مراقبت ویژه در icu

0
760
icu- علوم پزشکی - پرستاری - مراقبت ویژه

بخش آی سی یو (ICU) یکی از بخش‌های مهم و حیاتی هر بیمارستانی محسوب می شود که معمولاً مراقبت های ویژه‌ای از بیماران بستری در این بخش انجام می‌شود اما چه افرادی در این بخش بستری می‌شوند و دلیل مرگ برخی از این بیماران چیست؟ مراقبت ویژه از پزشکان، متخصصین و پرستاران بسیار حرفه ای تشکیل می‌ شوند که برای مراقبت از بیماران دچار وضعیت بحران تخصص دارند. گروه کادر درمان پرستاری و متخصصین علوم پزشکی طب لاین می تواند شما را در مباحث پزشکی راهنمایی کنند. در ادامه به مبحث مراقبت ویژه در icu میپردازیم.

معرفی بخش مراقبت ویژه در icu

آی سی یو (ICU) بخشی از بیمارستان است که مخصوص مراقبت از افراد دچار بیماری‌ ها یا جراحات شدید یا تهدید کننده حیات است که نیاز به نظارت دقیق و مداوم و حمایت بوسیله تجهیزات و داروهای اختصاصی دارند تا کارکرد های طبیعی بدن در آنان حفظ شود. کارکنان واحد های مراقبت ویژه از پزشکان ، متخصصین و پرستاران بسیار حرفه ای تشکیل می‌شوند که برای مراقبت از بیماران دچار وضعیت بحران تخصص دارند.آی سی یو از لحاظ نسبت بالای کارکنان به بیماران نیز با سایر بخش‌های عادی بیمارستان متفاوت هستند و به منابع و تجهیزات پزشکی پیشرفته دسترسی دارند که به طور در بخش‌های معمول در دسترس نیست. از جمله بیماری‌های رایجی که ممکن است در آی سی یو درمان شوند، شامل «نشانگان زجر تنفسی حاد» (ARDS)، تروما، نارسایی‌های چندعضوی و سپسیس یا عفونت منتشر است.

بیماران بخش icu

بیماران ممکن است به طور مستقیم از بخش اورژانس به آی سی یو منتقل شوند یا اینکه پس از وخیم شدن حالشان در بخش‌های عادی یا بلافاصله پس از انجام جراحی‌ های بسیار تهاجمی که بیمار را در معرض خطر شدید عوارض قرار می‌دهد، به آی سی یو برده شوند. بیمارستان‌ ها ممکن است آی سی یوهایی داشته باشند که مربوط به یک تخصص معین پزشکی یا گروه‌های خاصی از بیماران باشند، برای مثال واحد مراقبت‌های ویژه از نوزادان (NICU)، واحد مراقبت‌های ویژه کودکان (PICU)، و احد مراقبت‌های ویژه بیماری‌ های مغز و اعصاب (Neuro ICU)، واحد مراقبت‌های ویژه تروما (TICU) و غیره.

بررسی تجهیزات آی سی یو (ICU)

تجهیزات رایجی که در آی سی یوها وجود دارند، از جمله شامل دستگاه‌های تهویه مکانیکی برای کمک به تنفس بیماران از راه لوله داخل نای، پایشگرهای فعالیت قلب از جمله تجهیزات دورسنجی (تله متری)، ضربان سازها (پیس میکرهای) خارجی، تجهیزات دیالیز برای مشکلات کلیوی، تجهیزات برای پایش مداوم کارکردهای بدنی، شبکه‌ای از لوله‌های داخل وریدی، لوله‌های تغذیه، لوله‌های بینیTمعده (نازوگاستریک)، پمپ‌های تخلیه یا ساکشن، درن‌ها و کاتترها، مجموعه‌ای داروها برای درمان عوارض اولیه ناشی از بستری شدن هستند.

بررسی علل مرگ بیماران در آی سی یو

در بدو ورود بیماران به بخش آی سی یو مشخص می شود که میزان مرگ و میر بیماران چقدر است. البته این امر به نوع آی سی یوها و کیفیت آن‌ها نیز بستگی دارد. چرا که در آی سی یوهایی که برای بیماری‌های داخلی از بخش خون بیمار می‌ گیرد به دلیل اینکه اکثر بیماران این بخش سرطان‌ های پیشرفته خونی دارند و درمان نمی‌ شوند، بنابراین آمار مرگ و میرشان هم خیلی بالاست. اگر آی سی یو مربوط به «تروما» باشد که بیشترین بیماران آن هم جوانان هستند میزان مرگ و میرشان کمتر از بخش مراقبت‌های ویژه‌ای است که بیماران مُسن و مبتلا به سرطان‌های دیگر را پذیرش می‌نمایند.

در حقیقت آی سی یو به این معنا نیست که بیمار در حال مرگ را در آنجا نگهداری کنیم؛ بلکه بیماری که امکان انجام کاری برایش وجود دارد باید در این بخش بستری شود، ضمن اینکه علم می‌گوید از ذخایر مملکت برای بیماری که امید به زندگی مجدد آن هست باید نهایت استفاده را کرد. انتخاب بیمارانی که می‌ شود به آن‌ها کمک کرد؛ روش‌های درمانی، روش‌های کنترل عفونت، استفاده منطقی از آنتی بیوتیک‌ها نیز در کاهش میزان مرگ و میر افراد بستری در بخش آی سی یو تاثیرگذار است.

طب لاین گروه کادر درمان علوم پزشکی و متخصصین  :

گروه آموزشی علوم پزشکی و پرستاری طب لاین ،ارائه دهنده انواع پکیج های پزشکی ، پرستاری و طب سنتی با بهترین کیفیت میباشد.جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

اینستاگرام گروه کادر درمان علوم پزشکی و پرستاری طب لاین

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید