

پس ازعمل جراحی تا 24 ساعت ممکن است درد زیادی داشته باشيد. قدري تحمل كنيد. ضمناً پزشك براي شما مسكن دستور مي دهد كه توسط پرستاران بخش اجرا خواهد شد. خارج شدن از تخت حتما با استفاده از وسایل کمکی مثل واکر یا چوب زیر بغل خواهد بود. ضمن این که ممكن است پزشك معالج برای شما از نوعي بي حركت كننده زانو براي پا يين آمدن از تخت استفاده كند. روز بعد از عمل قادر خواهيد بود در تخت بنشينيد-مراقبت بعد عمل زانو-(تعویض مفصل زانو-درمان درد بعد عمل زانو)

توصيه مي شود در سمتی که جراحی انجام شده، ورزش هاي مچ پا و انگشتان انجام شود .حركت به سمت بالا، پا يين، چپ و راست. همچنین به طور مرتب عضلات ران و ساق پا را منقبض (سفت) و سپس آزاد (شل) كنيد. اين كار موجب افزايش گردش خون به پا و افزايش قدرت عضلات پا شده و در افزايش طول عمر پروتز به كار رفته در زانو موثر خواهد بود. بي حركتي باعث ضعف عضلات و لاغري پا و كاهش قدرت آن خواهد شد.

با استفاده از وسايل فيزيوتراپي، ورزش زانو شروع مي شود و حد اقل 3 هفته طول مي كشد تا زانوي عمل شده 90 درجه خم شود. ممکن است پس از ترخیص، انجام فیزیوتراپی در منزل يا در مراكز فيزيوتراپي طبق نظر پزشک معالج ادامه یابد. برنامه ورزشی مي بايست زیر نظر فیزیوتراپ انجام شود. هنگام نشستن روی صندلی باید زانو بالاتر قرار گیرد و محدودیت تحمل وزن روی زانوی عمل شده توسط پزشک معین میشود-مراقبت بعد عمل زانو-(تعویض مفصل زان-ودرمان درد بعد عمل زانو)

ورزشهای پس از عمل جراحی

دیگرمراقبت ها در منزل

شایع ترین عارضه ی پس از جراحی مفصل زانو، عفونت است و می تواند کارایی پروتز را کاهش دهد. لذا باید مراقب علائمی نظیر افزايش قرمزي، تورم در محل برش جراحي، خروج ترشحات چركي از زخم، بوي بد از زخم يا پانسمان، تب و افزايش درد باشید. مصرف به موقع آنتي بيوتيك ها و ساير دارو ها، رعايت اقدامات استریل هنگام تعويض پانسمان، تغذيه كافي و مناسب (پروتئين، و يتامين ها)، تحرك در حد مجاز، آرامش خاطر و عدم كشيدن سيگار نکات مهمی در پیشگیری از عفونت به شمار می آیند.

درمان درد

از داروهای مسکن طبق نظر پزشک معالج می توانید استفاده کنید و استراحت دوره ای داشته باشید. لازم است قبل از عمل جراحي براي استفاده مفيد و موثر از اوقات فراغت بعد از عمل برنامه ريزي مناسب داشته باشيد و وقت ب كياري خود را مي توانيد با مطالعه كتاب و مجله، نوشتن مطلب، نقاشي كردن، خياطي و گلدوزي، تماشای تلويزیون، گوش دادن به رادیو، صحبت با دوستان و روشهای آرام سازی و ذكر و صلوات بگذرانيد تا دوران نقاهت را بهتر سپري كنيد.(تعویض مفصل زانو-درمان درد بعد عمل زانو)

مراقبت از زخم

پس از عمل جراحی محل برش جراحی را خشک و تمیز نگه دارید و از زخم مراقبت کنید. در مورد نحوه پانسمان و دفعات آن طبق نظر پزشك خود عمل كنيد. در صورت خروج ترشح مي بايست پانسمان آن را با روش استريل مرتب تعويض کنید. 14 – 10 روز بعد از عمل جراحی بخیه ها کشیده می شود.

تحرک

وزن خود را روی پای عمل شده نیندازید و در بستر، مرتب تغییر وضعیت بدهید. فعالیت خود را کم کم شروع کنید؛ آن هم طبق یک برنامه ورزشی منظم. موقع ایستادن مراقب باشید افت فشار خون پیدا نکنید. از وسایل کمک حركتي به نحو مناسب استفاده کنید. در روز هاي اول عمل جراحي نحوه بلند شدن از تخت و ایستادن بدون خم کردن فعال مفصل زانو را از فیزیوتراپیست خود یاد بگیرید. از نشستن در صندلی های خيلي كوتاه خود داری کنید.(تعویض مفصل زانو)

قبل از رفتن به منزل، محیط داخل منزل باید از نظر موانع فیزیکی بررسی و در صورت نياز اصلاح شود. پس از عمل جراحی راه رفتن را از میزان کم شروع كنيد سپس بنشینید و به تدریج راه رفتن را طولانی کنید. پزشک معالج به شما خواهد گفت تا چه حد مجاز هستید وزن خود را روی پای عمل شده بیندازید مثلاً موقع آشپزي، شستشوي ظروف كنار دستشويي، براي شستشوي لباس از لباس شويي استفاده كنيد. موقع آماده كردن مواد غذاي پاك كردن سبزي، برنج، خوارو بار و…، روي زمين ننشينيد .

پس ازعمل جراحی تا زمانی که میزان تحرک و توانایی شما بهتر شود از اطرافیان کمک بگیرید. در منزل جهت استحمام مي توانيد يك مشمع ضد آب از داروخانه تهيه و روي زخم بكشيد. در حمام روي صندلي بنشينيد. مراقب ليز خوردن در حمام باشيد و حتما از يك نفر از اعضاي خانواده كمك بگيريد. از توالت فرنگي نوع بلند آن استفاده كنيد. از كفش هاي بدون بند استفاده كنيد تا مجبور به خم شدن نشويد.

چنانچه افزایش وزن دارید طبق نظر پزشک آنرا کم کنید و مراقب باشید اضافه وزن پیدا نکنید.با استفاده از رژیم غذایی سرشار از الیاف سبزیجات تازه و میوه جات از یبوست پیشگیری کنید. همچنین از رژيم غذايي با پروتئين كافي گوشت، لبنيات، حبوبات( استفاده كنيد. مایعات به حد کافی بنوشید ) 10 – 8 لیوان در شبانه روز به عوارض دارویی توجه کنید و در صورت بروز آنرا گزارش نماييد .به تاریخ بعدی ویزیت دقت کنید و سر وقت مراجعه نمایيد.-مراقبت بعد عمل زانو

https://www.instagram.com/tebline24/

طرز استفاده از واكر

واکر را جلوی خود بگیرید، بطوری که قسمت باز چهارچوب به سمت شما قرار گیرد. دست های خود را محكم روی دسته های واکر قرار دهید و خود را رو به طرف واكر خم نما ييد ولي تنه خود را كاملاً صاف نگه داريد. ارتفاع واكر بايد در حدي باشد كه مجبور به خم كردن تنه خود نشويد. واکر را بلند کرده و روبه جلو كمتر از 30 سانتی متر جابجا کنید. به گونه اي كه در داخل واكر حركت كنيد و پاي تان از سطح پايه هاي جلويي واكر نه جلوتر باشد نه هم تراز و نه عقب تر بلكه درست داخل واكر بوده تا تعادل شما بهم نخورد.

هر بار به فاصله 30 سانتی متر به سمت واکر حرکت کنید و دست های خود را روی واکر همچنان نگه دارید. ابتدا با پای آسیب دیده به طرف واکر قدم بر دارید. سپس پای سالم را در کنار پای صدمه دیده قرار دهید. این مراحل را تكرار كرده و قدم برداريد. زمانی را برای تمرین مجدد با واکر در نظر بگیرید.

هدفی را به فاصله ی معین برای قدم زدن با واکر معین كنيد و راه برويد. براي بالا رفتن فقط از يك پله مثلاً در منزل تفاوت ارتفاع اتاق نشيمن با آشپزخانه و يا دستشويي موارد زير را انجام دهيد: وزن بدن خود را روی واكر منتقل و پای سالم خود را روی اولین پله بگذارد. روی پله اول وزن بدن خود را روی پای سالم منتقل کند. سپس پای صدمه دیده خود و واكر را به روی پله بعدی بگذارد.

برای پایین آمدن فقط از يك پله، موارد زیر را انجام دهيد: پای سالم را همراه با واكر به ثابت قرار دهيد. وزن بدن خود را به حالت تعادل روی پای سالم نگه داريد. پای آسیب دیده را همراه با واكر روی پله به طرف پایین قرار دهيد. وزن بدن خود را روی پای سالم و واكر منتقل کرده و سپس پای سالم را به سمت پله پایین حرکت دهيد.

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید