مقیاس four یا مقیاس کمای گلاسکو

0
991
مقیاس کمای گلاسکو-GCS-سطح هوشیاری-icu-بخش مراقبت ویژه-آموزش-پرستاری
مقیاس کمای گلاسکو-جی سی اس- GCS-GCS-سطح هوشیاری-icu-بخش مراقبت ویژه-آموزش-پرستاری

مقیاس four یا مقیاس کمای گلاسکو( GCS ):

ژانت و همکارانش در انستیتوی علوم اعصاب دانشگاه گلاسکو، معیاری را جهت تعیین شدت آسیب ضربه ای مغز (Traumatic brain injury or TBI) که منجربه اختلالات عملکرد مغز می گردد، مطرح کردند که معیار کمای گلاسکو (Glasgow coma scale or GCS) نامیده می شود( مقیاس کمای گلاسکو-سطح هوشیاری-icu-بخش مراقبت ویژه-آموزش-پرستاری)

این مقیاس معیاری است برای تعیین عمق و به عبارت دیگر، شدت افت هوشیاری در افراد بالای ۵ سال. این مقیاس معمولاً در آسیب‌های مغزی، اورژانس‌ها و سایر موارد مختل‌کننده هوشیاری به کار می‌رود.

حداکثر امتیاز کما ۱۵ است و حداقل آن ۳، در صورتی‌که فرد انتوبه باشد امکان بررسی کلام وجود ندارد و لذا حداقل ۲T و حداکثر ۱۰T است. معمولاً در شرایطی که این معیار کمتر از ۸ باشد انتوباسیون توصیه می‌شود.مقیا سهای امتیاز دهی و اعتباریابی شده به منظور ارزیابی سریع بیماران کمایی قبل از بیمارستان، تریاژ وشدت بیماری وپیش آگهی برای شیوع و مرگ ومیر پیشنهاد شده است. وظیفه این سیستم های امتیاز دهی بررسی جزئیات درونی واصلی است.

سطح هوشیاری در ICU

معیارها

مقیاس کمای گلاسکو از سه بخش تشکیل شده‌است. بخش اول مربوط به باز شدن چشم‌ها است با ۴ نمره. بخش دوم پاسخ کلامی است با ۵ نمره. بخش سوم پاسخ حرکتی است با ۶ نمره. ادامه مطالب به  طور کامل در pdf آورده شده است.

( Glasgow Coma Scale): GCS-سطح هوشیاری-icu-بخش مراقبت ویژه-آموزش-پرستاری

tebline24

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید