معیار جداسازی از ونتیلاتور

0
7851
دستگاه تهویه مکانیکی یا ونتیلاتو ممکن است در تنفس خود به خودی را مختل کند. نکات جداسازی دستگاه ونتیلاتور در بخش مراقبت ویژه- تفسیر ABG- جداسازی از ونتیلاتور
جداسازی بیمار در ICU از دستگاه تهویه مکانیکی

وجود عوارضی چون عفونت سیستم تنفس، عدم ثبات وضعیت همودینامیکی، وجود اختلالات در خواب و استراحت و وابستگی روانی به وجود طولانی مدت دستگاه ونتیلاتور ممکن است جداسازی بیمار از دستگاه را بامشکل مواجه کند. جداسازی بیمار از دستگاه ونتیلاتور یا weaning: فرایند حرکت از وابستگی تهویه ای و تنفس خود به خودی به سمت تنفس ارادی است. برای جدا سازی موثر و سهولت در انجام این کار باید معیار ها و شاخص هایی را هنگام جداسازی در نظر گرفت. ما در بخش مراقبت ای ویژه سایت اطلاعات پزشکی طب لاین در تلاشیم تا شما را با اینگونه موارد آشنا سازیم. معیارهای علمی مهم در جداسازی بیماران از دستگاه تهویه مکانیکی درICU  را در ادامه بخوانید.(آنالیز گازهای شریانی خون در بخش مراقبت ویژه- تفسیر ABG)

معیار جداسازی از ونتیلاتور

مواردی همچون نداشتن تب و عکس ریه پاک،  عدم وجود دیس_ریتمی و اختلال همودینامیک بدون داروهای وازوپروسور ( دوپامین، دوبوتامین، نورآدرنالین) و  تنفس خودبه خودی بیمار هوشیار و تعداد تنفس کمتر از ۲۵ بار دردقیقه از مهمترین نکاتی هستند که باید ر ابدا به آنها توجه شود. نکته دیگر درباره سلامت عمومی بیمار اینکه بیمار باید قادر به سرفه کردن باشد وگگ سالم داشته باشد. بجز اینگونه موارد عمومی برخی نکات تخصصی و سنجشی هستند که باید پیش از جداسازی دستگاه تهویه مکانیکی و آغاز تنفس خود به خودی بیمار به آن توجه کرد. این موارد عبارتند از:

  • ظرفیت حیاتی بیشتراز ۱۰_۱۵ سی سی پر کیلو وزن بیمار
  • فشارنیروی دمی مساوی یا بیشتراز   منهای ۲۰ سانتیمتر آب
  • کمپلیانس ریوی مساوی یا بیشتراز ۲۰ سی سی باشد
  • حجم جاری بیشتراز ۶ سی سی پرکیلوگرم وزن بیمار باشد
  • باfio2 کمتراز ۴۰ درصد میزان pao2 بیشتراز ۶۰ درصد باشد

آنالیز گازهای شریانی خون در بخش مراقبت ویژه- تفسیر ABG

نکات جاسازی دستگاه ونتیلاتور از بیمار در آی سی یو

 پارامترهای ظرفیت حیاتی و کمپلیانس ریوی و فشارنیرویدمی زمانی که بیمار زیر دستگاه است در قسمت پارامترهای مربوط به بیمار در اکثر دستگاها قابل مشاهده است تا زمانیکه نرمال نشده اند اقدام به جداسازی نکنید. مهمترین معیار درجداسازی موفق دستگاه تهویه مکانیکی یا ونتیلاتور، تنفس خودبه خودی بیمار است مصرف بیش از حد کربوهیدراتها تولید Co2 را زیاد کرده وپروسه جداسازی رامختل میکند. بنابر این میزان مصرف کربوهیدرات ها هنگام حداسازی دستگاه باید کنترل شده باشد.  بیمار باید یک رژیم_پرچرب ( که کمتر co2 تولید میکند ) بطوریکه حداقل ۵۰ درصد کیلوکالرری انرژی مورد نیاز بیمار را تامین کند داشته باشد.(مراقبت ویژه)

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید